Hovedinnhold

Stjernespekkede Super Bowl-reklamer får slakt

(VG Nett) Prislappen på 17 millioner kroner for 30 sekunder med reklame skremte ingen, men årets Super Bowl-reklamer får lunkne tilbakemeldinger.

- Det er ikke feil å kalle årets reklamer for de dårligste som har vært noen gang, skriver Peter Hartlaub i San Francisco Chronicle.

VGTV: Se Bieber danke ut Ozzy 

Super Bowl-finalen er den desidert største sportsbegivenheten i USA, men det er ikke bare kampen på banen som er interessant for publikum og TV-seere.

Drøy pris

Reklamene i forbindelse med Super Bowl-finalene er et fenomen i seg selv, og for mange er det de 30 sekunder lange reklamesnuttene på Super Bowl Sunday som er selve høydepunktet.

Se alle Super Bowl-reklamene her 

PÅ KAMP: Hollywood-stjernen Owen Wilson lekte seg med en ball på banen, før Super Bowl-kampen begynte. Foto: AFP
PÅ KAMP: Hollywood-stjernen Owen Wilson lekte seg med en ball på banen, før Super Bowl-kampen begynte. Foto: AFP

Prisen for 30 sekunder i beste sendetid foran over 100 millioner TV-seere ligger på rundt 3 millioner, drøyt 17 millioner kroner, ifølge nyhetsbyrået Reuters. Den prislappen ser ikke ut til å skremme noen, og allerede i oktober i fjor hadde Fox - som sender kampen i USA - allerede solgt alle spotene sine.

I år er det Volkswagen reklamen, med en liten pjokk i Darth Vader-kostyme, som av ekspertene blir kåret til vinneren i kampen om den beste reklamen. Volkswagen lekket reklamen på YouTube tre dager før finalen, og den hadde over 13 millioner visninger allerede før den hadde vært på TV.

VGTV: Se reklamen her 

Stjernespekket

Rockeren Ozzy Osbourne og popfenomenet Justin Bieber får skryt for sin reklame for Best Buy, mens Detroit-rapperen Eminem dukket opp i en reklame for bilprodusenten Chrysler - i tillegg til en reklame for iste fra Lipton.

Også Norden var representert mellom slagene på Cowboys Stadium. Den svenske skuespillerstjernen Peter Stormare sang «Tiny Dancer» i en reklame for Bud.

VGTV: En hund etter nachos 

Kim Kardashian dukket også opp og fikk vist frem formene sine i en reklame for skoprodusenten Skechers, men hun får ikke mye skryt for opptredenen.

- Heldigvis var kampen god, skriver Peter Hartlaub i San Francisco Chronicle.

Glemte teksten

Black Eyed Peas sto for pauseunderholdningen, og fikk besøk av Usher og Slash på scenen, men heller ikke de slapp unna dårlige tilbakemeldinger fra kritikerne.

- Fergies kostyme var absurd og til dels latterlig, skriver Todd Martens i Los Angeles Times.

Sangeren Christina Aguilera fikk æren av å synge nasjonalsangen før kampen mellom Green Bay Packers og Pittsburgh Steelers, men dessverre for sangstjernen stokket det seg litt på tekstsiden - noe som hun måtte beklage i etterkant.

Les også: Aguilera glemte teksten 

På tribunen hadde en rekke kjendiser tatt turen til Texas for å overvære den 45. Super Bowl-finalen, og Hugh Jackman, John Travolta, Adam Sandler, Jennifer Aniston, Catherine Zeta-Jones, Michael Douglas, Owen Wilson, Jamie Foxx, Alex Rodriguez og Cameron Diaz var noen av dem.

På banen var det til slutt Green Bay Packers som trakk det lengste strået, og anført av banens beste spiller, quarterback Aaron Rodgers, vant laget til slutt 31-25 over Steelers.

Les flere nyheter på Rampelys-forsiden 
Følg Rampelys på Facebook 

BANENS BESTE: Quarterback Aaron Rodgers (t.h) ble kåret til banens beste spiller i nattens kamp. Her feirer han sammen med lagkamerat Clay Matthews. Foto: AFP
BANENS BESTE: Quarterback Aaron Rodgers (t.h) ble kåret til banens beste spiller i nattens kamp. Her feirer han sammen med lagkamerat Clay Matthews. Foto: AFP

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys