Hovedinnhold

Ta grep når ulykken er ute!

Slik gjør du førstehjelp på 1-2-3

Glem førstehjelpsputen med plaster, gasbind og sikkerhetsnåler. I avgjørende øyeblikk kan du også glemme alt du har lært om stabilt sideleie og bandasjering og spjelking. Det er kjekt å kunne, men i moderne førstehjelp er det tiden som er viktigste faktor.
Glem førstehjelpsputen med plaster, gasbind og sikkerhetsnåler. I avgjørende øyeblikk kan du også glemme alt du har lært om stabilt sideleie og bandasjering og spjelking. Det er kjekt å kunne, men i moderne førstehjelp er det tiden som er viktigste faktor.
Dette er håndgrepet du må kunne for å redde liv på et ulykkessted.

Denne saken handler om:

- Det eneste du kan gjøre galt, er ikke å gjøre noe, sier lege Hallstein Sørebø.

PARKERING: Ikke sett din egen bil slik at det er fare for nye ulykker.

VARSLING: Ring straks et av nødnumrene. Uansett hvilket nødnummer du ringer, vil det umiddelbart utløse alle ledd i redningstjenesten: ambulanse, politi, brannvesen.

SKADESTEDET: Et ulykkessted vil alltid gi et sjokkerende førsteinntrykk. Aller styggest er møteulykker. Når du kommer i kontakt med alarmsentralen, prøv å beskrive så nøyaktig som mulig hvor skadestedet ligger, og hvor mange som er skadet.

FØRSTEHJELP: Her skal du bare tenke på en ting: Undersøk om den tilskadekomne puster. Frie luftveier er den eneste og viktigste betingelsen for å berge liv. Det er langt viktigere enn å stanse blødninger.

Reaksjon et godt tegn

SLIK GJØR DU: Som regel er det personene i forsetene som er alvorligst tilskadekommet. Er de ved bevissthet når du når fram, vet du at de lever og dermed puster. Ligger de bevisstløse, så rugg forsiktig på dem. Får du en reaksjon, er det et godt tegn. Hvis ikke må du prøve å rette dem opp i sittende stilling, slik at de får frie luftveier, og muligheter for å puste.

Som regel er det mulig å åpne bakdørene på de fleste bilvrak. Det letteste er å gå inn bakfra, og trekke den tilskadekomne bakover med et fast tak over skuldrene. I oppreist stilling tar du et grep om nakken og hakepartiet som holder hodet oppe i en nøytral stilling. Da er luftveiene som regel frie, og pasienten vil begynne å puste.

BLOD: Ofte er det mye blod og oppkast på et ulykkessted. For å stanse blødningen tar du det du har for hånden av tøy, og presser mot såret. Det er mottrykket som stanser blødningen.

FØRSTEHJELPSUTSTYR: Det trenger du ikke tenke på. Mobiltelefonen er ditt viktigste redskap. Blødninger stanser du med det du måtte ha tilgjengelig.

VIS OMSORG OG NÆRHET: Få tilskadekomne som er oppegående, til å legge seg. Det kan komme følgeskader nokså raskt, så det er viktig at alle pasienter ligger. Dekk alle pasienter til med pledd eller jakker.

Fordel oppgaver

OPPTREDEN PÅ SKADESTEDET: Selv om du er alene som førstemann på ulykkesstedet, vil det gjerne nokså raskt strømme til flere hjelpere. Det er viktig at en tar kommandoen, og fordeler oppgaver.

HVEM SKAL DU HJELPE: Pasienter som gråter eller skriker, vet du er i live. Det er de som ikke gir lyd fra seg, som er i størst fare.

IKKE SPILL HELT: Tenk på din egen sikkerhet. Du hjelper ingen ved å utsette deg selv for fare. Din viktigste jobb er å varsle.

MC-ULYKKER: Motorsyklister kan bli hardt kvestet, ettersom de sitter helt ubeskyttet. Samme prinsipp gjelder som for bilulykker: Sørg for at den tilskadekomne puster.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor