Hovedinnhold

Saksøker Oslo Taxi for 35 kroner

Nina Dybedahl (32) ble lei av at drosjene alltid kom tidligere enn bestilt. Derfor saksøker hun nå Oslo Taxi for 35 kroner!
Nå kryper Oslo Taxi til korset og endrer praksisen. Dybedahl mener at Oslo Taxi ikke har lov til å la taksameteret gå ut over maksimal takst ved forhåndsbestilling.

- For å holde seg på riktig side av loven må Oslo Taxi kalle en spade for en spade og fortelle oss hva det reelle gebyret for å forhåndsbestille taxi er, sier hun.

- Misvisende

Hun har flere ganger opplevd at drosjen kom for tidlig, og at taksameteret hadde oversteget maksimal fremmøtetakst på 55 kroner.

Om formiddagen 15. februar i vinter skulle Dybedahl ta taxi fra boligen til Oslo sentralstasjon. Da hun kom ut til avtalt tid, hadde drosjen allerede ventet i åtte minutter, mens taksameteret løp.

Det viste da 90 kroner. Da turen var over, fikk hun også et forhåndsbestillingsgebyr på 10 kroner. Kvitteringen fra Oslo Taxi viser dette.

- Dermed blir det misvisende å si at forhåndsbestilling bare koster 10 kroner. Det viste 90 kroner da jeg satte meg inn, men maksimal fremmøtetakst er 55 kroner. Så nå vil jeg ha mine 35 kroner tilbake, sier Dybedahl. Gjennom sitt rettshjelpsfirma saksøker hun derfor Oslo Taxi.

Endrer praksis

I Oslo Taxis gamle retningslinjer står det at taksameteret kan fortsette å gå ut over maksimal fremmøtetakst dersom kunden er blitt varslet om at bilen har kommet frem, og det ikke er mer enn fem minutter igjen til bestillingstidspunktet. - Jeg regner med at dette var lovlig, sa administrerende direktør i Oslo Taxi, Viggo Johansen.

Etter at VG tok opp saken, ringer Johansen så tilbake og forteller at de nå har endret praksis og at taksameteret ikke skal stå og gå før bestillingstidspunktet.

- Det skjer på bakgrunn av «Nina-saken». Men dette må du sjekke nærmere med styreleder Glenn Tuxen, sier Johansen. Tuxen, derimot, er ikke av samme oppfatning. Han sier at de endret retningslinjer 1. juli.

- Nei, denne saken har jeg ikke hørt om. Skulle vi endre regelverket på bakgrunn av én enkelt kunde, så ville vi ikke gjort annet, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks