Hovedinnhold

Verdens morsomste spillutvikler?

LOS ANGELES (VG Nett) Tim Schafer har noen av tidenes beste adventure-spill på samvittigheten. Neste år er han klar med sitt mest avanserte eventyr til nå. VG Nett møtte den legendariske og halvt norske spillutvikleren på E3-messen i Los Angeles.

Denne saken handler om:

Adventurespill-klassikerne «The Secret of Monkey Island», «Monkey Island 2: LeChuck's Revenge», «Day of the Tentacle», «Full Throttle» og «Grim Fandango» har to ting til felles:

Adventure-fansen får gåsehud bare ved å tenke på dem, og Tim Schafer har vært involvert i utviklingen av dem alle sammen.

Neste år, seks år etter «Grim Fandango», er han klar med Xbox-spillet «Psychonauts». På fjorårets E3-messe i Los Angeles ble spillet varmt mottatt av en samlet spillpresse. I år ble ikke «Psychonauts» vist frem i det hele tatt.

- Trengte tid

- Vi trengte mer tid, og var såpass heldige at vi fikk det av utgiverne våre, Microsoft, sier Schafer til VG Nett. Schafer møter oss i følge med norske Camilla Fossen, som jobber i selskapet hans, Double Fine Productions.

- Jeg hadde en romantisk idé om å flytte til San Fransisco for å jobbe i et bakeri. Så endte jeg opp med Tim i steden, sier hun. Begge flirer godt når de husker tilbake til jobbintervjuet.

- Vi bare lo, sier Fossen, som forteller at Schafer prøvde å ta seg sammen for å stille noen formelle spørsmål, uten at det gikk så bra.

- Visste du at jeg er halvt norsk? spør Schafer VG Nett.

- Nei?

- Lefse

- Kumle, lefse, krumkake. Bestemor lagde alltid lefse på nyttårsaften. Jeg er halv tysk også, men det er kanskje ikke like morsomt, sier Schafer.

Camilla Fossen følger opp med å fortelle om en dokumentarfilm fra Norge som Schafer har sett, der en bonde senket ned geiter på fjellhyller med tau, slik at de kunne gresse.

- De så veldig forvirret ut, sier Schafer.

- Hvordan har det vært å møte dine gamle kolleger i LucasArts her på messen?

- Det var som en gjenforening med den gamle klassen, sier Schafer. Hans gamle «klassekamerater» er blant annet snart klare med en oppfølger til «Full Throttle» - det første spillet Tim Schafer hadde eneansvar for hos LucasArts.

Bra stemme

- Stemmen til Ben (hovedpersonen i «Full Throttle», red. anm.) hørtes veldig bra ut. Jeg trodde det ville bli det vanskeligste å få til, sier Schafer.

- Men kan «Full Throttle: Hell on Wheels» bli det samme, uten at din velkjente humor er med i bildet?

- Nei! sier Camilla Fossen.

- Det trenger ikke nødvendigvis å være det samme, «Day of the Tentacle» var også totalt annerledes fra sin forgjenger uten at det var noe problem. De vil sikkert legge til sin egen stil til spillet, og det kan bli bra det, sier Schafer.

Ettersom han ikke har noen spill å vise frem på årets E3, har det blitt god tid til å se på andre titler.

- «Halo 2», «Half-Life 2» og noe av Rare-greiene ser bra ut. Og «Armed & Dangerous» og «Sam & Max 2» ser veldig, veldig bra ut, sier Schafer. Han er også tydelig imponert over «Jak II: Renegade» og «Ratchet & Clank: Going Commando».

- De er utrolige prestasjoner, de har perfeksjonert genren, sier han.

- Stor baby

- Vi har en programleder på TV i Norge som er fryktelig glad i biler. Han minner veldig om Glottis - sidekicken til Manny i «Grim Fandango».

- Stemmen til Glottis, Alex Bloomfeldt, er faktisk med i «Psychonauts» også. Kvinner likte Glottis godt, han var en stor baby, sier Schafer.

«Psychonauts» handler om den unge Raz, som har vokst opp i et sirkus.

- Han er halvt akrobat og halvt «psychic». Han kan bruke tankekraft til å blant annet flytte på gjenstander, lese tanker og starte branner, og hans største ønske i livet er å bli en «psychonaut» - en slags hemmelig agent med psykiske krefter, sier Schafer.

Raz rømmer hjemmefra for å delta på en sommerleir for potensielle «psychonauter», og eventyret starter for alvor da han finner ut at «noe fra sjøen» stjeler de begavede barna.

Forlatt sinnssykehus

- Spillet er delt mellom oppgaver i den virkelige verden, som går mest på utforsking, og på oppgaver i hodene til forskjellige mennesker. Raz kan «gå inn i» hjernen til folk, og hvordan disse brettene i spillet ser ut er avhengig av personligheten til personen, sier Schafer, som også forteller at Raz vil finne de mest interessante hjernene på et forlatt sinnssykehus på den andre siden av sjøen.

- Fra det vi har sett av spillet, ser det ut til å bli et 3D action-adventure. Frykter du at dine gamle fans ikke vil like at du har gått bort fra tradisjonelle pek-og-klikk adventure-spill?

- Folk sier alltid at de vil ha mer av de gamle greiene. Men hvis de fikk det, ville de egentlig like det? spør Schafer.

- «Psychonauts» blir et action-adventure, litt i samme gate som Zelda, fortsetter han.

- Det er mange oppfølgere og spill basert på lisenser her på messen. Er det vanskelig å komme med et helt ukjent spill på markedet?

- Forretningsmessig er det det. Men hvordan kjemper man mot lisensierte spill og slikt? Man lager veldig gode spill, slår Schafer fast.

hvordan kjemper man mot lisensierte spill og slikt? Man lager veldig gode spill, slår Schafer fast.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill