Hovedinnhold

Idol-stemmer for 30 mill.

Teleselskapene og TV 2 tjente rått

GOD BUTIKK: TV 2 og teleselskapene har tjent over 22 millioner kroner på stemmegivningen til «Idol 2005». Aller flest stemmer sanket Vennesla-jenta Jorun Stiansen (21). Foto: HELGE MIKALSEN
GOD BUTIKK: TV 2 og teleselskapene har tjent over 22 millioner kroner på stemmegivningen til «Idol 2005». Aller flest stemmer sanket Vennesla-jenta Jorun Stiansen (21). Foto: HELGE MIKALSEN
TV 2 tjente rått på «Idol»-suksessen. Bare på stemmegivningen fikk kanalen og dens samarbeidspartnere inn 22,5 millioner kroner.

Denne saken handler om:

I løpet av «Idol 2005» ble det avgitt over 6 millioner stemmer. 1.292.000 stemmer i finalen, 4.866.000 stemmer i de innledende rundene.

Med 5 kroner pr. avgitte stemme betyr det at TV-seerne helt frivillig har brukt 30 millioner kroner for å stemme fram Norges nye idol.

TV 2 bestemmer pris

Telefonselskapene sitter i dette tilfellet igjen med rundt 25 prosent av omsetningen, eller 1 krone og 25 øre pr. stemme.

TV2 og samarbeidspartnerne tjener hele 3 kroner og 75 øre pr. avgitte stemme.

Det gir hele 22,5 millioner kroner i kassa.

Det er TV2 som har bestemt at innringningen skulle koste 5 kroner, ikke telefonselskapene.

Men også for Telenor og NetCom er det god butikk.

Telenor har omtrent 60 prosent av markedet. Det bør gi selskapet 4,4 millioner kroner i fortjeneste, NetCom har 30 prosent av markedet og sitter igjen med om lag 2,3 millioner.

Men siden de unge trolig er i flertall av dem som har stemt, kan NetComs andel være noe større og Telenors noe mindre.

De mindre selskapene Chess, Sense og Tele2 har til sammen tjent 800.000 på at seerne har stemt fram sine idoler.

- Forretnings-hemmelighet

- Jeg vil ikke kommentere tall. Hvordan fortjenesten fra innringningen fordeles, er en forretningshemmelighet. Men det er mange som skal dele på kaka. Telefonselskapene får sitt, vi skal ha vår del, TV 2 interaktiv likeså, det samme skal samarbeidspartnere som telekom-selskapet Carrot og Freemonte, sier TV 2s informasjonsdirektør Bjarne Laastad.

Men det er ikke bare avstemningen som har gitt klingende mynt i TV 2-kassa.

Bare til finalen ble det solgt reklame for 4 millioner kroner.

Billettene til semifinalen og finalen innbrakte 3 millioner kroner.

I tillegg kommer all reklameinntekten i de innledende rundene.

Mediebyrået Universal Media har anslått at TV 2 totalt vil tjene mellom 45 og 50 millioner kroner på «Idol».

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra TV

Se neste 5 fra TV