Hovedinnhold

Telenor-abonnenter uten bredbånd i 10 dager:

Telenor skylder på jula

OPPGITT: Christian Raak er oppgitt over Telenor, og mener forklaringen om mye trafikk rundt jula - i oktober er for dårlig. Foto: Privat
OPPGITT: Christian Raak er oppgitt over Telenor, og mener forklaringen om mye trafikk rundt jula - i oktober er for dårlig. Foto: Privat
(VG Nett) Tusenvis av Telenor-abonnenter i Oslo har vært uten bredbånd i 10 dager. Telenor mener jula har skylden.

Denne saken handler om:

Ifølge Telenor er det overbelastning på bredbåndsnettet i Oslo syd som har ført til at rundt 18 000 abonnenter i området har vært uten tilgang til internett i ti dager. Grunnen til overbelastningen skal være ekstra høy trafikk de siste dagene.

Telenor mener den høye trafikken i slutten av oktober kan knyttes til jula:

- Vi har hatt en overbelastning i flere dager. Ja, minst en uke. Det vi ser er at internett-trafikken øker mye rundt jul. Det er en endring i kommunikasjonsmønsteret til folk. Før ringte folk, men nå surfer de, forklarer informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til VG Nett.

- Så det er rett og slett juletrafikken som har skylden?

- Vi ser en kraftig trafikkøkning nå ved juletider, svarer Krokan.

Det er det dummeste Telenor-abonnent Christian Raak (50) har hørt. I ti dager har han og familien måtte klare seg uten internett.

- Det var jul i fjor også. Hvis de mener dette kom som en overraskelse på dem, så synes jeg det er rart, sier Raak til VG Nett.

Ingen informasjon
Raak har ikke mottatt noen informasjon fra teleselskapet om når de kan begynne å surfe igjen. De gangene han selv har kontaktet Telenor, skal de ha svart ham at problemet skyldes tekniske feil.

- Telenor bruker å være flinke til å sende ut mail når de skal reklamere for noe. De burde ha kommet med informasjon om hva som skjer nå. Det virker som de kommer med vikarierende forklaringer, mener Raak.

Krokan beklager det som har skjedd, og lover at teleselskapet nå skal se ytterligere på bredbåndskapasiteten. I hele helgen har reparatører jobbet med saken, men fremdeles er det mange abonnenter som ikke har tilgang til internett.

- Det skal ikke skje at det tar så lang tid. Jeg trodde alle skulle ha gode og ordentlige linjer nå, men vi jobber videre med saken nå i kveld etter at du ringte, forteller Raak.

- Vil det bli gitt noen kompensasjon for alle de abonnentene som har vært uten bredbånd i ti dager?

- Det er vanskelig for meg å svare på nå kveld.

Krokan kan heller ikke svare på når Telenor-abonnentene får tilbake bredbåndet - men presiserer gjentatte ganger at selskapet tar problemet alvorlig.

Onsdag morgen ringer Telenor for å opplyse at abonnenter som har vært uten internett i over fem dager kan får en gratismåned, men de må selv kontakte selskapet for å få det.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi