Hovedinnhold

Radio-bølger i Avis-Norge

FORVANDLING: Sjefredaktør Gunnar Flikke (t.h) og konsulent Nils Heldal i Adresseavisen, avisen gjennom fire århundrer, går mot nye tider. Nå handler alt om publisering i fire kanaler; papir, nett, TV og radio. Foto: Øyvind Nordahl Næss.
FORVANDLING: Sjefredaktør Gunnar Flikke (t.h) og konsulent Nils Heldal i Adresseavisen, avisen gjennom fire århundrer, går mot nye tider. Nå handler alt om publisering i fire kanaler; papir, nett, TV og radio. Foto: Øyvind Nordahl Næss.
TRONDHEIM (VG) Stadig flere norske aviser og mediehus vil drive lokalradio. - For tiden har vi 6-7 søknader inne fra aviser som ønsker å overta lokalradiokonsesjoner, sier avdelingsdirektør Dag Løvdal i Medietilsynet.

Denne saken handler om:

Det er Medietilsynet som godkjenner overføring av konsesjoner. Tilsynets vedtak kan ankes inn for Kulturdepartementet.

- Alle søknadene er imidlertid lagt på is, i påvente av avisen Østlendingens ønske om å overta Radio Åmots konsesjon. Departementets avgjørelse her vil få prinsipiell betydning, sier Løvdal.

Medietilsynet er i utgangspunktet restriktive til at kommersielle selskaper får ta over radiokonsesjoner fra ideelle lag og organisasjoner som driver lokalradio.

- Det har sammenheng med selve lokalradioinstituttet. Vi skal sikre mangfold og et mest mulig variert lokalradiolandskap, sier Løvdal.

I Trondheim har Adresseavisen tidligere klaget til departementet for å få konsesjon for Radio Adressa, som de nå har i Trondheim og Stjørdal. Avisen har også leid inn tidligere radiosjef i NRK, Nils Heldal, som konsulent i arbeidet med å gjøre Adresseavisens lokaler på Heimdal om til et nytt mediehus. Arbeidet med dette sluttføres i disse dager.

- Dette har jeg tenkt på i 30 år! sier sjefredaktør Gunnar Flikke.

Vegger rives ned, cellekontor forsvinner. Alle journalister skal sitte på ett gulv. Nå handler alt om å publisere ikke bare på papir, men og- så på Internett, på TV og i radio.

Treige?

- Treige trøndere? Glem det. Har styret og ledelse først sagt at noe skal gjennomføres, så blir det det. Dette blir et moderne mediehus, sier Nils Heldal, som har snudd opp ned på Radio Adressa.

- Vi har laget en totalt ny radio. Altfor mange lokalradioer spiller den samme musikken, og imellom er det en med østlandsdialekt som snakker. Her har vi bygd opp et helt nytt musikkarkiv for trøndersmaken. Spør du meg, er det en vinner. Og mens NRK Trøndelag på morgenkvisten sitter og leser nyheter fra Adressa, har vi allerede sendinger med lyd fra den samme nyheten, som vi innhentet kvelden før, sier Heldal og legger til:

- Det handler om å bygge merkevaren Adressa, og se på konvergensen i driften, sier Heldal.

Denne uken ansetter Adressa nyhetsredaktør, som rent fysisk skal sitte midt i kontorlandskapet. Rundt seg skal hun/han har fire vaktsjefer. En for radio, en for TV, en for avis og en for Internett.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra TV

Se neste 5 fra TV