Hovedinnhold

Bom-stopp for el-biler

Etterspørselen er enorm, men det er nesten ikke el-biler å oppdrive i Norge. Hittil i år er bare 93 nye el-biler registrert. Mens lederen i det internasjonale energibyrået advarer om en global energikrise, står nordmenn i kø for å få seg el-bil.

Denne saken handler om:

EL-ITEN: Rema-arving Kjell Magnus Reitan sparer 25 minutter til jobben på å kjøre el-bil. Foto: ANNEMOR LARSEN Foto: Annemor Larsen
EL-ITEN: Rema-arving Kjell Magnus Reitan sparer 25 minutter til jobben på å kjøre el-bil. Foto: ANNEMOR LARSEN Foto: Annemor Larsen

I Norge i dag er det totalt registrert 1286 el-biler (pr. 31. august), viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Så mange flere blir det ikke, i alle fall ikke i år.

- Hadde det vært biler tilgjengelig, kunne det blitt solgt 4000 el-biler i Norge i året, tror Lars C. Krognææs hos Norsk Elbilforening Norstart.

En av dem som har registrert sin el-bil i år, er Rema-arving Kjell Magnus Reitan.

- Det fungerer kjempefint med el-bil. Jeg kjører kollektiv-feltet fra Nesøya til sentrum hver dag. Jeg bruker 20 minutter, sammenlignet med 45 minutter om jeg må stå i bilkø. Jeg parkerer gratis på kommunale parkeringsplasser og kjører gratis gjennom bomringen. Og bilen er så liten at jeg kan parkere på tvers. Perfekt når jeg har møter inne i byen. Dessuten er den billig i drift og miljøvennlig, sier Reitan, hvis bror og nabo - Ole Robert - også har en el-bil.

-Få muligheter

Lars C. Krognæs i Norsk Elbilforening sier at de som vil ha el-bil i dag, har få muligheter:

- Eneste måten å få tak i biler på er å importere dem, enten brukte Think fra USA eller brukte Peugeot 106 og Citroën Saxo fra Europa, og da spesielt Frankrike. I tillegg lager el-bilprodusenten Kewet Oslo noen biler, sier Krognæs.

SLIPPER KØEN: Folk står i kø for å kjøpe el-bil, som nesten ikke er å oppdrive. En av fordelene med el-bil er at man kan kjøre i kollektivfelt, som her på E18 i Sandvika i Bærum. FOTO: Jan-Petter Lynau
SLIPPER KØEN: Folk står i kø for å kjøpe el-bil, som nesten ikke er å oppdrive. En av fordelene med el-bil er at man kan kjøre i kollektivfelt, som her på E18 i Sandvika i Bærum. FOTO: Jan-Petter Lynau

I dag er det ingen av de store bilfabrikantene som lager el-biler.

- Det sluttet de med i 2003 etter at California gikk bort fra kravet om at 10 prosent av alle solgte nye biler måtte være el-biler.

Peugeot og Citroën laget totalt 10000 el-biler, men økende interesse for el-biler i Frankrike gjør at det er stor rift om disse bilene også, sier Krognæs, som likevel ser et lite lys i tunellen.

- Nå i høst er det blitt klart at Mitsubishi og og Subaru begge skal begynne med el-bilproduksjon. Bilene vil komme på markedet i 2008, sier Krognæs.

Også norske Kewet håper på at hjulene vil rulle fortere neste år:

Dobler produksjonen

- Vi holder på med å sette opp en ny produksjonslinje i våre nye lokaler på Økern i Oslo. Neste år satser vi på å lag 250 biler, målet er å komme opp i en produksjon på 500 biler i året.

Vi har noen biler i år, men ikke mange. Vi må skuffe folk hele tiden, vi har rett og slett ikke nok biler å tilby. Jeg tror ikke vi kan selge titusenvis av el-biler i Norge, men at vi i Kewet kan selge en produksjon på 500 biler i året, er jeg sikker på, sier daglig leder hos Kewet, Hans Håvard Kvisler.

Kewets eiere har nylig investert 12 millioner kroner, som blant annet skal brukes til en ny modell. Blant eierne er skipsreder Tharald Brøvig, Hafslund, finansmannen Jan Sundt, tidligere Orkla-sjef Jens P. Heyerdahl og Selvaag-familien.

Miljøbil Grenland AS går stille i dørene med sitt prosjekt, basert på lanadiske litium-batterier.

- Rett og slett fordi vi ikke vil klare å skaffe biler hurtig nok for folk, sier markedsdirektør Bjørn Nenset.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks