Sommertrafikk-kaos - er du rammet?

Frustrerte reisende preger Ferie-Norge: Passkø på Gardermoen og kansellerte Norwegian-fly. Østfoldbanen er stengt i seks uker, og togtrafikken på Østlandet ellers er sterkt redusert fra 24. juni til 6. august. Hva er ditt forhold til sommertrafikken? Er du rammet? Har du en historie du vil fortelle, video eller bilde av kø, eller kreative tips til hva folk kan gjøre mens de venter? Del det med VGs lesere her
Opprettet 27. juni 2017

82 innlegg

Filtrér:
Fylke og kommune:
1. juli 2017

Videre med Widerøe?

Widerøe har kansellert en flyvning og kunne tidligst ombooke biletten to dager senere. Jeg spurte om jeg hadde noen rettigheter? Ingen svarte damen i skranken og anbefalte meg å ta tog. Hun sa videre at det var ingen ledige plasser fra Torp eller Gardermoen dit jeg skulle. Når jeg selv gikk på nettet var det mange biletter til salgs hos alle selskapene. Litt fattigere gikk jeg tilbake til damen for å spørre om hvordan jeg gjør det med refusjon. Da ble jeg utskjelt, hun hadde satt bak skranken uten hverken pause,mat eller drikke(!) Etterpå sa hun til en godt voksen dame med barn " hvor var du når jeg ropte at det var satt opp buss til til Bergen? " Damen svarte forfjamset at hun hadde stått i køen foran skranken og hadde ikke hørt noe om en buss. Deretter fikk hun beskjed om at hun måtte følge mere med. Hun ville ikke svare på spm mitt, og sa det var nestemann sin tur. Heldigvis kom det en hyggelig mann som forklarte hva jeg skulle gjøre :) så nå krysser jeg fingrene for at flyet ikke er overbooket og at jeg kommer meg hjem.

Varsle
1. juli 2017

Flyr Norwegian Annenvær uke

Kjære verden. Det er skrekkhistoriene som blomstrer her ser man.

Hiver med en tilbakemelding til Norwegian. Jeg flyr annan vær uke i gjennomsnitt tur/retur til våre utenlands kontorer gjennom året. Samme gjør min kollega. Vi møter på Gardermoen smilende personal over alt. Om det er 20 blå eller 20 varme.

Har opplevd kansje 1/10 fly som har vert forsinket eller inntilt. Par timer på flyplassen og en lapp som gir meg 140 kr i rabatt på mat. Personalet noe stresset men respektfullt og godt behandlet.

Med alle de utallige antall reisende ver dag så er det vi hører som oftest de få som har en dårlig dag på flyplassen vi hører fra. Men en kapasitet på opptil 60 fly i timen på Gardermoen ganger man dette med si et gjennomsnitt på 200 personer or fly. Så vil jeg si logistikken og kundeservice på Gardermoen får en stjerne. Beklager de få som har en dårlig dag på flyplassen. Det er ingen som taler hvordan passasjerer oppfører seg mot personalet.

Sto på Gardermoen og flyet var 45 min forsinket pga snøfall. Og en enkelt passasjer av dagen står i skranken og skriker for det super mega viktige møtet han skulle i på destinasjonen vi skulle. Han skulle få få den stakkars unge damen i skranken sparket for at han kom til og bli forsinket til møtet sitt. Akkurat som om det var hennes skyld værgudene hadde lagt snø på bakken.

Håper virkelig ikke noen får en kip start på ferien. Og ønsker alle en god sommer

Varsle
1. juli 2017

Buss for fly

Var på jobbreise i Bergen i februar. Fredag kveld skulle jeg fly med Norwegian hjem til Oslo. I 14 tiden fikk jeg melding fra Norwegian på mobilen om at flyet mitt var kansellert. Jeg var midt i arbeidsdagen og hadde ikke mulighet til å ringe Norwegian for å finne ny billett. Etterhvert fikk jeg ny SMS der vi fikk tilbud om bussreise (!) fra Bergen til Oslo omtrent samme tid som flyet skulle gått fra Bergen.

Jeg hadde hatt en tøff arbeidsuke så for meg var det uaktuelt . Jeg ringte etterhvert Norwegian og det viste seg at alle fly var fulle, første ledige fly var søndagen. Jeg måtte komme meg hjem og første fly var med SAS lørdag formiddag til 2700 kr. Det resulterte i at jeg måtte ta inn på hotell i Bergen.

Norwegian tilbød meg kun refusjon for den opprinnelige flybillett.( den hadde jeg booket i god tid så den kostet ca 1400kr) Ingen annen kompensasjon. Heller ikke mitt forsikringsselskap (dnb reiseforsikring) kunne refundere noe, da de mente det var Norwegian sitt ansvar. En veldig dårlig erfaring som kostet meg 5083kr.

Varsle
1. juli 2017

Teknisk feil ved refusjon på sidene til Norwegian.

Syns det er for enkelt av Norwegian og si at man kan søke refusjon når det kommer opp " teknisk feil prøv senere eller ring kundesenter" på internett sidens deres etter å brukt litt tid på og fylle inn alt på det forhåndslagde skjema for refusjon. Har prøvd nå i 4 dager.

Varsle
1. juli 2017

SAS Regional tortur.

Bologna i Norditalia er klassifisert som regional destinasjon, og betjenes på Kastrup-Bologna-Kastrup med mindre fly. En smekker liten sak med to jetmotorer på halen, men traaaaang kabine. Sikkert utmerket om du er trapesartist eller danser, men ikke ideel om du rager 180 over bakken og veier rundt femoghalvfems.

Med kapasitet i hattehyllen kun til en håndveske.

På hjemturen gikk det helt galt. Siden maskinen neste morgen sannsynligvis skulle til en lufthavn i det sydfynske øhav, ble vi parkert ytterst i pir. A. Vi hadde 25 minutter for å komme oss videre til Oslo, desværre for oss langt ute i pir B.

Siden vi var plassert lengst bak i kabinen, var vi sist ute av maskinen på Kastrup. Min trolley som det ikke hadde vært plass til i hattehyllen, lå slengt under flykroppen, bløt da det var striregn.

En lang karch ca kl 23 på kvelden gjennom pir a, alt stengt til og med de rullende fortau avslått for kvelden.. Så gjennom en nesten folketom hovedbygning og ut på pir B.

Da vi etter 25 minutters nådde vår 737, hadde stewarden den beroligende velkomst: ta det med ro, ventet ikke bare på dere, fortsatt mangler på to passasjerer fra Manchester.

Endelig fremme på OSL over midnatt finner vi min flotte Samsonite knust, laaang kø for å rapportere dette.

Den forhåndabestilte taxi var forlengst forduftet, og som vi vet er det "fritt fram" prismessig for taxiene på 02.00 på natten.

Summa summarum, en opplevelse som får Ryanairs "tvegtransport" til å fremstå som rene luxusen, til under halv SAS pris.

Varsle
30. juni 2017

Alt bra

Fløy fra Longyearbyen til Oslo mandag. Alt gikk supert. Hyggelig betjening. Ankom før tid. Norwegian er gode.

Varsle
30. juni 2017

What...?

Har virkelig VG ikke mer fantasi enn å invitere matleie og bortskjemte nordmenn til å "dele sine historier" om kaos på tog, fly. Er dette virkelig interessante ?, eller er det VG sitt behov for å hause opp om en klagekultur som alt for mange er preget av. Skjerp dere VG

Varsle
30. juni 2017

Norge i et nøtteskall

Vi er jo faen meg like vindskeive som noen russere etter fem liter koskinkorva! Skjerpings folkens!

Varsle
30. juni 2017

Noe positivt også

Jeg syns det er viktig å få frem positive hendelser også. I går fløy jeg Norwegian fra Roma til Oslo. Vi landet ti min før tiden (skulle lande 17:00) i Oslo, og bagasjen var allerede på båndet da jeg hadde fått med meg vinen jeg ville ha i taxfree. Tror jeg var ute fra Gardermoen på en drøy halvtime/tre kvarter.

Varsle
30. juni 2017

Norwegian er best

Bestilte biletter til NY med Norwegian, flyet ble kanselert, vi venta tolmodig i 3 timer og vi fikk buiness class biletter GRATIS og pengene våre for de vanlige bilettene gratis, snakk om service :) #norwegianforthewin

Varsle
30. juni 2017

Trist mamma

Moren min kom hjem fra jobb 18.00, hun jobber på gardemoen, mer spesifik, de som tar bagasjen til flyet sitt. Hun var lei seg, hun er bare 31 år gammel. Jeg spurte hva som er galt og hun fortalte meg om en illsint man i 40 årene som skjellte henne ut foran masse passasjerer og barn, pga kansellerte fly osv, bare fordi hun jobbet der, måtte hun få skylden ;(

Varsle
30. juni 2017

Sommerferie 2016.

I fjord skulle vi på ferie til Rhodos. Vi reise fra Ålesund til Oslo og var kjempeklare for å fly videre noen timer senere. Da vi hadde landet og hentet ut bagasjen, fikk vi beskjed om at flyet til Hellas ikke var i stand til å fly. Det skulle ikke komme et nytt fly før 16 timer senere.

Vi hadde lest om ulike rettigheter på mat og opphold andre steder enn på flyplassen, men ingen var villige til å hjelpe. Vi hadde ikke krav på noe. Alt i alt; en deprimerende begynnelse på sommerferien og 30(!!) timer sammenhengende på Oslo lufthavn.

Varsle
30. juni 2017

KLM og Norwegian

Vi skulle fly med KLM til amsterdam. Det var overbooket så vi fikk ikke være med. Men kunne ta fly til Bergen å ta fly derifra til Amsterdam samme dag. De lovte at vi skulle rekke konserten! Flott tenkte vi for da bli det konsert på oss allikevel. Men når vi kom til Bergen så var også det flyet overbooket så takk for den KLM

Varsle
30. juni 2017

KLM og Norwegian

Vi skulle fly med KLM til amsterdam. Det var overbooket så vi fikk ikke være med. Men kunne ta fly til Bergen å ta fly derifra til Amsterdam samme dag. De lovte at vi skulle rekke konserten! Flott tenkte vi for da bli det konsert på oss allikevel. Men når vi kom til Bergen så var også det flyet overbooket så takk for den KLM

Varsle
30. juni 2017

Overfylte tog

Hver eneste dag er det flere hundre som må stå fra Oslo S på 15:14 toget til Dal i rushtiden. Når jeg gjør NSB oppmerksom på det svarer de arrogant at "du kan ikke regne med å få sitteplass hver dag" ?? Det er bare å sette inn et vognsett til så vil alle få sitte, er det så vanskelig? NSB "driter" i kundene sine..

Varsle
30. juni 2017

Togmarerittet fortsetter

Togtilbudet i sommer er redusert til under det halve og det er satt opp alternativer som gir betydelig økt reisetid. Det som tar 1,5 time på en «vanlig» pendlerhverdag tar nå over 2 timer. Gang med to så går det betydelig med tid til reising til og fra jobb hver dag.

Som i fjor er det gitt dårlig eller ingen informasjon på forhånd og når hverken NSB- eller Ruterappene stemmer med hverandre eller de faktiske avganger blir det vanskelig å orientere seg.

Torsdag 29.06 var i tillegg den ene timesavgangen innstilt grunnet signalfeil. Vi ble henvist til en senere avgang som ikke rakk korresponderende tog, noe som medførte nesten en times ventetid på neste stasjon. Totalt tok hjemturen over 3 timer. Snart bruker vi like mye tid på å reise til og fra jobb som på selve jobben. Man kommer for øvrig ikke veldig langt i taxi med dagens reisegarantiordning.

Og som vanlig var det ingen kundeveiledere å se da hovedstrategien til statsbanen er å stikke hodet i sanden til problemet går over av seg selv. Selv om tilbudet er mer enn halvert gis det ingen kompensasjon. Det er svært få tjenesteytere som kan gjøre dette, men grunnet en uheldig monopolistsituasjon kan det tillates ganske mye ekstra.

NSB forretningsstrategi har snudd leverandør-/kundeforholdet på hodet hvor kunden ærbødigst må stå med lua under armen og pent spørre om de får lov å benytte statsbanens tjenester.

Varsle
30. juni 2017

Hvorfor?

Hvorfor går det ikke an for NSB å leie inn busser som kjører omtrent samme rute som togene,- dvs. innom de fleste stasjonene?

Vi er mange som bruker vanvittig mye lengre tid p å komme oss til og fra jobb nå om sommeren takket være NSB. Burte nesten få refundert pengene for månedskort, spør du meg.

En annen ide: Om du kjører bil og har plass, hva med å sette en godt synlig lapp i frontruta med hvor du skal og ta opp haikere fra holdeplasser/togstasjoner du passerer?

Varsle
30. juni 2017

Ventetid på SAS

3,5 timer i venting for å komme igjennom på SAS er vel litt i overkant av hva en bør akseptere....grrrr....

Varsle
30. juni 2017

Bagasjetrøbbel og dårlig info

Igår opplevde vi Oslo lufthavn på en særs dårlig måte. Vi skulle reise fra Oslo - København, København - Toronto og Toronto - Miami. Vi møtte opp tidlig og stod ved innsjekkings skranken ca 2 timer før flyet vårt skulle dra. Der opplevde vi en kundebehandler hos SAS som viste lite og brukte en evighet på å sjekke oss inn. Vi så det begynte å bli kø borte ved skranke 10 og ble fortalt at alle måtte dit for å levere bagasjen. Da vi gikk bort havnet vi i en kø som startet like ved sikkerhetssjekken. Denne beveget seg minimalt. Tida gikk og vi skulle også sende bilstoler som spesial bagasje til barna. Mannen min gikk til spesial køen mens jeg og to tålmodige barn ventet i den andre køen. På spesialbagasje var d ingen betjening og alle var rimelige frustrerte. Vi spurte MANGE som jobbet der i forhold til vårt fly som snart skulle gå, men fikk bare til svar at vi måtte gjennom køen alle mann, og at flyene ville vente på oss når vi var sjekket inn. Det nærmet seg 15 minutter til flyet vårt skulle gå og endelig kom det noen til spesial bagasje og mannen min ble vist i en annen kø. Etter å ha stått der i 10 minutter fikk han plutselig beskjed om at vi måtte samle all bagasjen vår der og sette den igjen å springe til gate. Med to små og håndbagasje sprang vi til sikkerhetskontrollen, kom gjennom 0802, flyet vårt skulle gå 0755, gate closing stod det fortsatt, satt barna i hver sin trillevogn og sprang alt vi hadde til gate og heldige var vi de siste som fikk være med. Der fikk vi beskjed om at vi var feil informert i avgangshallen flya venter Max 10 min så drar de. Vi var heldige å ble med, og er fremme i Miami nå, men må si det er frustrerende at ikke de andre flyplassene er godt nok informert om bagasje problemene, slik at det ble mye venting for å vite om vi var klarert for videre flyvninger. Dette skulle i utgangspunktet være en lang dag, men dagen ble veldig mye mer belastende og frustrerende for oss en den hadde behøvd å være. Her sitter vi uten bagasje , bilstoler til barna og alt vi trenger. Kjedelig start på ferien. Nå må vi på shopping, for å kjøpe det meste til både oss selv og barna. Men i ettertid er vi Rimelig frustrert over den dårlige informasjonen og lite hjelp i starten av dagen på Oslo lufthavn.!!!!

Varsle
Vis flere