Kjører du Norges dyreste bompenge-strekning?

Kampen mot bompenger ligger an til å bli en av valgkampens mest sentrale saker. VG er på jakt etter deg som opplever å måtte kjøre Norges dyreste bompengestrekk i løpet av et døgn. Hvor kjører du, og hvor mange passeringer kjører du innom? Del din bomstrekning med VG!
Opprettet 21. May 2019

39 innlegg

Filtrér:
Fylke og kommune:
26. May 2019

bomkrise

jeg trodde at den ny bommen som installert i hele Norge spesialt i Oslo so mange bommer jeg synes de som ansvar for den saken /politiker er skjult hvorfor de lagt so mange bommer som koster folk mer ,ingen tvil nå at alle matkjeden og møbler skal øke prisen fordi transportører øke vare utlevering og innlevering til sine kundes .så dette er en katastrofe for folk så vi må stemme for bomparti for å stoppe den galskap bommen.

Varsle
23. May 2019

flakk-rørvik

Krysser t/r trondheimsforden daglig.

Pris: 13100kr i mnd, eller 120500kr årlig (230 dager)

Store deler (44.000kr) er bomavgift ferjesambandet må innkreve.

Heldigvis er jobbens plassering for min del utenfor byens bomringer.

Dette er fullpris.

Varsle
22. May 2019

Oslo - Hamar

Hasib, det er ganske enkelt å omgå bomstasjonene mellom Hamar og Oslo. Du kan kjøre gamleveien langs Mjøsa og videre gjennom Råholt til Dal og svinge utpå E6 igjen der. Tar kanskje et kvarter ekstra, og du vil spare mye penger.

Varsle
22. May 2019

Hålogalandsbrua

Kjører en strekning på litt over 1 mil, tar 10 minutter å kjøre og må passere en bom på 43kr og en bom på 113kr hver dag til jobb. Totalt 156kr en vei, hver dag..

Varsle
22. May 2019

Brumunddal-Kløfta daglig

Pendler Brumunddal til Kløfta daglig. Rundt 50 000 i året i kun bom + drivstoff og slitasje!

Gjort dette siden 2014. Ingen mulighet for kollektivtransport da toget passerer min jobb og jeg må til Lillestrøm for og bytte tog. Dette fungerer dårlig med tiden jeg begynner på jobb og slutter når man da skal rekke og hente i bhg!

Varsle
22. May 2019

Halsnøysambandet

Bom for tunell mellom Halsnøy og fastlandskvinnherad i Hordaland. Ca 1 mil kjøring til jobb hver dag der jeg betaler 38,40, - hver vei (med elbil). 76,80,- hver vei med "vanlig" bil med autopass-avtale, eller 96, - hver vei uten avtale. Dette blir fort 3000,- i bompenger hver måned for de uten elbil. Kollektivtransport er ikke aktuelt da buss ikke korresponderer med arbeidstidene.

Varsle
22. May 2019

Oslo- Hamar daglig

Pendler strekningen fra Oslo til Hamar daglig, gjort dette over 3år. Betaler ca 6000kr i bompenger per måned. I tillegg kommer slitasje på bil og drivstoff i tillegg. Ser ut til å måtte omorganisere jobben som følge av økte utgifter.

Varsle
21. May 2019

Mosjøen Sandnessjøen

Men så er dette også et tidsbegrenset fenomen, som bomen ved Helgelandsbruavar det.

Varsle
21. May 2019

Dårlig beregning

Over 400 kr en vei , Oslo - Molde.

Er ikke bompengene som er det størrste problemer, men vei standard som er helt ekstrent dårlig og nesten ikke eksisterende motorveier. Se på google maps zoom ut litt i europa og se på forskjell mellom motorvei i Norge kontra resten av Europa. PS , regjeringen har allerede tatt godt i i innførselavgifter , årsavgiften og bompenger. For hva ??

Varsle
21. May 2019

Hasan

bor i Oslo , kster meg 5000 kr,å kjøre bil til jobben, hver månder ,også skal betale bompenger til trafi folk ,og venner o og handlder og reiser i norge, helle min løn går til bomoenger, bilen min koster 50000kr, det er sykt.Og stortingpartener kjøre beste bilder SOM BRUKER BENSIN OG DISSEL.De vil at folk bruker elbil ,men HVORFOR? de kjøre ikke el bil.Men alle folk vet nå at bompenger går ikke til å bygge opp Norge. Når en sjefen til pombenger har løn på over en mil HVER MÅNDER.

Varsle
21. May 2019

Mosjøen til Sandnessjøen

Første bom ut av Mosjøen er 26kr. Bommen etter Toventunellen er 90kr. Har en samboer som jobber i Sandnessjøen og pendler hver dag. 90+26•2=232kr dagen. Men han jobber jo også 7 dager i uken. 232•7=1624kr i uken. Så kommer da for hele måneden. 1624•4=6496kr.

Helt sjukt. Så kommer også reise hjem til familie og venner osv. Blir fort 7000kr bom i måneden

Varsle
21. May 2019

Finnøy - Hundvåg \ Hundvåg - Finnøy

Dagen starter på Finnøy og kjører gjennom Finnfast (Finnfast er et frittstående bompengeprosjekt for å gjøre Finnøy samt naboøyen Talgje landfaste.)

Deretter passeres det gjennom bomring i Stavanger ( Bymiljøpakke) slik at jeg ender opp på min jobb på Hundvåg.

Når jeg har jobbet mine timer reiser jeg naturlig nok samme rute tilbake igjen til Finnøy.

Økonomiske fakta for passeringer i Finnfast for takstgruppe 1 som er bil under 3,5 tonn. Det er 4 mulige løsninger ( OBS ! Det belastes begge veier).

1. full pris 150 kr pr passering ( nevner igjen at det belastes begge veier)

2. 20 % rabatt belastes med 105 kr pr passering (forutsetter forskuddsbetaling på 2.800 kr).

3. 40 % rabatt belastes med 90 kr pr passering (forutsetter forskuddsbetaling på 4.800 kr).

4. 40 % rabatt belastes med 90 kr pr passering (Firmaavtale - forutsetter etterskuddsbetaling på 15.000 kr samt depositum ( ukjent beløp).

Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne de økonomiske fakta for passeringer i Finnfast for takstgruppe 2 som er tungt kjøretøy over 3,5 tonn. Her finnes det også 4 mulige løsninger ( samme gjelder også her for belastning begge veier).

1. full pris 590 kr pr passering ( nevner igjen at det belastes begge veier)

2. 30 % rabatt belastes med 413 kr pr passering (forutsetter forskuddsbetaling på 11.060 kr).

3. 40 % rabatt belastes med 354 kr pr passering (forutsetter forskuddsbetaling på 18.960 kr).

4. 40 % rabatt belastes med 354 kr pr passering (Firmaavtale - forutsetter etterskuddsbetaling på 50.000 kr samt depositum ( ukjent beløp).

Utgiftene blir da for reisen til og fra job følgende:

Finnfast :

Bil med rabatt 90 kr x 2 (belastes begge veier) = 180 kr pr dag.

Bomring Stavanger :

Bil morgen 17,60 kr.

Bil ettermiddag 35,20 kr

Bomutgifter pr dag for kun å komme seg til og fra jobb blir da 180 + 35,20 + 17,60 = 232,80 kr pr dag = 53.544 pr år.

I tillegg kommer jo besøk, handel, annen reise samt drivstoffutgifter.

Varsle
21. May 2019

Kanskje ikke dyreste passering men ...

E6 Helgeland sør , her er bom plassert slik at lokalbefolkningen i nordkommunen ( Vefsn , Mosjøen by)må passere denne for å komme seg på jobb , nærbutikk , kommunesentret med alle offentlige tjenester , lege , sykehus , sykehjem, og alt av fritidstilbud for barn og voksene. Pris pr. passering er 26 kr , betaler begge veier, ingen times regel , ingen maks pris/ passering pr måned.

Offentlig kommunikasjon er begrenset til skolebuss Småbarns familier ligger på kostnader på 3500 til 4000 år måned . Av dette er 2.000,- kr bare i jobb kjøring om man er to i husstanden som til forskjellige tider.

Dvs ca 45.000,- kr i året netto . Som gir ca 70.000 før skatt.

Varsle
21. May 2019

Finnøy - Stavanger - Finnøy

776 kr per dag for å pendle jobb t/r Stavanger med to biler (meg og samboer) i rush tiden. Finnfast x 4 passeringer (150 kr pr passering) + bomring Stavanger x 4 passeringer (44 kr pr passering).

Uaktuelt - kjører derfor med kjøretøy som gir fritak.

Varsle
21. May 2019

Hålogalandsbrua

Familie som må passere minimum 32 ganger i måneden. Blir nærmere 5800 kroner vist du har brikke....

Varsle
21. May 2019

Kanskje ikke dyreste passering men ...

E6 Helgeland sør , her er bom plassert slik at lokalbefolkningen i nordkommunen ( Vefsn , Mosjøen by)må passere denne for å komme seg på jobb , nærbutikk , kommunesentret med alle offentlige tjenester , lege , sykehus , sykehjem, og alt av fritidstilbud for barn og voksene. Pris pr. passering er 26 kr , betaler begge veier, ingen times regel , ingen maks pris/ passering pr måned.

Offentlig kommunikasjon er begrenset til skolebuss Småbarns familier ligger på kostnader på 3500 til 4000 år måned . Av dette er 2.000,- kr bare i jobb kjøring om man er to i husstanden som til forskjellige tider.

Dvs ca 45.000,- kr i året netto . Som gir ca 70.000 før skatt.

Varsle
21. May 2019

Kanskje ikke dyreste passering men ...

E6 Helgeland sør , her er bom plassert slik at lokalbefolkningen i nordkommunen ( Vefsn , Mosjøen by)må passere denne for å komme seg på jobb , nærbutikk , kommunesentret med alle offentlige tjenester , lege , sykehus , sykehjem, og alt av fritidstilbud for barn og voksene. Pris pr. passering er 26 kr , betaler begge veier, ingen times regel , ingen maks pris/ passering pr måned.

Offentlig kommunikasjon er begrenset til skolebuss Småbarns familier ligger på kostnader på 3500 til 4000 år måned . Av dette er 2.000,- kr bare i jobb kjøring om man er to i husstanden som til forskjellige tider.

Dvs ca 45.000,- kr i året netto . Som gir ca 70.000 før skatt.

Varsle
21. May 2019

Rikshospitalet

Fra Oslo Vest eller Bærum må du via en bom som står før avkjørselen til Rikshospitalet. Kjører da etter passering rett tilbake mot Bærum igjen.

Med hyppige besøk til kontroll, inngrep, dialyse osv blir det fort over 30.000 pr år (takst før 1.6)

Hadde bommen stått 20 meter lenger fremme hadde dette blitt til å leve med.

Hva et sykehusbesøk etter 1.6 har jeg ikke regnet på

Varsle
21. May 2019

Hamar-gardermoen

10 bommer om dagen, koster 210 kr dagen å reise på jobb bare i bompenger. Vil vel si at betalingen treffer litt ujevnt ja!

Varsle
21. May 2019

Atlanterhavstunnelen

102kr for bil, 40% rabatt med avtale = 62,2kr pr vei.

For en pendler som madammen her i huset som kjører i bommen tur retur minst 5 dager i uka blir det da 62,2x2x5x47 uker = 29234kr i året. I tillegg er det 40 kr pr passasjer.

Varsle
Vis flere