Fortell oss om flygebyrene

Flyselskapene innfører stadig flere nye gebyrer. Fortell oss og VG-leserne omdine gebyropplevelser: *Hva slags gebyrer har de ulike selskapene? *Hva er de verste gebyreksemplene du har sett? *Hva må du passe på? *Hvordan kan du unngå eller omgå gebyrene? *Er det nødvendig med så mange gebyrer i luftfarten?

22 innlegg

Filtrér:
Fylke og kommune:
15. november 2010

gebyrer

håper at eu kommer med et veldig krast gebyr forbud det er virkelig ille at en må betale for alt en skal måtte gjøre for og ta et fly de må virkelig skamme seg, var nettop en tur til spania, de skulle ha gebyr på alt en foretok seg samt også og betale maten som er inkludert hos andre selskaper når man flyr utenlans.

Varsle
14. november 2010

Advarsel!!! Ryanair - nå med dirty trick!!!

Skulle bestille to billetter til høstferien. Alle billetter var i utgangspunktet forholdsvis dyre, men Ryanair hadde det tilsynelatende billigste tilbud.

Jeg begynte bestillingsprossessen for min medpassasjer først. Jeg har stor erfaring fra online bestillinger. Etter å ha kommet gjennom hele prosessen, inkludert betalingsdelen, fikk jeg opp følgende melding: BEKLAGER - SYSTEMFEIL. FORSØK IGJEN SENERE. Jeg hadde god tid og besluttet å prøve igjen neste dag. Denne gang gikk det greit. Min medpassasjer hadde fått sin bekreftede reservasjon med reservasjonsnummer. Jeg gikk deretter inn på min e-mail konto for å skrive ut reservasjonen.

Da forsto jeg til fulle det gamle uttrykket om at "Verden vil bedras". Det var nemlig kommet inn to meldinger fra Ryanair....To bekreftelser på samme passasjer, samme reiserute og samme avreisedag, men med forskjellig reservasjonsnummer. Etter at sjokkvirkningene hadde lagt seg, undersøkte jeg alle muligheter for å gjøre endringer. Det "billigste" alternativet var å forandre navn på den ene reservasjonen. Dette kostet 1000 kroner!

Jeg hadde ingen andre muligheter. Av erfaring vet jeg at det ikke nytter å klage til giganter som Ryanair. Dessuten hadde jeg jo ingen dokumentasjon på det jeg har beskrevet.

Jeg vet at det er ingen problem med å programmere et bookingsystem som fanger opp eventuelle dobbelbookinger, men lavpris- og lavmoral-selskaper ser vel på dette som et direkte tapstiltak.

Mitt råd til andre: Får du opp lignende meldinger, sjekk din e-mail før du går videre.

Håper O'Leary bruker denne lettjente ekstrainntekten til noe fornuftig.

Neste gang flyr jeg som vanlig med SAS.

Varsle
14. november 2010

Det er bunnlinja som teller!

Og da sparer vi mye med Ryanair. Så vi har sluttet å irritere oss, følger reglene, veier bagasje og har nettopp fløyet for 59 og 60 gang med Ryanair. Komfortabelt,presist, ok service og BILLIG!!!!!!

Varsle
14. november 2010

ryanairgebyr

For å få bilett, må du bestille det på nett. Biletten MÅ du ha med ved innskjekking. Jeg bestilte billett over nett, men mailen med flybiletten kom aldri til meg. 4oo kr takk¨. Andre gang; Min datter og hennes venninne fikk store problemer, siden jeg hadde skrevet det ene etternavnet til venninna som etternavn og ikke mellomnavn, 1000 kr takk..

3. gang. Jeg var på besøk i norge, og hadde selvsakt ikke skriver med meg, og heller ikke tilgang til det. 400 kr takk. Tre ganger har jeg reist med ryanair, og ALDRI mer. Nå går heldigvis Norwegian til Torp,

Varsle
14. november 2010

Ryanair og SAS, gebyrer og statsstøtte

Ryanair er smarte. Man kan få billetter som gjør at man kan komme seg fra A til B for en svært billig penge. Men det har som oftest en pris. Som regel er man avhengig av å bruke en del av gebyrene som gjør at reisen totalt sett blir vesentlig dyrere. De gjør også det de kan for å faktisk konstruere en avgift. Nå er det vel bare en type prepaid Mastercard som gjør at man unngår å betale en såkalt kredittkortavgift. Det er selvsagt fordi det da plutselig er "lovlig" å kunne annonsere med billigere billetter, for er man en av dem ytterst få som har dette kortet, da unngår man denne avgiften. Det samme gjelder innsjekkingsavgiften. De aller fleste må betale den, dersom man ikke har en spesiell type billett som gjør at man unngår denne avgiften. Dermed kan Ryanair i praksis alltid annonsere med billetter som er langt lavere enn hva transporten fra A til B er annonsert.

Det er også verdt å legge merke til at de flyr til flyplasser laaangt unna den destinasjonen de reklamerer til, vi snakker om opp til 150 km unna i flere tilfeller.

Når det gjelder SAS og statsstøtte så er det verdt å merke seg at SAS har i en årrekke gått med overskudd og siden staten er aksjonær har de mottatt en del av overskuddet, men de årene det går dårlig som det har gjort de siste årene, da blir det ramaskrik og påstander som at SAS er en kostnad for skattebetalerne. Man skal vel kanskje også da tenke på at i det lange løp har SAS vært en inntektskilde og ikke en kostnad for skattebetalerne.

Dessuten flyr Ryanair til veldig mange flyplasser i Europa hvor de som flyselskap er eneste kunde. Dette er flyplasser som drives med underskudd for Ryanair er utspekulerte nok til å si at dersom de ikke godtar prisen, så slutter de å fly til disse destinasjonene. Resultat, flyplassen får støtte av lokale myndigheter til videre drift.

Noe å tenke på for dem som er så interessert i å rakke ned på SAS

Varsle
14. november 2010

Høstferie

Skulle på høstferie til Oslo fra Molde i år, sammen med to barn, 9 og 12, og en pensjonist. Det billigste alternativet ble faktisk tog!! Etter myyye sjekking av billettpriser med både SAS og Norwegian. 2300,- tur-retur. For den prisen hadde vi ikke engang kommet oss til Oslo med fly.

Varsle
13. november 2010

Ryanair og gebyrer

Skulle bestille 5 billetter til London. 5 ekstra kolli i tillegg til håndbagasje kr 1.500,-Internettbestillingsgebyr kr 250,- Der avbrøt vi bestillingen og fortsatte med Norwegian. Total pris kr 400 lavere enn Ryanair. Og jeg tror pinadø vi brukte halve tiden på bestillingen hos Norwegian. Syns Ryanair sin webside er litt knotete. Hvis du ikke huker av i nei takk ruten for at du ikke skal kjøpe Ryanair sin håndbagasjekoffert, så stopper det opp med feilmelding og en må gå tilbake. Hvor kundevennlig er det da. Dette er rett og slett ikke smidig kundebehandling.

Varsle
13. november 2010

Ryanair er bra!

Honnør til Ryanair som setter fokus på hva som koster ved en flyreise. Det må da være den totale prisen som er interessant? Har brukt Ryanair i mange år og har bare gode erfaringer. Anbefales - så lenge du kan lese hva som står på skjermen før du bestiller..

Varsle
13. november 2010

ryanair er topp!

Har brukt Ryanair så lenge de har vært i Norge og har bare god erfaring. Gebyrene står på skjermen FØR du bestiller, så da kan du velge om du vil fly med dem eller ikke. Jeg blir flau når jeg leser om dumme og bortskjemte nordmenn som ikke kan lese før de bestiller billetten sin, men klager på gebyrene etterpå. Dette er folk som aldri har måttet gjøre noe selv, bare fått alt ferdig på gullfat. Motbydelige mennesker som skriker opp og ber andre hjelpe når mamma og pappa ikke er der.

Varsle
13. november 2010

Skranke gebyr

Hvis du/dere bestiller paa Ryanair's hjemme side saa faar du en email fra dem.

Paa toppen av email'n staar d:

IN ORDER TO TRAVEL YOU ARE REQUIRED TO CHECK-IN ONLINE AND PRESENT AT THE AIRPORT YOUR ONLINE BOARDING PASS AND VALID ACCEPTED TRAVEL DOCUMENT, PASSENGERS WHO DO NOT PRESENT A BOARDING PASS AT THE AIRPORT WILL BE CHARGED A RE-ISSUE PENALTY OF ***EUR40/GBP40(each boarding pass must be printed and presented on an individual A4 page).***

Les emailen nøye og kom tilbake og si at d ikke staar der.

for da maa jeg jaggu le av deg.

Reiser med dem ofte

"Oslo(torp)- Liverpool(John lennon airport)" tur/retur.

Varsle
13. november 2010

Nesten helt greit

Gebyrer er greit på det man kan velge. Bagasje eller ikke er et forståelig gebyr, det koster mye ekstra, man må sjekke inn i skranke, mannskap skal laste og losse fly osv. Verre er det med online innsjekkingsgebyr (Ryanair) Kredittkort gebyr (hvorfor det?)Det verste er at Ryanai regner om kursen etter egen kurs!!! Hvis jeg kjøper en billett i utlandet, kommer prisen opp i Euro og ikke kroner. Hvis jeg da bruker et norsk kort, betaler jeg ikke i Euro, men i norske kroner til en vanvittig dårlig kurs (nesten kr.9 sist uke)

Ellers er jeg jublende glad for billige billetter!

Varsle
13. november 2010

Valutakurs.

Ved bestilling fra utland til Norge med Ryanair prises biletten i Euro. Ved belstning av norskt kreditkort brukes en van- vittig høy omregningskurs.Normal kurs hos kreditkortselskap er

1,75%. Ryanair belaster det med mye mer.

Varsle
13. november 2010

LES RESERVASJONEN!!!

Det er ikke noe problem å vite om ekstra gebyrene til Ryanair om du leser reservasjonen og det står at du må sjekke inn mellom 14 og en dag før reisen... Det står også på billetten om du kommer med overdimensjonert bagasje eller flere kolli hva som er konsevensen: sett igjen eller betal avgift! Har du med deg lite kan du også fly billig her, for det største gebyret er på bagasje; 300nok for 15kg og 500nok for 20kg. Synes egentlig ikke dette er så mye, selv om Norwegian går ut med40 nok for 20kg ekstra bagasje. Hvis ikke du vil fly med gebyrer så finn noen andre å fly med... Vi dro 3 stk til Edinburgh med Ryanair for 1400nok, med SAS hadde det kommet på over 3000.. KLM er konge å fly med, der får man gratis drikke og mat.. Eller man betaler jo for det i billetten;)

Varsle
13. november 2010

Spesifisert regning

Hvis man lurer på hvorfor ting er dyre ber man ofte om en spesifisert regning. Dette er det umulig å få ved kjøp hos mange flyselskaper. De rimlige flyselskapen spesifiserer prisen derimot meget godt. Er det ikke på tide at alle flyselskaper begynner med spesifisert regning, eller som noen kaller det gebyr oppdelt regning. Det er først etter at spesifiserte regninger kom på banen at prisene på flyreiser gikk ned.

Varsle
13. november 2010

KLM

Vi bestilte flyreise på klm.com.

De tok 300nk når vi trykket på "bestill" knappen og betalte med kriditkort.

Varsle
13. november 2010

Flygebyrene

Hei!

Jeg betaler gebyrer hele tiden når jeg er ute å reiser. At de legger drivstoff inn i gebyrer synes jeg er helt greit. En plass skal de hente penger. Synes set er greit med gebyrene jeg, men de må komme fram på billetten synes jeg. Unner ikke statskassa en krone jeg. Jeg synes SAS som er statseid skal frataes retten til å fly, og markedet skal bestemme. Konkuranse vridning tillater konkuranse tilsynet. Har ingen respekt for dem, heller ikke forbruker rådet. La markedet ordne opp. Flybillettene er billige, så om de kaller noe gebyrer er helt ok. Jeg er ikke for innskrenkelser i fortjeneste, som jeg mener er kommunistisk og hører ikke hjemme i EU. Jeg flyr ca 40 ganger i året å er svært fornøyd, for jeg velger selv om jeg vil betale, men miljøavgift for å fly vil jeg ikke betale.

Varsle
13. november 2010

Servicegebyr i Ryanair

Greit nok at selskapene tar gebyr for tjenester en kan velge å benytte seg av. Men servicegebyret Ryanair tar 100kr. pr. person for, kommer ikke frem før du trykker på "bestill" knappen. Dette er ikke valgfritt.

Varsle
13. november 2010

Ryanair er verdt prisen!

Med tanke paa at Ryanair er ett lavbudsjett-selskap betaler du det du forventer deg. Koster en billett 5 euro èn vei er det forstàelig at selskapet lever pà ekstra gebyrer for faktisk à kunne drive sitt selskap. De skjuler heller ikke sitt eget image i sine kampanjer. Ryanair er ikke assosiert som en eksklusiv og behagelig flytur. Vil du reise billig, reiser du billig i og med at du sier ja til noen ekstra gebyrer!

Varsle
13. november 2010

Rayanair

Vi hadde bestillt billetter til london fra haugesund gjennom rayanair sin hjemmeside i vår. Når vi kom ned til flyplassen og skulle sjekke inn, viste det seg at de hadde et gebyr på kr 400 pr pers om vi IKKE hadde skrevet ut billetene selv. Dette hadde vi selvfølgelig gjort om det hadde vært informert. Turen som vi trodde vi hadde fått billig, ble ikke så billig likevell.

Varsle
13. november 2010

SAS

Rart at det er norske statlige myndigheter som nå reagerer. Hvor var de når statlige SAS startet gebyrracet i 1991?

Varsle
Vis flere