Er du rammet av SAS-streiken? Del din historie her

Blir ferien din eller andre planer påvirket av streiken? Da vil vi gjerne høre fra deg
Opprettet 6. juli 2022

42 innlegg

8. juli 2022

Roma til Oslo

Familie på 4 skulle fly hjem til Oslo fra Roma den tirsdag 05.07.22 og ca 18 timer før avgang fikk vi sms fra SAS om at fly tur var kansellert. Noen time senere fikk vi igjen sms fra SAS at de har booket ny fly dagen etter avgang fra Roma til Wien med Austrian Airline og fra Wien til Oslo. Men Austrian fly vi sitte på er forsinket med avgang til Wien og da mister vi neste fly til Oslo, og fikk vi ny fly tur. Denne gang må vi til London Heathrow og fra London til Oslo med SAS. Fly til London er også forsinket og etter ankommet til London hadde vi kun 10 min til neste avgang og det var lang kø i sikkerhetskontroll og måt vi spørre de stod foran om vi få lov til å hoppe over køen og det fikk vi til. Etter sikkerhetskontroll er det Passkontroll ( England er ikke EU ) og her var det også lange kø, flaks at vi møte mange hyggelig folk slippe vi gå forbi køen og da måte vi løpe fort som vi kan og er innenfor utgang til flyet i siste sekunder. Fly tur fra Roma til Oslo ca 2 time men denne turen ble 12 time.

Fikk ikke kontakt med SAS via telefon eller nett !!

Varsle
7. juli 2022

Sas-fast i Alanya

Et reisefølge på 11 stk, 4 voksne og 7 barn skulle opprinnelig med flyvning fra Gazipaza til Oslo fredag. Fikk beskjed om kansellering torsdag ettermiddag. Utsjekking fra leilighet kl 12 fredag,men sas har enda ikke latt høre fra seg. Så vi er usikre på om vi selv skal booke nytt hotell eller ikke og hvem som skal ta utgiften på dette. Ikke vet vi heller hvor mange dager ekstra det er snakk om og det er da vanskelig å få booket noe. Sas skriver også at det er vanskelig å få booket om flyreisen pga få seter ledig på andre avganger.

Varsle
7. juli 2022

Hva med refusjon av biletter?

Vi skulle til Split med et barnebarn på Lørdag ,men fikk på Mandag beskjed of at flyet var innstilt.og en link vi skulle gå inn på. Vi satt i timer på telefon for å få litt info men tul slutt stengte de linjen. Fikk i dag beskjed om at vi får refundert kr 376 pr billett. Alt annet som er betalt tok SAS. Er det andre her som har opplevd det samme? I følge aviser så skal innbetalt beløp refunderes,men sånn var det ikke. Vi har også leid hus i Kroatia som vi må betale. Har ikke ord for hvor forbannet jeg er på dette såkalte seriøse selskapet

Varsle
7. juli 2022

Takk til SAS som booket meg om og berget ferien!!

Etter 2,5 år med pandemi skulle jeg endelig reise til min andre «hjemby» Los Angeles for å hilse på gode venner og ikke minst hunden min. Så fortvilelsen var stor da streiken var et faktum og flyet mitt fra København til LA ble kansellert tidligere i dag. Men noen timer senere tikket det inn en SMS fra SAS som sa at de har booket meg om via London med BA, og turen er reddet!! Veldig fornøyd!!

Varsle
7. juli 2022

Sarpsborg turnforening byttet ut fly med buss for å komme seg til Eurogym 2022

60 flotte ungdommer fra Sarpsborg turnforening har forberedt seg i 2 år med utallige treningstimer og dugnadsjobbing for å kunne delta i Eurogym 2022 i Sveits.

Flybilletter var bestilt i svært god tid og dette har vært årets store mål. Streikespøkelset har truet denne drømmen og gitt mye utrygghet og skuffelse de siste dagene. Og knapt ett døgn før avreise ble kanselleringen bekreftet.

Engasjerte ledere og foreldre har lett med lys og lykter etter en plan B som ikke koster skjorta. Om ombooking av 60 personer var jo et utenkelige prosjekt.

Takket være Moss turbusser og Buss og reiseservice AS sitter nå alle deltakerne på en buss på vei mot Sveits. En to timers flytur ble byttet ut med en 22 timers busstur og økte kostnader. Ingen sure miner, bare glede over at turen lar seg gjennomføre.

Denne turen lar seg gjennomføre på grunn av helt vanvittig god kundeservice fra Moss turbusser og Buss og reiseservice AS, samt to bussjåfører som stilte opp på ett døgns varsel. De fortjener verdens største blomsterbukett. Tuuuusen takk.

#eurogym2022

Varsle
7. juli 2022

Mister livsviktig time på sykehuset

Takket være streiken kommer jeg meg ikke til legetime på oslo universitetssykehus. Desverre er ikke den livsviktige helsehjelpen tilgjengelig ellers i landet, så nå blir pasienter i Oslo-området prioritert mens jeg nå må vente i ett års tid til i håp om å måtta en ny time. Kan vi ta denne streiken som et tegn på at våre helsetjenester MÅ spres mer utover landet før flere familier mister menensker de er glad i for noe som kunne ha vært plukket opp på ett av våre andre flotte universitets-sykehus?

Varsle
7. juli 2022

Umulig å si ifra om at vi har kjøpt nye billetter!

Fruen fløy til Barcelona på kurs 28/6 og ungene og jeg 1/7. Planen var hjemreise i dag 7/7 – sammen. Så kom streiken jo på mandag, og vi var sikker på flyene hjem til Trondheim ville bli kansellert, så vi booket billetter med Finnair via Helsinki. SAS-flyene ble kansellert, og jeg og ungene ble ombooket via Munich og Kjøpen 8/7 og fruen i dag og først via Warszawa og kun til Oslo, og så plutselig via Heathrow og overnatting i Stavanger.

Vi satt i telefon- og chatkø av flere runder i går og idag, hvor vi ble kastet av, for å si at vi selv har booket andre billetter. Da jeg endelig kom gjennom på chat, imens jeg nå sitter på Finnair flyet, så sa jeg ifra om at vi ikke trengte billettene de har tilbudt og ønsket betalt for de nye, mye dyrere, men i samme laveste pris-kategori. Da fikk jeg bare beskjed om at da måtte jeg ringe dem, og så avbrøt de chatten. Nå har jeg gjort mitt for å si ifra om at vi ikke trenger de ombookede billettene... Men makan til idioti!!!! Da får vi se om vi får penger eller ikke. SAS no more!!

Varsle
7. juli 2022

Takk SAS for at dere ødela ferien 2022#

Først vi jeg si til alle dere som har skrevet her takk for at dere deler, jeg føler med dere. Syns synd på dere som ikke får dra på ferie og de som ikke har råde til å betalte blodpris for flybilletter pga SAS sin dårlige oppførsel mot det norske folk.

Fikk en fin sms at flyet vårt var kansellert fra Spania til Norge og info om support/rettigheter.

Etter 3 timer venting på den såkalt support tlf til SAS ble jeg brutt. Altså ingen hjelp å få når de bestemt å kansellere flyet vårt. Satt til klokken 0300 i natt for å fikse alt selv slik at vi kommer oss hjem. Ble 17000kr( ja de andre flyselskapene tjener rådt på oss vanlig folk) for retur billett til Norge for en familie på 2 voksen og 2 barn. SAS skal få punge ut hver krone jeg har brukt.

Skulle gjerne har vært på hotell ett par dagers tid ekstra og sendt SAS regning. Men må til Norge for å avløse mine kollega som skal på ferie, har ikke hjerte til å ødlegge sommerferien 2022 til mine kollega slik som SAS gjør.

Syns at vi resten skal lære av SAS, lønnsoppgjøret for 2023 :

ved ny korona bølge bør alle leger og sykepleier gå ut i streik. Hvis Russland skulle invadere Norge bør hele forsvaret gå ut i streik osv…

Pilotene i SAS og ledelsen har skutt seg selv i foten.

Takk for alt SAS dere er årets værste flyselskap 2022.

Og for at SAS skal få en konsekvens bør vi alle bare slutte å fly med dem!

Varsle
7. juli 2022

Sitter nå fast i USA

Jeg reiste til Los Angeles for å besøke venner 20. juni, og nå sitter jeg her med en bilett fra London til Oslo, imens jeg befinner meg på andre siden av planeten. Flyet fra LAX ble kannselert og jeg har ikke blitt satt på noe nytt. Jeg har noen som prøver å hjelpe meg som satt i kø i tre timer. Etter å snakke med noen i ett minutt, ble han satt på vent igjen. Så ble det plutselig lagt på. Nå sitter han i kø igjen.

Jeg er 18, dette er første gang jeg reiser alene og er utenfor Norge siden 2018. Og nå vet jeg ikke om jeg kommer meg hjem igjen, fordi der ikke er noe hjelp å få fra selskapet.

Varsle
7. juli 2022

Vi kommer oss på bryllupsreise (ikke takket være SAS)

Mindre enn 24 timer før avgang ble flyet endelig kansellert - ja for det var åpenbart at det kom det til å bli. Heldigvis fant vi selv en alternativ løsning som innebefatter 600km i bil og et par ekstra land på vei ned. Men vi kommer oss på bryllupsreisen vår noen dager forsinket!

Det mest sjokkerende er den øredøvende stillheten fra SAS. Sosiale medie kontoen dere er basically tomme. Vi fikk to SMSer før streiken men ingen etter - før flyet endelig ble kansellert. Hadde det ikke vært bedre å gi alle «sannsynligvis innstilt hvis streiken fortsetter» muligheten til å kansellere og finne egne løsninger? Dette lover ikke godt for kundetilfredshet SAS. Her har dere MYE å tape!

Varsle
6. juli 2022

Festivalhelvete

Skal gjøre en ekstremt lang historie ekstremt kort.

Var på Palmesus med 4 andre kompiser, flyet med SAS skulle returnere til Alta søndags ettermiddag.

Det flyet som skulle komme fra Oslo til Kjevik ble kansellert og vi var nå uten fly til Oslo. Etter mye om og men, blir vi ombooket til 3 dager senere, med Widerøe onsdag 6. juli.

Legger ut 10.000,- for hotell og sprenger et meget tight budsjett. Tirsdag kveld får jeg et lite pop-up varsel fra SAS-appen at bookingen min er kansellert. Ingen av kompisene mine har fått dette.

Møter på flyplassen 04:00 for å finne ut av dette. De sier det ikke er historie av at jeg har hatt billetten, men har klart å screenshotte dette. Som vanlig er det ingenting de kan gjøre og 3/4 kompiser får reise hjem.

Etter 2 timer med å samle mot og ork, tar jeg og 1 kompis bussen til Oslo for der er mulighetene fler. På vei dit prøver jeg desperat å finne en bil eller noen som skal kjøre oppover, uten hell.

Får tips om tog til Kiruna for så å bli hentet.

Ser på denne muligheten og vi bestemmer oss for å slå til. 26 timer i tog + 6 timer i bil etterpå. Hvilket valg har vi, liksom?

Vi kjøper billett og sitter nå på nattog til Nord-Sverige, etter det som ble en helt jævlig opplevelse på vår første festival.

Skal bli godt å komme hjem etter en reise på 40 timer og KUN 2000km.

Varsle
6. juli 2022

Samme prisklasse én dag før avgang??

Jeg skulle fly hjem til Oslo fra Bodø etter å ha besøkt familie nordpå. Ganske cirka 20 timer før avgang fikk jeg en sms fra SAS om at reisen min var blitt kansellert, og at de ikke klarte å booke meg om. Det er jo snedig, når jeg selv klarer å finne en alternativ reiserute? I SMSen var det en rekke linker til sider om passasjerrettigheter, blant annet at det eneste alternativet som passet meg var å booke en ny reise selv og legge ut for utgifter. Kravet var at ny reiserute var i samme prisklasse. Hva får SAS til å tro at jeg finner en ny billett - SAMME DAG - som en flybillett kjøpt 2 måneder i forveien? Jeg er spent på om jeg noen gang ser de 4000 kronene for ny reise igjen. Det er jo ikke i samme prisklasse som 600 kroner.

Widerøe Ground Handling, SAS sin representant på Bodø lufthavn, var like forbanna som meg. De var av SAS fratatt sin mulighet til å booke om passasjerer. De ville gjerne hjelpe, men fikk ikke lov av SAS sentralt. De kunne ikke ordne hotell, matkuponger eller ny reise. Selv ikke når jeg hadde funnet et alternativ selv og la det rett foran øynene på dem.

Forhandlingene mellom SAS og pilotforeningene har jo allerede pågått i flere måneder, streiken har i flere uker vært et potensielt resultat. Da holder det ikke å skylde på at kundeservice er sprengt som følge av streiken? SAS har hatt GOD tid på å planlegge hvordan disse konsekvensene kan tas hånd om. Takk og farvel SAS, dere må gjerne ønske meg velkommen ombord igjen som alltid, men dere ser ikke meg igjen.

Varsle
6. juli 2022

Bra jobb av kundeservice

Reisefølge på 3 som skulle fra Chania til Oslo mandag ettermiddag hvor flyet ble kansellert søndag kveld. Ikke mange timer senere ble de ombooket til tirsdag morgen med avgang til Athen-München-Oslo. Hjemme 19 timer etter planen, men allikevel, bra jobbet fra overarbeidet Sas kundeservice

Varsle
6. juli 2022

Fant heldigvis et gratis alternativ til min kansellerte tur!

Skulle opp til Tromsøl å besøke en kompis en ukes tid. Flyet mitt med SAS ble selvsagt kansellert kun timer før avreise! Fant heldigvis en webside som tilbyr å kjøre biler gratis mellom byer, såkalte returbiler. Så da er ferien reddet heldigvis. Det var på www.hjemferd.no jeg fant en bil hvis noen andre trenger alternative løsninger. Genialt opplegg!

Varsle
6. juli 2022

USA ferien gikk i vasken

Natt til lørdag 2.juli skulle vi reiser til USA, ferien har vi brukt et 1/2 år på å planlegge. Vi skulle fly kl 04 og reiste derfor opp til Gardemoen kvelden før. Hele uken hadde vi gått med vondt i magen om det skulle bli streik eller ikke. Å ikke misforstå alle har rett til å streike, men det er like leit for det. Kl 01.00 fikk vi beskjed om at flyet vårt til Danmark var kansellert og kl 01.30 fikk vi beskjed om at SAS ikke kunne hjelpe oss men ny booking. Streiken inntraff ikke før på mandag, men pga lite folk kansellerte de. Flyet fra Danmark gikk som normalt, og dermed kom vi oss ikke videre og hele turen gikk i vasken. Så der satt vi midt på natten og prøvde å finne på noe nytt, samtidig som tårene presset på og en enorm tomhet fylte oss. I løpet av natten måtte vi avbestille hoteller, bil, attraksjoner osv som vi hadde bestilt.Føles helt håpløst ut å skulle glede seg over en annen type ferie, når man hver dag husker hva man hadde planlagt. Takk SAS

Varsle
6. juli 2022

Takk for alt SAS…

… for jeg kommer ALDRI til å booke tur med dere igjen. Jeg har reist med SAS siden slutten på 80-tallet, men kundebehandlingen er nå altså så dårlig at man kan få hjerneblødning av mindre. Vente med å booke med alternativt selskap til SAS faktisk gir beskjed om kansellering er helt på jordet, hva er igjen på markedet 24-48 timer før flyet skal gå? Ingenting. Vi er en hel familie bosatt i Sør Amerika som endelig etter Corona-årene skulle la barnebarn og besteforeldre få møtes igjen. Det er jo umulig for en familie å reise helt fra Sør Amerika for bare å HÅPE på at flyet til neste destinasjon fra Norge vil gå? Resultatet er nye billetter med et annet selskap, og de originale billettene med SAS er sannsynligvis tapt. 11 timer venting på telefon, 4 timer venting i en chat, bare for å bli kuttet av (chatten ble stengt av uten mulighet til å svare, sendt på nytt bakerst i køen med nye 4 timer venting) etter mindre en 6 minutter “hjelp” bestående av copy/paste og goddagmann økseskaft svar, og “ha en fortsatt trevlig dag!”

Nei SAS, dette er milevis under par for et selskap som ynder å fremstille seg som annerledes enn alle “billigselskapene”! Dere har definitivt blitt annerledes, men i motsatt retning av det dere muligens tror selv. RIP, nå har dere i alle fall en kunde mindre å hanskes med.

Varsle
6. juli 2022

Reiser 2000km for å fly fra er annet land

I ren desperasjon har vi valgt å ta den tunge bilturen på 2000km tur/retur for å ta fly fra Stockholm til Tyrkia. Med et annet flyselskap selvsagt. Flyet vårt på tirsdag ble kansellert og reisen ble flere timer lengre og dobbelt så dyr… Støtter likevel pilotene i streiken!

Varsle
6. juli 2022

Null info fra Ving

Denne gangen booket vi charter - for ekstra trygghet. Når det ble snakk om streik i SAS tenkte vi «enda godt vi reiser med Ving som har eget flyselskap; Sunclass». Men selvsagt bruker de SAS på flyvningen vår …

Skal etter planen reise med Ving til Chania på lørdag og det er NULL info om hva som skjer. Hadde vi reist med rutefly kunne i det minste sjekket status på nettsidene til SAS og lagt planer ut i fra det. Det legges nemlig ikke ut info om chartrete fly på sas.no så vi må avvente info fra Ving.

Bedre å få vite om kansellering nå enn rett før avreise, ev når vi står på OSL, som ser ut til å være Ving sin taktikk. Vanvittig irriterende.

Varsle
6. juli 2022

Vi kunder blir holdt som gisler!

Familie på 5 fra California, skulle endelig på sommerferie i Norge for første gang på 3 år. Vi har vært helt isolert fra familien under pandemien og lengter så veldig til å kunne være sammen med dem igjen. Nå går håpet om en deilig sommerferie med familien i Norge rett i vasken.

Det verste er egentlig at SAS lyver, de behandler oss kunder helt forferdelig! Man kommer ikke igjennom på telefon og ikke på chat. De sier vi skal gå på web siden deres og booke om, men det går ikke. Vi vil ikke booke om på SAS for en dato i fremtiden. SAS kommer jo sikkert ikke til å overleve så vi vil ikke ha billetter på SAS. Og vi har barn på skolen så vi kan ikke reise når som helst, vi må reise nå på sommeren.

Det verste er at de har ikke kansellert flighten enda så vi kan ikke søke om å få pengene tilbake og vi kan heller ikke få booket om på et annet flyselskap. De venter med å kansellere til dagen i forveien. Hvis vi kjøper billetter på et annet flyselskap selv så tar vi risikoen på at vi betaler dobbelt opp. Hvorfor kan de ikke gjøre det riktige og kansellere flighten så vi kan komme videre i denne prosessen og få gjøre andre valg?? Fordi de er egoistiske og bare tenker på seg selv. SAS bryr seg ikke om sine kunder i det hele tatt, det er helt klart. Dette blir siste gang vi velger SAS.

Varsle
6. juli 2022

Jeg støtter streiken fullt ut!

Jeg skal om ikke så alt for lenge reise til Serbia og deretter til Corfu, noe jeg gleder meg masse til.

Det blir flere flyetapper, der bare 1 er med SAS..

Så klart den første av dem, så kanskje jeg ender opp med ingen ferie likevel.. Tiden vil vise.

Men jeg støtter likevel pilotene fullt ut, dette er det ikke de ansatte som har skyld i men SAS som selskap.

Ja til ordnede arbeidsforhold!

Varsle
Vis flere