Hovedinnhold

Sosiale medier-ekspert: - Det har aldri vært et kommunikasjonsverktøy med så mye makt

Punger ut 115 milliarder for WhatsApp: - Får lite å si for bukerne

PUNGER UT: Facebook-gründer Mark Zuckerberg har gjort sin største investering ved kjøpet av WhatsApp. Foto: AP/Paul Sakuma
PUNGER UT: Facebook-gründer Mark Zuckerberg har gjort sin største investering ved kjøpet av WhatsApp. Foto: AP/Paul Sakuma
Jakten på nye og yngre brukere gjør at Mark Zuckerberg graver dypt i lommene for å sikre seg eierskap til konkurrerende tjenester.

Denne saken handler om:

Fakta om WhatsApp

  • En meldingsapplikasjon, hvor brukere som er koblet til internett kan sende gratis lyd, bilder, video og tekst
  • Vokste fra 200 millioner månedlige brukere i april 2013, til 450 millioner brukere ved slutten av året.
  • Over én million nye brukere registrerer seg hver dag.
  • Satte ny rekord på nyttårsaften 2013, med over 54 milliarder meldinger i omløp.

Det mener norske eksperter etter at det onsdag ble klart at Facebook-gründeren blar opp en svimlende sum for meldingstjenesten WhatsApp.

Med en prislapp på 115 milliarder kroner er det Facebooks desidert største kjøp noensinne, og gir den sosiale nettverkstjenesten en unik posisjon:

- Det har aldri noensinne vært et sosialt medium som har vært så stort som Facebook, og det har aldri vært et kommunikasjonsverktøy med så mye makt, siden de er både nettverket og tilbyderen, sier rådgiver i Netlife Research, Ida Aalen

MEDIEVITER: Ida Aalen har skrevet bok om sosiale medier. Foto: Øyvind Bjørkum/VG
MEDIEVITER: Ida Aalen har skrevet bok om sosiale medier. Foto: Øyvind Bjørkum/VG

Det nye familiemedlemmet er en meldingsapplikasjon, som lar brukere som er koblet til internett sende gratis lyd, bilder, video og tekst til hverandre.

Aktive, unge brukere

- På verdensbasis har WhatsApp 450 millioner månedlige brukere. Teknologien er ikke spektakulær, så det Facebook kjøper er brukere. Men vel så mye en inngang til nye markeder og til hvordan folk kommuniserer på internett - i land der de så vidt har begynt å bruke internett, påpeker Aalen.

Hun får medhold fra journalist i NRK Beta, Marius Arnesen:

- Den viktigste årsaken for Facebook ligger nok i at WhatsApp er en lett inngang til nye markeder, og at brukergruppen av WhatsApp er relativt ung, noe som alltid er interessant for sosiale medier, sier han og legger til:

- Det som er spesielt med WhatsApp, er at de har en overraskende høy andel dedikerte brukere: så mye som 70 prosent er aktive daglig. De har også vært flinke til å tilrettelegge for alle mulige mobile plattformer, og har har gode forutsetninger i markeder der Facebook ønsker å stå sterkt, som de fattige delene av Afrika og Asia.

Ønsket oppkjøp

Facebook har lenge forsøkt å gjøre det WhatsApp allerede gjør. Nylig lanserte det sosiale nettverket blant annet den frittstående direktemeldingstjenesten Messenger.

SOLSTAD: Øyvind Solstad er ansvarlig for leserinvolvering og sosiale medier i VG Foto: MAGNAR KIRKNES/VG
SOLSTAD: Øyvind Solstad er ansvarlig for leserinvolvering og sosiale medier i VG Foto: MAGNAR KIRKNES/VG

Ansvarlig for sosiale medier i VG, Øyvind Solstad, påpeker at Facebook gjennom kjøpet unngår at en konkurrent som Google får tak i oppmerksomheten til nesten en halv milliard mennesker.

- Facebook ønsker å være navet i kommunikasjon mellom mennesker. Direktemeldinger konkurrerer med Facebook om folks oppmerksomhet. Det sendes nesten like mange meldinger i WhatsApp alene som det sendes tekstmeldinger i alle verdens teleoperatører til sammen, understreker han.

- Liten betydning for brukerne

Ifølge en pressemelding fra Facebook skal applikasjonen fortsatt drives som en ekstern tjeneste utenfor Facebook, på samme måte som bildedelingstjenesten Instagram.

Solstad tror ikke oppkjøpet vil få noen praktisk betydning for brukerne med det første. Det tror heller ikke Aalen eller Arnesen.

- Om vi skal forholde oss til hva WhatsApp-sjefen og Zuckerberg har uttalt, vil ikke oppkjøpet på kort sikt ha noe særlig å si for brukerne, sier Arnesen.

- Yngre til lukkede fora

At Facebook mister så mange yngre brukere, mener han er overdrevet, og at det handler mer om at de eldre har kommet til.

- Det vi vet fra statistikk i Norge, som ligner den i USA, er at Facebook-brukere under 30 sjeldnere enn før legger ut bilder og oppdaterer statusen sin. Det gjør de like sjelden som de over 45. Det betyr at de mest aktive på Facebook er gruppen mellom 30 og 45, altså er det mye bollebaking og skigåing som fyller sidene nå, sier Ida Aalen, og legger til:

- Og når læreren, kusinen, tante, ekskjæreste, mamma og lillebror er Facebook-vennen din, hvor gøy er det som tenåring å ytre seg der? Da flytter bruken seg til mer lukkede fora som Facebook chat, Facebook-grupper, Instagram, Kik Messenger og WhatsApp.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Utenriks

Se neste 5 fra Utenriks