«NØDVENDIG VEDLIKEHOLD»: Dette er beskjeden brukere i en rekke land fikk opp da de forsøkte å logge seg inn på Facebook onsdag ettermiddag. Torsdag morgen er problemene langt færre, ser det ut til. Foto: Skjermdump, Facebook

BBC: Mest omfattende Facebook-nedetid siden 2008

Sosiale medier-gigantene Facebook, Instagram, Whatsapp og Messenger har hatt store tekniske problemer det siste døgnet. Facebook har ikke hatt så omfattende nedetid siden 2008, skriver BBC.

Tusenvis av brukere opplevde problemer med Facebook, Instagram, Whatsapp og Messenger onsdag og natt til torsdag - alle er eid av Facebook.

Torsdag er det langt færre som rapporterer om feil, og det ser ut til at alt fungerer som det skal for brukere i Norge, men ifølge Down detector er det fortsatt problemer flere steder i verden.

Flere brukere rapporterte om at de ikke kunne «like» andre brukeres innlegg eller legge ut egne innlegg på det internasjonale nettstedet. Stort sett er det ulike funksjoner som ikke har virket - kun enkelte funksjoner for noen brukere, mens flere funksjoner samtidig for andre.

GLOBALE PROBLEMER: Kartet viser hvor problemene er størst for Facebook-applikasjonen torsdag morgen. Foto: Skjermdump, www.downdetector.com

Ifølge BBC er dette den mest omfattende nedetiden for Facebook siden 2008 - og da hadde det sosiale nettverket kun 100 millioner månedlige aktive brukere, mot dagens 2,3 milliarder.

Siden 2008 gang er også Whatsapp, Instagram og Facebook-Messenger blitt en del av familien. Til sammen har de 3,8 milliarder aktive brukere.

Facebook skriver på Twitter onsdag kveld at de jobber med å løse problemene - samtidig som de avviser at de har blitt hacket, men siden har de ikke uttalt seg. VG har heller ikke kommet i kontakt med Facebook torsdag.

Ekspert: Tror ikke det var vedlikehold

Ifølge britiske The Independent får brukere som sliter med å logge seg inn beskjed om at siden er nede grunnet «nødvendig vedlikehold»:

«Facebook er nede grunnet nødvendig vedlikehold akkurat nå, men du bør kunne komme tilbake innen noen få minutter», sto det blant annet skrevet i meldingen.

Sosiale medier-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen tror ikke det var snakk om et planlagt vedlikehold. Da mener han Facebook burde ha varslet om det på forhånd.

– Når de selv avviser at det er hacking, må det være noe annet. Og siden nedetiden rammet samtlige av Facebook sine applikasjoner, er det fristende å anta at nedetiden hadde noe å gjøre med det faktum at selskapet jobber med å slå sammen infrastrukturen til Messenger, WhatsApp og Instagram, sier Nygård-Hansen.

Han forteller at det er snakk om millioner av linjer med programvare-kode som utgjør applikasjonene, der en liten feil raskt kan få globale konsekvenser.

– Det var kanskje det vi opplevde nå, sier han.

TÅLER DET: Sosiale medier-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen mener både Facebook og brukerne tåler noen timer med trøbbel. Foto: Ingar Næss

Nygård-Hansen tror neppe dette går ut over brukernes tillit til selskapet, og viser til at de utallige personvernskandalene i fjor ikke ødela spesielt mye for plattformgiganten fordi det ikke gikk ut over brukerne direkte.

– I alle fall var det få som opplevde det slik. Nå var det derimot brukerne som direkte ble rammet, ved at en rekke funksjoner på tvers av alle Facebook sine plattformer og tjenester ikke virket, sier han.

les også

Facebook-brukere får beskjed om de er rammet av Cambridge Analytica-skandalen

På tross av den lengste nedetiden for Facebook, varte det ikke lenger enn at det ikke får varige konsekvenser for verken plattform-giganten eller brukerne, tror han:

– Selv om kanskje mange var frustrert der og da over at de ikke fikk delt bildet av middagen de var i ferd med å fortære, får vi en ny anledning i dag til å dele livsviktige øyeblikk, avslutter han spøkefullt.

– Fin vekker for folk

Astrid Valen-Utvik jobber til daglig med bedrifters kommunikasjon i sosiale medier og er ekspert på feltet. Hun mener nedetiden er en viktig vekker:

– Konsekvensene av nedetiden kan være store for en liten bedrift som baserer all kommunikasjonen sin med kunder på tredjepartstjenester som Facebook og Instagram, sier hun.

– Men dette er en fin vekker som kanskje får folk til å tenke på hva de skal gjøre dersom appene skulle slutte å virke i en uke eller to. For folk flest tror jeg likevel luggingen bare skapte litt frustrasjon, fortsetter hun.

Ironisk Twitter-storm

På Twitter har ikke reaksjonene latt vente på seg, og en rekke frustrerte brukere ber Facebook om å få hjulene i gang igjen så fort som mulig.

En rekke Twitter-brukere ser likevel ut til å ta de tekniske problemene med svinnende, ironisk ro.

«Facebook er nede. Livet mitt mangler plutselig mening», skriver en bruker i Sverige.

En annen bruker spøker med at feilen på nettsiden med ett tvinger henne til å tilbringe tid med familien.

Flere personer rapporterer også om problemer med den krypterte meldingstjenesten WhatsApp – som er eid av Facebook onsdag ettermiddag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder