ÅPNER I MORGEN: «Stoos Bahn» i Sveits er blant verdens bratteste jernbaner. Foto: Urs Flueeler AP

En av verdens bratteste jernbaner åpner i Sveits

Søndag kan vanlige passasjerer selv reise med det som omtales som «en triumf» innen ingeniørkunst.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

TØNNEFORMET: Vognene har formen slik at passasjerene skal kunne sitte oppreist tross den bratte stigningen. Foto: Arnd Wiegmann Reuters

Banen koster 44,6 millioner euro, eller drøye 430 millioner norske kroner. Ifølge den britiske avisen The Guardian har den blitt omtalt som en triumf når det kommer til moderne ingeniørdesign.

Banen ble åpnet av forbundspresidenten i Sveits, Doris Leuthard lørdag, og vil være i kommersiell drift fra og med søndag.

Toget skal gå med en hastighet på opptil ti meter per sekund. Til tross for den 47,7 graders vinkelen på vei opp, kan passasjerene sitte oppreist til enhver tid, selv når de er på vei opp eller ned den 1.720 meter lange banen. Grunnen er to sylinderformede vogner, som kan minne om øltønner. De går rundt og rundt mens stigningen øker, så gulvene inne i vognene tilpasser seg vinkelen.

Ifølge Ivan Steiner, en talsmann for jernbaneselskapet, erstatter den spektakulære banen en eldre bane som har vært i drift siden 1933.

– Etter 14 år med planlegging og bygging, er vi veldig stolte av dette toget, sier han ifølge The Guardian.

Nettsiden The Gondola Project, som skriver om kabeldrevne transportsystemer, skriver at prosjektet møtte flere utfordringer allerede før arbeidet var i gang.

«Designerne måtte se på 15 ulike alternativ før de valgte den eksisterende ruten og teknologien», skriver de.

En mer klassisk versjon av banen, en gondol som heises opp og transporterer passasjerene i høyden, ble valgt bort, fordi gondolen ifølge The Guardian måtte ha passert en skytebane.

LIGGER VED ZÜRICH: Banen, med en vinkel på opptil 47 grader, ligger i Stoos utenfor Zürich. Foto: Urs Flueeler AP

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder