Serbisk TV beklager krigsdekning

UTENRIKS

Den serbiske statskanalen RTS beklager at kanalen fungerte som regimets talerør for propaganda under Balkan-krigene på 90-tallet.

Publisert:

- Med rapporteringen fra de tragiske hendelsene i 1990-årene såret RTS ved flere anledninger følelsene, den moralske integriteten og verdigheten til serbiske innbyggere, politisk opposisjon, journalister, etniske og religiøse minoriteter, samt visse nabofolk og - stater, het det i en uttalelse fra RTS mandag.

Mens nå avdøde Slobodan Milosevic ledet Serbia, var RTS kjent for absolutt lojalitet til regimet. Ofte kalte kanalen motstandere forrædere eller leiesoldater betalt av Vesten.

Styret beklager overfor borgere og naboland «som er blitt gjort til gjenstand for fornærmelser, ærekrenkelser og innhold som i dag kan bli sett som hatefulle ytringer», heter det fra kanalen.

RTS var kjent som en viktig bjelke i Milosevics styre og fungerte som talerør for den serbiske lederen, skriver DPA. Kanalens hovedkvarter ble bombet av NATO i 1999.

Her kan du lese mer om