TESTES: En Volkswagen Touareg diesel i laboratoriet til amerikanske miljømyndigheter i Ann Arbor, Michigan, i oktober. Dieseljukset ble oppdaget ved en ren tilfeldighet, sier Volkswagen-jegeren Drew Kodjak. Foto: Carlos Osorio , Ap

Volkswagen-avsløreren
jakter flere dieselsyndere

PARIS (VG) Drew Kodjak, som avslørte Volkswagens diesel-juks i USA, undersøker nå om flere bilprodusenter har jukset med utslippsdata.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I dette intervjuet med VG forteller han hvordan de bokstavelig talt snublet over VW-jukset:

– Disse dieselbilene hadde høyere utslipp i Europa, og vi ønsket å forsikre oss om at VW var rene i henhold til våre regler. Det var slik vi helt uforvarende snublet over at de hadde altfor høye utslipp, sier Drew Kodjak, som er toppsjef i ICCP.

I 2014 ble tre dieselbiler grundig testet på et universitet i West Virginia: En BMW, en VW Jetta og en Passat.

10 til 30 ganger for høyt

I PARIS: Drew Kodjak, som jobber med utslippskutt fra transport, var den som først slo alarm om Volkswagens diesel-juks. Foto: Alf Bjarne Johnsen , VG

Testene viste at utslippene var mellom 10 og 30 ganger høyere enn VW hadde oppgitt.

Først blånektet det tyske bilkonsernet og påsto at forskerne tok feil.

Men etter at amerikanske myndigheter truet med å nekte å godkjenne 2016-modellene til VW, begynte innrømmelsene å komme.

Les også: Slik kan VW ha utført jukset

Dermed stupte aksjekursen, etter at amerikanske myndigheter antydet at det kunne komme bøter på flere 10-talls milliarder norske kroner.

Kort tid etter gikk VW-toppsjefen Martin Winterkorn av, og tusener av rasende VW-eiere har reist gruppesøksmål mot selskapet i en rekke land.

Les VG-kommentaren Der Untergang

Nye tester gjennomført

VG møtte Drew Kodjak på klimatoppmøtet COP 21 i Paris, hvor han deltar som ekspert på utslipp fra transportsektoren.

Kodjak sier at de også har testet bensinbiler fra en rekke bilprodusenter i jakten på mer juks. Men han vil ikke si noe om innholdet i den neste rapporten.

Avgjørende med test og kontroll

– Hva kan klimaforhandlerne i Paris lære av VW-skandalen?

– At strengere regler for utslipp ikke har noen verdi uten at myndighetene lager strenge systemer for oppfølging, testing og kontroll av at utslippsgrensene virkelig respekteres. Vi må forsikre oss om at utslipp fra biler er i henhold til reglene. Selv om vi i USA har flere tiårs erfaring med strenge utslippskrav, klarte Volkswagen å skli igjennom disse bestemmelsene, sier Kodjak.

– Er det fare for at reglene er så strenge at de ikke kan etterleves uten juks?

– Nei. Vi har testet BMW like hardt. De kom fint gjennom testene. Det beviser jo at renseteknologien finnes. BMW var rene. Volkswagen manipulerte.

Klarer ikke å nå egne mål

– Har VW klart å komme opp med teknologi som løser deres problem?

– Vi vet jo at teknologien er tilgjengelig. BMW klarer å nå utslippskravene i USA. Nå har myndighetene slått fast at VW er i konflikt med reglene, Men de ha ikke kalt kjøretøyene tilbake, fordi de ennå ikke har funnet ut hvordan de skal fikse kjøretøyene. Så vi har to mål i konflikt med hverandre: Teknologien er tilgjengelig, men VW klarer ikke å sette den i bruk slik at de klarer amerikanske mål.

– Hva skjer med andre bilmerker?

– Vi har testet flere merker, og vi skal teste alle. Vi skal også teste bensinmotorer. Resultatene vil trolig være klare innen to måneder.

Les mer: Slik skal Volkswagen redde seg selv

Salget falt 25 prosent

– Har Volkswagen ryddet tilstrekkelig opp internt?

– Jeg aner ikke. Det er ikke mitt bord. Men jeg ser at salget deres i USA falt med 25 prosent i oktober. Det er et stort fall.

– Hvordan har resten av bilindustrien reagert etter avsløringen?

– Jeg har hatt samtaler med noen av dem. De er veldig stille, sier Kodjak.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder