Foto: Fra videoen: Libra

Rekordmange klagde på mensen-reklame

Reklamen, som inneholdt flekkete undertøy og blod:point_up:, ble nylig vist på Australsk TV. Flere kalte den upassende og ekkel, men reklamen var helt innafor, ifølge australske regler.

Foto: Fra videoen: Libra

Med over 600 klager på få uker, er reklamen den som har fått mest kritikk i landet i år.
Ad Standards, som står bak kampanjen for Libra, sier reklamen skal promotere likestilling og bevisstgjøre folk om mensen.

Foto: Illustrasjon: UNSPLASH

Målet med reklamen skulle være å vise tabuet og skamfølelsen mange kvinner kjenner på når de har mensen med tekst som «Menstruasjon er vanlig. Å vise det burde også være det».

Foto: Illustrasjon: UNSPLASH

Likevel klagde mange. Folk kalte den «støtende», «upassende» og «ekkel». Svaret på klagene er at reklamen er helt innafor reglene, ifølge Advertising Standards Boars.

Foto: Stian Lysberg Solum

Reklamen er en del av #BloodNormal-kampanjen som viser blod istedenfor blå veske i reklamer for bind og tamponger. Kampanjen startet i 2017, og vises også i Europa og USA.
Dette var første gang blod ble vist i en mensen-reklame i Australia, skriver BBC.

Flere artikler

  1. Sterke reaksjoner på EF-reklame med Sophie Elise

  2. Slik unngår du telefonsalg lettere

  3. NRK-profil Tore Skoglund opprørt over «Du skal høre mye»-reklameparodi

  4. Sofie Nilsen og Sofie Karlstad felt for influencer – markedsføring

  5. Skal julefettet mitt fôre fattige barn?

Fra andre aviser

  1. Han ville teste en gammel gåte: Er det mulig å løpe fra Paris til Moskva på to uker?

    Fædrelandsvennen
  2. Fischer hjalp vindkraft-selskap med omstridt kampanje

    Bergens Tidende
  3. Dette bør du gjøre hvis du vil bli kvitt uadressert post

    Fædrelandsvennen
  4. Er det virkelig mulig å løpe 180 kilometer om dagen slik løpelegenden skal ha gjort.

    Aftenposten
  5. Smertene vi kvinner har, men ikke snakker om

    Aftenposten
  6. Slik driver partiene desperat velgerjakt på målstreken

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no