PILOTENE: Fariq Abdul Hamid (venstre) og Zaharie Ahmad Shah (høyre) var piloter på flight MH370 som forsvant fra radarene 8. mars. Det siste som ble sagt fra MH370 var «Good night Malaysian three seven zero», men det er foreløpig uklart om det var Hamid eller Shah som snakket. Foto: Rex / All Over Press

PILOTENE: Fariq Abdul Hamid (venstre) og Zaharie Ahmad Shah (høyre) var piloter på flight MH370 som forsvant fra radarene 8. mars. Det siste som ble sagt fra MH370 var «Good night Malaysian three seven zero», men det er foreløpig uklart om det var Hamid eller Shah som snakket. Foto: Rex / All Over Press

Frigir kommunikasjonen: De siste 54 minuttene om bord

Norsk flyekspert: Alt ser normalt ut

Malaysiske myndigheter har tirsdag offentliggjort hele samtalen mellom pilotene og bakkekontrollen, fra det tok av i Kuala Lumpur - til det forsvant fra radaren en knapp time senere.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Eivind Lindkvist Johansen
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det er tilsynelatende ingenting i kommunikasjonen mellom de to som indikerer at noe er galt, melder Sky News.

Også Norwegians flygesjef, mener det er få svar på mystteriet å finne i radiokommunikasjonen i tiden like før det forsvant.

- Alt ser normalt ut med denne kommunikasjonen. Det er ikke noe her som kan kaste lys over forsvinningen eller årsaken til denne, sier Hesthammer til VG.

Tidligere i dag ble det kjent at de siste ordene som ble sagt av piloten var «Good night Malaysian three seven zero», og ikke «All right, good night» som tidligere opplyst.

Malaysiske myndigheter har måttet tåle kraftig kritikk, blant annet fra flere kinesiske pårørende, for måten de har håndtert forsvinningen på. Dagens offentliggjøring kan trolig skyldes et ønske om å imøtekomme noe av denne kritikken.

En av etterforskernes hovedteorier har i lengre tid vært at en av pilotene styrtet flyet med vilje, men kommunikasjonen som nå har blitt frigitt gir ingen nye indikasjoner på det.

Dette er samtalen

Her er den offisielle utskriften av samtalen mellom flykontrollen og Malaysia flight MH370 ifølge Sky News:

MAS370 er her hva de sier i cockpit i flyet. ATC (Air Traffic Control) er dialogen som kommer fra bakken (flykontrollen.)

Vi har også fått hjelp av flygesjef i Norwegian, Thomas Hesthammer, til å forklare oss hva de faktisk prater om.

MAS 370 (Kuala Lumpur to Beijing)PILOT-ATC RADIOTELEPHONY TRANSCRIPTDeparture from KLIA: 8 March 2014

12:25:53 MAS 370 Delivery MAS 370 Good Morning12:26:02 ATC MAS 370 Standby and Malaysia Six is cleared to Frankfurt via AGOSA Alpha Departure six thousand feet squawk two one zero six12:26:19 ATC ... MAS 370 request level12:26:21 MAS 370 MAS 370 we are ready requesting flight level three five zero to Beijing12:26:39 ATC MAS 370 is cleared to Beijing via PIBOS A Departure Six Thousand Feet squawk two one five seven12:26:45 MAS 370 Beijing PIBOS A Six Thousand Squawk two one five seven, MAS 370 Thank You12:26:53 ATC MAS 370 Welcome over to ground12:26:55 MAS 370 Good Day

Thomas Hesthammer:Første del er med «Clearance delivery» for å få klarering til å fly en bestemt rute til Beijing, samt at MAS370 (flyet) tildeles en sqawk kode (transponderkode for radarovervåking).

12:27:27 MAS 370 Ground MAS370 Good morning Charlie One Requesting push and start12:27:34 ATC MAS370 Lumpur Ground Morning Push back and start approved Runway 32 Right Exit via Sierra 4.12:27:40 MAS 370 Push back and start approved 32 Right Exit via Sierra 4 POB 239 Mike Romeo Oscar12:27:45 ATC Copied12:32:13 MAS 370 MAS377 request taxi.12:32:26 ATC MAS37..... (garbled) ... standard route. Hold short Bravo12:32:30 MAS 370 Ground, MAS370. You are unreadable. Say again.12:32:38 ATC MAS370 taxi to holding point Alfa 11 Runway 32 Right via standard route. Hold short of Bravo.12:32:42 MAS 370 Alfa 11 Standard route Hold short Bravo MAS370.12:35:53 ATC MAS 370 Tower12:36:19 ATC (garbled) ... Tower ... (garbled)
MAS 370 1188 MAS370 Thank you

Thomas Hesthammer:Her blir flyet håndtert over til KLIA (Kuala Lumpur International Airport) ground control og får klarering til å pushe ut fra gate, starte motorer og klarering til å følge en taxirute på flyplassen i KLIA mot avgangsposisjon.

12:36:30 MAS 370 Tower MAS370 Morning12:36:38 ATC MAS370 good morning. Lumpur Tower. Holding point..[garbled]..10 32 Right12:36:50 MAS 370 Alfa 10 MAS37012:38:43 ATC 370 line up 32 Right Alfa 10. MAS 370 Line up 32 Right Alfa 10 MAS370.12:40:38 ATC 370 32 Right Cleared for take-off. Good night.
MAS 370 32 Right Cleared for take-off MAS370. Thank you Bye.

Thomas Hesthammer:MAS370 blir så videresendt til tårnfrekvensen som gir tillatelse til å stille opp på rullebanen, og deretter klarert for avgang.

12:42:05 MAS 370 Departure Malaysian Three Seven Zero12:42:10 ATC Malaysian Three Seven Zero selamat pagi identified. Climb flight level one eight zero cancel SID turn right direct to IGARI12:42:48 MAS 370 Okay level one eight zero direct IGARI Malaysian one err Three Seven Zero12:42:52 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Lumpur Radar One Three Two Six good night MAS 370 Night One Three Two Six Malaysian Three Seven Zero

Thomas Hesthammer:Etter avgang sier prosedyren at flyet tar kontakt med «Approach» - i dette tilfelle utflygingskontrollen som gir klarering til å stige til 18000 ft (Flight level FL180) samt å kansellere standard utflygingsrute (SID) og styre direkte mot et navigasjonspunkt (waypoint) IGARI.

12:46:51 MAS 370 Lumpur Control Malaysian Three Seven Zero12:46:51 ATC Malaysian Three Seven Zero Lumpur radar Good Morning climb flight level two five zero12:46:54 MAS370 Morning level two five zero Malaysian Three Seven Zero12:50:06 ATC Malaysian Three Seven Zero climb flight level three five zero12:50:09 MAS370 Flight level three five zero Malaysian Three Seven Zero01:01:14 MAS370 Malaysian Three Seven Zero maintaining level three five zero01:01:19 ATC Malaysian Three Seven Zero01:07:55 MAS370 Malaysian...Three Seven Zero maintaining level three five zero01:08:00 ATC Malaysian Three Seven Zero01:19:24 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Ho Chi Minh 120 decimal 9 Good Night01:19:29 MAS370 Good Night Malaysian Three Seven Zero

Thomas Hesthammer:Deretter blir MAS370 bedt om å kontakte Lumpur underveiskontrollenheten (RADAR). Disse gir MAS370 klarering til å stige til 25000 fot (FL250) og deretter ny klarering til å stige til 35000 fot (FL350)- Deretter bekrefter MAS370 at de nådd og nå cruiser på FL350 (som klarert).Til slutt gir Lumpur Radar beskjed til Mas370 om å kontakte Ho Chi Minh radar, hvorpå MAS 370 svarer og sier «Good night».

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder