SVT tok avstand fra Åkesson-uttalelse: – Ville aldri skjedd i Norge

UTENRIKS

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen mener det at SVT tok avstand fra Jimmie Åkesson illustrerer en forskjell mellom Sverige og Norge.

Publisert: Oppdatert: 08.09.18 20:25

Fredag oppstod det konflikt mellom Sverigedemokraterna og SVT etter at rikskringkasteren valgte å ta avstand fra SD-leder Jimmie Åkessons utspill om at innvandrere «ikke passer inn i Sverige» på direkten.

Avgjørelsen vakte sterke reaksjoner, og resulterte lørdag i et møte mellom SDs pressesjef Henrik Vinge og Eva Landahl, som er ansvarlig for SVTs valgdekning.

Forsvarte avgjørelse

Rundt klokken 12 lørdag gikk SVTs Hanna Stjärne ut med en uttalelse der hun forvarer SVTs avgjørelse, melder Expressen:

– Jeg står bak vår beslutning. Vi har nettopp blitt felt av Granskningsnämnden (klageorgan for svensk presse, journ. anm.) for en lignende situasjon i Aktuelt, og vi tar Granskningsnämndens vurdering av våre publikasjoner på største alvor. Vi tar også imot en vurdering av våre uttalelser denne gangen, skriver administrerende direktør Hanna Stjärne i en pressemelding.

Stor guide: Valget i Sverige

– Vi har en større takhøyde i debatten i Norge

Kringkastingssjef i NRK, Thor Gjermund Eriksen, er tydelig til VG på at dette ikke ville skjedd i Norge:

– Jeg kan helt sikkert slå fast at dette ikke ville skjedd i Norge. Jeg kan ikke forestille meg en situasjon der vi hadde tatt avstand fra en uttalelse fra en partileder. Jeg tror rett og slett ikke jeg ville kommet på problemstillingen en gang.

Kringkastingssjefen vil ikke spesifikt gå inn og kommentere virvelvinden mellom SD og SVT i Sverige, men poengterer at en lignende situasjon ikke hadde vært brudd på Vær varsom-plakaten i Norge.

– I Norge er innforstått med at uttalelser fra en partileder er det han selv som står til ansvar for, sier kringkastingssjefen og legger til:

– Dette er ikke hvem som helst, dette er trente folk, til og med åtte partileder som er Sveriges fremste politikere. Det er viktig at debatten foregår fritt og at alle synspunkter kommer frem.

Thor Gjermund Eriksen mener likevel det er en interessant sak som illustrerer en forskjell mellom Sverige og Norge.

– Det er nok riktig at vi har en større takhøyde i debatten i Norge, sier han.

Sjefredaktør i TV2, Olav T. Sandnes, sier at det ville vært utenkelig for kanalen å gjøre som SVT i denne saken.

– TV 2 tar avstand fra SVTs uttalelser i denne saken. For oss er det helt utenkelig å gjøre som SVT her gjør, å ta avstand fra uttalelser gitt i en politisk debatt av et parti i et demokrati. Vi har en fri debatt fordi alle holdninger og meninger skal komme til uttrykk i det offentlige rom. SVT har rett og slett vist manglende forståelse for sitt oppdrag, sier han til VG.

Konflikten i Sverige har også skapt reaksjoner fra den danske rikskringkastingen DR. Nyhetssjef Thomas Falbe sier at det aldri ville komme på tale at de tar avstand fra en politikers uttalelser, ifølge NTB.

– Det ville ikke ha skjedd. DR er ikke et medium som har holdninger til uttalelser og politiske meninger. Vi mener ikke noe, sier han.

SD truer med boikott

På møtet lørdag, krevde Sverigedemokraterna en beklagelse fra SVT, noe de ikke fikk, og nå truer partiet med å boikotte rikskringkasteren på valgvaken førstkommende søndag.

– Vi kommer til å bringe saken inn for Granskningsnämnden, og vi kommer til å bestemme oss for om vi skal delta på valgvaken søndag eller ikke, sier Vinge til Expressen.

Her kan du lese mer om