Norske Gudmund tegnet Erdogans gigant-flyplass

ISTANBUL (VG) Bygningsarbeidere har mistet livet og blitt fengslet, og prislappen blir nær 300 milliarder kroner: I dag åpnet president Erdogan Istanbuls nye flyplass – tegnet av en nordmann.

Det som det var knyttet størst spenning til i forkant av åpningen, var hva den nye flyplassen skulle hete: «Erdogan International» tippet mange, ettersom den skal erstatte «Atatürk International», oppkalt etter Tyrkias landsfader.

NY ARBEIDSPLASS: Kabinpersonale fra Turkish Airlines var stivpyntet til åpningen. Foto: BULENT KILIC / AFP

Men det ble et mer traust navn: «Istanbul Airport». Erdogan sto selv først i køen for å kjøpe en billett. Foreløpig skal det bare gå fly til hovedstaden Ankara, til tyrkiskokkupert Nord-Kypros, og til Baku, hovedstaden i Tyrkias nære allierte Aserbajdsjan. Men fra slutten av desember flyttes all flytrafikk hit.

les også

Erdogan vinner velgere med gigantprosjekter

I første omgang er kapasiteten 100 millioner reisende, men i 2023 er målet å være verdens største flyplass med kapasitet på 200 millioner.

MASSIV: Dette er den første terminalen på Istanbuls nye flyplass. Foto: HO / ISTANBUL GRAND AIRPORT PRESS CEN

Samme arkitekt som OSL

Blant de som besøkte åpningen var norske Gudmund Stokke (69) og sønnen Thomas Stokke (44), fra henholdsvis Nordic Office of Architecture og Haptic Architecture.

Sammen med firmaet Grimshaw Architecture, har de to nordmennene nemlig tegnet den gigantiske flyplassen.

– Når jeg går inn dørene her, så blir jeg nesten litt rørt. Det er utrolig herlig å se den ferdigstilt, sier Gudmund Stokke til VG.

LES MER PÅ E24: Gigantflyplass: Kan bli verdens største flyplass

ARKITEKTER: Far og sønn, Gudmund og Thomas Stokke, har hvert sitt firma og samarbeidet om tegningen av flyplassen med et tredje firma. Foto: PRIVAT

Tegnet Gardermoen

Stokke var også arkitekt for Gardermoen flyplass, både første og andre byggetrinn. Og den nye giganten minner om vår norske hovedflyplass på én måte: Konseptet med et sentralt bygg i midten, og så «spir» ut. Her er det fem spir mot de tre spirene på Gardermoen. Og der stopper likheten.

– Gardermoen dekker 260.000 kvadratmeter, og her dekker den første terminalen 1,4 millioner kvadratmeter, og det kommer en terminal til, forklarer Stokke.

Det osmanske rikets mesterarkitekt Sinan, som tegnet byggverk som Süleyman-moskeen, inspirerte nordmannen.

– Vi ville at bygget skulle vise de reisende at de var ankommet verdensbyen Istanbul. Vi er inspirert av byens moskeer og tyrkiske bad, med lukene i taket som slipper inn lys. Og så skulle den være supermoderne så klart, sier Stokke.

PÅ JOBB: Det gjenstår fortsatt veldig mye arbeid for å få flyplassen ferdig. Her går bygningsarbeidere forbi et portrett av landsfader Atatürk og et av president Erdogan. Foto: BULENT KILIC / AFP

Dødsfall og streik

Det er blitt jobbet under et voldsomt press for å bli ferdig, og underveis ble det hevdet at hundrevis av arbeidere døde under ulykker. I februar sa guvernøren i Istanbul at 27 arbeidere hadde mistet livet, «grunnet helseproblemer og uhell i trafikken».

I september samlet flere tusen arbeidere seg til protest. Da det ble planlagt en streik slo myndighetene til, og over 400 ble arrestert. Fortsatt sitter 30 arbeidere og en fagforeningsledere fengslet, kritiserer Human Rights Watch.

– Jeg har hørt om arbeidsulykkene. Sikkerheten er veldig viktig, så det er veldig trist. Men vi har ikke vært involvert i utbyggingen. Vi tegnet siste strek for 2,5 år siden, sier arkitekt Stokke.

PS: Den prisvinnende fotografen Bulent Kilic ble pågrepet da han tok bilder under protesten i september, men under åpningen var han tilbake på jobb for nyhetsbyrået AFP.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder