189 savnet etter flystyrt i Indonesia

13 minutter etter at flyet fra lavprisselskapet Lion Air hadde forlatt flyplassen i Jakarta, forsvant det fra radaren. Nå fryktes det at alle om bord har omkommet.

Lion Air bekreftet tidlig mandag morgen lokal tid at de hadde mistet kontakt med flyet, som er av typen Boeing 737 MAX 8. Flyet antas å ha styrtet kort tid etter at det hadde lettet. Ifølge AFP mistet de kontakt med flyet rundt 06.33 lokal tid, omtrent 13 minutter etter at det hadde tatt av.

AP News melder at flyet var klarert for å returnere til flyplassen, etter å ha sendt forespørsel om å snu to-tre minutter etter avgang.

Den kinesiske TV-kanalen CGTN, som har snakket med en talsperson fra det indonesiske redningsbyrået, sier at det ikke er funnet noen overlevende etter styrten. Indonesias president Joko Widodo har sendt sine kondolanser til familiene til de som var om bord på flyet.

Ukjent årsak

I en pressemelding skriver det indonesiske redningsbyrået at årsaken til styrten er uklar.

Reuters siterer indonesiske luftfartsmyndigheter på at flight JT610 ba om å få returnere til avgangsflyplassen, men at kontrolltårnet mistet kontakt med flyet etter at de hadde godkjent forespørselen.

Samferdselsmyndighetene oppgir at det var 189 mennesker om bord i flyet – inkludert de ansatte.

En større leteaksjon etter flyet er i gang, opplyser Lion Air.

– Vi vet ikke om det er noen overlevende, sa Basarnas-leder Muhammad Syaugi under en pressekonferanse.

FRYKTER: Pårørende til passasjerene venter på nyheter på Depati Amir-flyplassen in Pangkal Pinang mandag. Foto: AP

Forsvant brått

Minst 23 ansatte fra Indonesiske myndigheter befant seg på flyet.

På tjenesten Flightradar24, der man kan følge alle kommersielle flyruter i tilnærmet sanntid, kan man se hvordan flyet tok av fra flyplassen i Indonesias hovedstad, før signalet brått forsvant i det flyet kom over vann.

Har funnet vrakdeler

Ifølge The Jakarta Post har skip funnet vrakdeler de antar stammer fra Lion Air-flyet.

Syaugi opplyser ifølge Sydney Morning Herald at de foreløpig ikke kan fastslå hvor mange som er drept. Han sier også at det er observert kroppsdeler som flyter i nærheten av krasjstedet.

Talsperson for de nasjonale katastrofemyndighetene, Sutopo Purwo Nugroho, har delt flere bilder fra skip ved krasjstedet på sin Twitter-konto.

Han har også delt en video som skal være filmet av offiserer på en av båtene:

Basarnas-leder Syaugi sier redningsmannskapene kommer fra Jakarta, Bandung og Lampung til Tanjung Karawang, der de mener flyet har styrtet. Det er rundt 34 nautiske mil nordvest for hovedstaden Jakarta.

Tekniske problemer dagen før

Vannet skal være 30–35 meter dypt på det antatte krasjstedet. Foreløpig er ikke den svarte boksen lokalisert.

Ifølge Reuters, som siterer Lion Air-sjef Edward Sait, så hadde flyet hatt tekniske problemer på flygingen før, men dette var rettet opp.

Ifølge SMH antas det at nødsenderen (ELT) ikke var aktiv. Basarnas-sjefen sier de har sjekket med australske myndigheter om de har mottatt noe nødsignal, men det hadde de ikke.

Den norske ambassaden i Jakarta er ferd med å kartlegge situasjonen.

– Så langt er det ingen informasjon som tyder på at nordmenn var om bord på flyet, forteller pressevakt hos UD Ane Haavardsdatter Lunde.

les også

Bekreftet: Leicester-eier Srivaddhanaprabha døde i helikopterulykken

Nytt fly – lang flyerfaring

Basarnas har sendt båter og helikoptre for å søke etter flyet, og de har observert vrakrester og livvester. Rundt 150 redningsmannskaper, inkludert 30 dykkere, er sendt til krasjområdet.

LETER: Indonsias beredskapsetat, Basarnas, har også delt flere bilder fra søket på Twitter. Foto: BASARNAS (SAR_NASIONAL) på Twitter

Flyet var ganske nytt, det ble levert i august og hadde bare 800 flytimer før det forsvant.

– Vi er forvirret over hva som kan ha skjedd, siden dette er et nytt fly, sier sjef for Lion Air, Edward Sirait, til Reuters.

Lion Air har 11 fly av samme modell som det som styrtet, men de sier at ingen av dem har hatt samme problemer ulykkesflyet fikk fikset dagen før. De sier at resten av flåten med Boieng 737 MAX 8-flyene vil gå som normalt.

Boeing sier til Reuters at de følger situasjonen tett, skriver Reuters.

Begge pilotene var erfarne: Lion Air opplyser at kaptein Bhavye Suneja hadde over 6000 timer med flyerfaring, og medpiloten Harvino hadde over 5000 flytimer.

les også

Tre sikkerhetstopper drept i dramatisk innside-angrep

Involvert i flere ulykker

Lion Air flyr ifølge SMH til 126 reisemål i Indonesia, Malaysia, Saudi-Arabia og China, og er det nest største lavprisselskapet i Sørøst-Asia.

REDNINGSOPERASJON: Soldater deltok på redningsoperasjonen da et Lion Air-fly i desember 2004 krasjet gjennom et gjerde ved enden av rullebanen på Java og endte opp på en kirkegård. Minst 26 mennesker mistet livet i den ulykken. Foto: BLONTANK POER / ASSOCIATED PRESS

I over et tiår hadde det flyforbud fra EU i europeisk luftrom, fordi det ble regnet som for utrygt, men forbudet ble hevet i juni 2016.

AFP opplyser at Lion Air har vært involvert i flere ulykkesepisoder tidligere. Blant annet kolliderte et av deres Boeing-fly ned et Wings Air-fly da det landet på Kualanamu flyplass på Sumatra, men da ble ingen skadet.

BOMMET: Lion Air-fly som bommet på rullebanen på Bali i april 2013. Alle overlevde på mirakuløst vis. Foto: REUTERS/Indonesian Police

I 2004 krasjet et Lion Air-fly i Solo på Java, der minst 26 mennesker mistet livet og 40 ble skadet.

I 2013 bommet et Lion Air-fly på rullebanen i Denpasar på Bali og havnet i vannet. Alle 108 om bord overlevde.

Australske myndigheter har i dag instruert sine ansatte om å ikke fly med Lion Air før det er kjent hvorfor flyet krasjet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder