VAKTE OPPSIKT: 477 personer var om bord på denne trebåten, som norske «Siem Pilot» reddet 5. mai. Halvparten av passasjerene var gjemt under dekk. Kripos merket seg mannen i venstre hjørne. Foto: Kripos

I den overfylte flyktningbåten sitter én mann med satelittelefon

SICILIA (VG) Etter ett år med redningsaksjoner i Middelhavet, har Kripos identifisert minst 80 mulige menneskesmuglere.

Artikkelen er over tre år gammel

VG I ITALIA: Fotograf Terje Bringedal og journalist Ingeborg Huse Amundsen.

Når det det norske skipet «Siem Pilot» skal redde flyktninger og migranter på fluktruten fra Libya til Italia via Middelhavet, observerer de først båtene de fraktes i på avstand.

Mannen med satellittelefon på trebåten 5. mai fikk raskt status som «person of interest», som Kripos kaller det. Han skilte seg ut i mengden, og ble oppfattet som en lederskikkelse. Under dekk satt det over 200 mennesker, med billigste billett til Europa.

Les også: Listhaug mobbes etter bade-stunt

– Vi har plukket ut 80 personer det siste året som har status som mistenkte hos norsk politi. Det er hovedsakelig menn, men også noen få kvinner. Videre har vi utpekt 280 personer som «person of interest». Det betyr at de kan være vitner, snakker engelsk eller inngår som rene mistenkte, forteller Tore Barstad, politiinspektør i Kripos.

Han koordinerer oppdrag i Frontex-operasjonene Triton og Poseidon, og er blant de rullerende styrkesjefene i «Siem Pilot».

Da de 477 personene i trebåten ble tatt om bord, hadde mannen kastet satelittelefonen. Kripos ga bildet til italienske myndigheter, som innkalte mannen til avhør og bruker det som et bevis i jakten på menneskesmuglere.

Sett denne? Nabo til Europas største asylmottak: – Jeg liker dem ikke

Saken fortsetter under videoen.

Tegnene de ser etter

Hittil i år har over 48.500 flyktninger og migranter kommet sjøveien fra Nord-Afrika til Italia, ifølge FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR). Stadig flere av dem er enslige asylbarn, som flere av dem VG møtte i hotspot-leiren i Pozzallo i forrige uke.

KOORDINATOR: Tore Barstad er en av styrkesjefene på det norske skipet «Siem Pilot», som bidrar i redningsoperasjonene i Middelhavet. Foto: Kripos

Mange blir reddet av store båter og fraktet til den italienske øya Sicilia, som blant annet har Europas største asylmottak. Men mange overlever ikke ferden. De siste ukene har det vært flere overfylte og skrøpelige trebåter med flyktninger forlist på Middelhavet. Siden januar har over 2800 druknet.

De tar en stor sjanse når de stiger om bord i båtene i Libya og Egypt med kurs mot Europa. Reisen organiseres av menneskesmuglere, som står bak en gigantisk industri.

Det norske skipet har plukket opp over 19.200 båtflyktninger på ett år. Barstad i Kripos og kollegene vet hva de ser etter:

• Sko. Hvis to av 200 har sko på føttene, er det bemerkelsesverdig.

• Redningsvest. Hvis kun noen få har på vest, kan det tyde på at disse personene har visse privilegier.

• Ledertyper. Hvem har kontroll på selve flyktningbåten? Hvem oppfører seg som en leder når de er reddet om bord på skipet? Er det noen som får andre til å hente vann eller mat til seg, og som får ofret sitteplasser til seg?

Astrid Meland kommenterer: Fremskrittspartiet hadde rett. De fleste andre tok feil.

Fire store smuglernettverk

LIKE MANGE UNDER DEKK: Mannskapet på «Siem Pilot» ble overrasket da de oppdaget over 200 personer mer på båten enn det blotte øye kunne vise. Foto: Kripos

– Vi vet at det i hovedsak er fire store nettverk som driver med menneskesmugling fra Libya til Italia. Vi vet ikke så mye om hvem de er, men det ene nettverket skal ha involvering fra Boko Haram. En del penger kan da gå tilbake til Nigeria, forteller Tore Barstad.

– Hvordan vet dere det?

– Dette er opplysninger som kommer fra migrantene selv, via rapporter fra Frontex eller åpne kilder som italienske nettsider og nettverk vi har, svarer han.

Husker du? Slik gikk det da VG ble med asylsøkere på intervju

IS og Boko Haram

Ifølge Kripos råder IS over rundt 25 mil av kystlinjen til Libya. Gruppen er i ferd med å vinne terreng i landet.

Se grafikken: Tallene som varsler ny dødssommer

– De er involvert i trafikken og tjener penger på migrantstrømmen sier Barstad.

– Hvorfor så vanskelig å ta smuglerne?

– Skal man ta bakmennene, må man inn på libysk territorium, og det er en stor og vanskelig beslutning som vi i operasjon Triton ikke har noen påvirkning på. Vi er satt til å drive et grensekontrolloppdrag på vegne av Frontex til sjøs, og forsøker å bidra med det vi klarer av informasjon, svarer politiinspektøren.

Den norske mannskapet har en grense på 40 nautiske mil. Nærmere Libya beveger de seg ikke, og må tilkalle assistanse dersom flyktningbåtene ligger enda mer kystnært.

– Er det mulig å løse opp smuglernettverkene?

– Det er vanskelig, men sikkert mulig. Kanskje kan et bidrag være å stenge innførselen av gummibåter og motorer til Libya, som produseres i andre land. Det vil kanskje kunne strupe utviklingen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder