TOTALVRAK: Et fransk redningshelikopter flyer over restene etter Germanwings-flyet som styrtet i Alpene med 150 mennesker ombord.

TOTALVRAK: Et fransk redningshelikopter flyer over restene etter Germanwings-flyet som styrtet i Alpene med 150 mennesker ombord. Foto: Gonzalo Fuentes , Reuters

Andreas Lubitz ble henvist til psykolog to uker før han styrtet flyet

Den endelige Germanwings-rapporten er klar

Etterforskerne trekker frem Norge som forbilde

Andreas Lubitz skulle aldri ha vært på jobb da han tok med seg 149 mennesker i døden i Alpene. Nå ber etterforskerne Tyskland og WHO om å se til Norge.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I dag kom den endelige rapporten om den fatale ulykken da Germanwings 4U9525 styrtet i Alpene 24. mars i fjor.

I nesten et år har franske flyeksperter etterforsket hvordan og hvorfor den unge annenpiloten Andreas Lubitz styrtet flyet og drepte seg selv og 149 andre.

Mysteriet på flyet: Slik var de siste minuttene

Piloten henvist til psyokolog

Lekkasjer fra e-posten til Andreas Lubitz peker på en dypt forstyrret og deprimert mann som i årevis hadde slitt med psykiske problemer og selvmordstanker.

Remi Jouty, direktør i det franske etterforskningsbyrået, bekrefter dette under pressekonferansen, og forteller at Lubitz tok antidepressive legemidler i perioden da han styrtet flyet.

Ifølge Jouty hadde piloten selv ansvar for å varsle om dette, hvilket han ikke gjorde.

Rapporten avslører også at en lege skal ha henvist Lubitz til en psykolog bare to uker før han styrtet flyet.

Lubitz fornyet lisensen sin for siste gang i november 2014.

VG-spesial: Dette er ofrene fra dødsflyet

EUs flysikkerhetsbyrå (EASA) foreslo i juli 2015 hyppigere medisinske testing av piloter, inkludert psykiske undersøkelser.

Denne anbefalingen støttes av etterforskernes rapport, som i tillegg foreslår å utstede flere kortvarige lisenser til piloter, i noen tilfeller helt ned i tre måneder.

Etterforskerne: – Se til Norge

Norge, Canada og Israel trekkes frem som forbilder av de franske etterforskerne.

Remi Jouty sier at katastrofen kunne vært unngått dersom Germanwings eller tyske luftmyndigheter kjente til Lubitz' mentale helse. I Tyskland er slike opplysninger underlagt taushetsplikten, også for leger.

Slik er det ikke i Norge, der legene tvert imot er pålagt å varsle om bekymringer knyttet til en pilots evne til å styre et fly. Jouty ser klare fordeler med et slikt system, samtidig som han trekker frem viktigheten av tillit mellom pasient og lege.

VG i Lubitz' hjemby: – Det går ikke en dag uten at noen snakker om «dødspiloten»

Anbefalingen er adressert Verdens helseorganisasjon (WHO), det tyske transportdepartementet og den tyske legeforeningen.

Etterforskerne anbefaler også EASA å endre sine føringer for medlemslandene, som, ifølge rapporten, gjør ulempene knyttet til å miste jobben som følge av psykisk helse, for store.

Skuffede familier

Lørdag formiddag, et døgn før myndighetene offentliggjorde rapporten, ble ofrenes familie og slektninger orientert om innholdet i den.

Christof Wellens, advokaten til noen av ofrenes familier, forteller til AP at det ble stilt spørsmål om hvordan en pilot som Andreas Lubitz kan lisensen i orden. Nyhetsbyrået skriver også familiene er oppgitte over at de tyske legene vanskeliggjør etterforskningen.

Mer om «dødspiloten»: Skal ha vært i dyp gjeld

Philip Bramley (60), faren til avdøde Paul Bramley (28), sier til irske Newstalk at han mener flyselskapet har skylden i den fatale ulykken.

– De bør være mer observante på hvem de ansetter, og ha flere sikkerhetstiltak for å hindre at noen ikke fanges opp, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder