I SORG: Familien til Patrick Sonderheimer, kapteinen på Germanwings Flight 4U 9525, besøker minnestedet for de døde i Le Vernet i Sør-Frankrike lørdag.

I SORG: Familien til Patrick Sonderheimer, kapteinen på Germanwings Flight 4U 9525, besøker minnestedet for de døde i Le Vernet i Sør-Frankrike lørdag. Foto:YOAN VALAT,EPA

Kapteinen som prøvde å redde alle minnet i Alpene

Han hadde 10 år som pilot og 6000 flytimer bak seg. Lørdag besøkte familien til den 43-årige tobarnsfaren Patrick Sonderheimer stedet der han døde.

Ingrid Hvidsten
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Kapteinen sto utenfor cockpit og hamret desperat på døren, etter hvert med øks, mens annenpilot Andreas Lubitz (27) styrte flyet ned mot fjellsidene i Alpene tirsdag. Han hadde overlatt kontollen til annenpiloten, antagelig for å gå på toalettet, og ante fred og ingen fare. Det skulle bli fatalt. Lubitz tok med seg alle de 149 andre ombord i døden da flyet traff fjellsiden i 700 kilometer i timen.

Patrick Sonderheimer (43) hadde over 10 års erfaring som pilot, og skal ha jobbet i Lufthansa-systemet siden 2005. Han begynte i datterselskapet Germanwings i fjor, etter å ha jobbet i både Lufthansa og et annet datterselskap, Condor. Han utdannet seg ved Lufthansas flygerskole i Tyskland, og hadde over 6000 flytimer.

Dyktig og erfaren

Navnet på piloten har vært kjent siden torsdag denne uken, men tyske myndigheter har ikke formelt bekreftet kapteinens identitet. CNN har møtt en slektning av mannen, Reiner Sonderheimer, som bekrefter at Patrick Sonderheimer var kaptein på ulykkesflyet.

MONA GRIVI NORMAN og JARLE GRIVI BRENNA Foto: VG,

Sonderheimer beskrives som en svært dyktig og erfaren pilot. Han var gift og hadde to barn.

Den franske radiostasjonen Europe1 har snakket med en tidligere kollega av kapteinen. Den pensjonerte piloten, som kalles Dieter, jobbet sammen med Sonderheimer i Lufthansa i flere år.

– Han var veldig pålitelig, en av de beste vi hadde. Jeg er 100 prosent sikker på at han gjorde alt han kunne. Jeg kjente ham godt, som en dyktig og erfaren pilot med mer enn 6000 flytimer bak seg, sier han, og tilføyer at han var en god leder å ha ombord, og en mann som hadde humor.

Vanskelig redningsarbeid

Lørdag besøkte kapteinens etterlatte minnestedet etter de omkomne i flystyrten i franske Le Vernet. Oppe i fjellsiden jobber redningspersonell med å frakte de omkomne etter ulykken ned fra området.

Sterk vind fredag gjorde redningsarbeidet farlig, men lørdag jobber rundt 40 redningsarbeidere under noe bedre forhold, med hjelp fra to helikoptre.

Det er så langt ikke funnet noen intakte kropper i området, men flere hundre kroppsdeler. Mannskapene som jobber i fjellsiden har en tung oppgave, og tilbys gruppebriefing og samtaler med psykolog på slutten av arbeidsdagen, melder CNN.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder