Slik har Middelhavet blitt dødehavet

Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
UTENRIKS

VG-oversikt: Her dør mennesker på flukt

Her er tallene som viser hvordan Middelhavet er i ferd med å
bli Dødehavet: Nesten fem ganger så mange mennesker på flukt dør her enn noe annet sted i verden.

De siste dagene har verdens øyne vært rettet mot tragedien som kostet 70 mennesker livet innesperret i en lastebil i Østerrike.

Samtidig har minst fire ganger så mange mistet livet i forsøk på å krysse Middelhavet, de aller fleste rett utenfor kysten av Libya.

– Jeg håper folk snart får øynene opp for det som skjer. Det er en tragedie, sier Joel Millman i International Organization for Migration (IOM) sitt hovedkvarter i Geneve.

VG har hentet inn tall fra en rekke ulike kilder, som viser hvor mange som har mistet livet på flukt så langt i år – og hvor de omkommer.

Tallene er samlet i grafikken øverst i saken, og viser det enorme omfanget av flyktningkrisen som nå utspiller seg ved Europas grenser. Konklusjonen er tydelig: Middelhavet har blitt verdens dødeligste sted for mennesker på flukt.

I løpet av helgen passerte dødstallene 2500.

Det er flere enn antall innbyggere i en fjerdedel av Norges kommuner.

– Grunnen til at dødstallene stiger, er at smuglerne har blitt mer og mer hensynsløse. De skyr ingen midler, sier Millman.

De fleste av de 2500 som har mistet livet, har omkommet i et forsøk på å nå Malta eller Italia via den såkalte «Sentrale middelhavsruten», i overfylte og lite sjødyktige fiskebåter som legger ut fra strendene vest i Libya.

– Antallet syrere som velger denne ruten har gått kraftig ned, fra minst 45.000 i fjor til under 6000 så langt i år. De fleste av dem velger den litt tryggere ruten lenger øst, fra Tyrkia til de greske øyene, sier Millman.

OVERSIKT:Slik reiser flyktningene til Europa

Samtidig har antallet fra andre land – som Mali, Eritrea, Nigeria og Irak – økt kraftig.

Derfor er det like mange som legger ut på den livsfarlige reisen fra Nord-Afrika mot Europa som på samme tid i fjor.

De mest uheldige kommer seg knapt nok ut fra kysten før båtene knuses til pinneved av dønningene eller kantrer.

I helgen skjedde det igjen.

**Opp mot 200 kan være savnet etter at overfylte båter kantret utenfor Zuwara.

**Søndag fant Røde Halvmåne og lokale fiskere minst 37 døde etter at en båt forliste utenfor Khoms, øst for Tripoli.

Som for de fleste andre som forliser i området, var den eneste redningen for de langt over 500 om bord i disse båtene lokale fiskere og en kystvakt som hverken er trent eller utstyrt til å håndtere situasjonen.

Det er nemlig ingen internasjonale fartøyer som opererer inne i libysk farvann.

Og derfor er det heller ingen som vet nøyaktig hvor mange som har mistet livet på sin vei mot Europa.

Men likene som skyller i land på strendene på strendene forteller et tydelig språk.

– Vi jobber med svært begrensede ressurser. De fleste båtene vi bruker, er fiskebåter som vi låner fra eierne, sier en ikke navngitt representant for Libyas kystvakt til Reuters.

Denne artikkelen handler om