Germanwings-kaptein: «Åpne opp den jævla døren»

Passasjerene skriker. Kapteinen forsøker desperat å bryte opp døren til cockpit. Inne i cockpit hører man bare Lubitz puste.

Monica Bring Estensen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Den tyske avisen Bild gjengir lydopptaket fra Germanwings-flyet minuttene før flyet styrtet i en fjellside i nærheten av Le Vernet i Alpene. Flyet, på vei fra Barcelona til Düsseldorf. 150 personer mistet livet.

Blant dem er den tyske annenpiloten Andreas Lubitz på 27 år. Han ble tidlig utpeket av franske etterforskere som ansvarlig for at så mange liv gikk tapt. Ifølge dem har Lubitz med vilje satt autopiloten på lavest mulige høyde – omkring 30 meter.

Andreas Lubitz, avbildet under flyplass-løpet i Hamburg, i 2009. Foto:Foto Team Mueller,Afp

Lubitz stengte kapteinen ute fra cockpit, på opptakene hører man kapteinen Patrick Sonderheimer desperate kamp for å komme seg inn igjen. Han prøvde desperat å redde passasjerene, men forsøket var forgjeves.

Germanwings-styrten:Dette er ofrene

Ville ta over

Kapteinen innleder flyturen med å beklage flyets forsinkelse på 26 minutter, men sier de vil kunne ta igjen tiden på veien over til Düsseldorf.

Underveis snakker han med Lubitz og andre om at han ikke rakk å gå på do i Barcelona. Da responderer Lubitz at han kan «ta over når som helst».

10.27: Kapteinen ber Lubitz om å forberede landing. Flyet ligger i marsjhøyde på 38.000 fot. Ifølge den tyske avisen hører man Lubitz svarer «forhåpentligvis» og «vi får vel se».

Etter at kapteinen hadde gjort nødvendige kontroller før landing sier Lubitz:

– Du kan gå nå.

Forsøker få kontakt

10.29: Kaptein Sonderheimer forlater cockpiten:

– Du får ta over nå, sier han til Lubitz.

Man hører lyden av døren til cockpit som smeller igjen og går i lås, med en gang kapteinen har forlatt cockpiten begynner flyet å synke.

10.32: Flygelederne forsøkte å få kontakt med Lubitz, uten å lykkes. Samtidig hadde flere av alarmene i cockpiten gått av.

Etterforskningslederne har tidligere fortalt at kapteinen gjentatte ganger ba om å få komme inn i cockpit via den interne telefonen. Denne telefonen er også utstyrt med et videokamera. Kapteinen har dermed identifisert seg selv, og vist seg, men får ikke noe respons. Deretter hamrer han på døren.

På lydopptaket hører man, ifølge Bild, et smell. Den tyske avisen beskriver det som en lyd som kan høres ut som om noen som forsøker å bryte seg inn gjennom døren, og man hører kapteinen som roper:

– For Guds skyld, åpne døren!

Passasjerene skriker i bakgrunnen.

10.35: «Et høyt metallisk slag mot døren» høres på opptaket, ifølge den tyske avisen. Flyet er nå nær bakken, og kapteinen roper til Lubitz:

– Åpne den jævla døren!

Dette er hans siste ord. I cockpiten sitter Lubitz helt stille, man hører kun pusten hans.

10.40: Passasjerene roper i det flyet nærmer seg fjellveggen i de franske alper.

Deretter er det bare støy.

Les alle VGs artikler om flystyrten her.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder