PÅ LINE: Franske redningsarbeidere jobber, med sikring, i det ulendte terrenget hvor flyet styrtet tirsdag 24. mars. De omkomnes eiendeler brukes i arbeidet med identifiseringen. Smykker og ID-kort nevnes spesielt. Foto:Gonzalo Fuentes,Reuters

325 etterlatte har vært på styrtåstedet

Lager bilvei inn til området **Etterforskere har fått Lubitz sykejournal

For å gjøre det gigantiske og uoversiktelige Germanwings-åstedet mer tilgjengelig, lager bulldosere nå en vei inn i alpene.

Ola Mjaaland
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Konsernsjef i Germanwings holdt i dag en pressekonferanse i Marseille i Frankrike. Han ber mediene la de etterlatte familiene være i fred.

– 325 mennesker har allerede tatt turen til Seyne-les-Alpes, nær åstedet. Noen ønsker å komme tilbake, sier konsernsjef Oliver Wagner.

32 hjelpearbeidere tar seg nå av familiene på et hotell i Marseille.

SPESIAL: Dette er ofrene fra dødsflyet

- Den mest tragiske dagen i mitt liv

Germanwings Oliver Wagner under en pressekonferanse i Marseille mandag. Foto:Bertrand Langlois,Afp

For å gjøre etterforskningen, oppryddingen og tilgjengeligheten for de etterlatte bedre, bygges det nå en vei inn til alpeområdet.

Forsatt jobber redningsarbeiderne med å identifisere de 150 omkomne. Så langt skal man ha funnet DNA fra 78 ulike personer som må sammenlignes mot familiemedlemmer, skriver The Guardian. Arbeidet er svært krevende ettersom DNA og eiendeler er spredt utover et område på opp mot 300 meter.

Identifiseringsekspertene ser på smykker, fingeravtrykk, og biter av ID-kort som er å finne.

– Vi har ikke funnet en eneste kropp som er inntakt, sier Patrick Touron, assisterende direktør ved politiets kriminalforskningsinstitutt, til The Guardian.

LES OGSÅ: Germanwings-offer tok bilde før flyturen

– Dette er den mest tragiske dagen i mitt liv. Familiene spør meg hele tiden: «Hvorfor måtte dette skje» Jeg kan ikke gi dem noe svar, sier Wagner.

Tyske myndigheter opplyste mandag at de fortsetter med identifisering av ofrene så godt det lar seg gjøre. Undersøkelsene tar tid, og vil sikkert ta flere uker å fullføre.

En delegasjon fra det franske politiet har ankommet Dusseldorf for å orientere seg i etterforskningen, og for å rapportere tilbake til franske myndigheter. To eksperter på flyulykker har også ankommet for å delta i etterforskningsarbeidet til spesialkommisjonen.

Etter flystyrten i de franske alpene tirsdag i forrige uke har ny informasjon gjort tragedien - om mulig - enda vanskeligere å forstå. Først ble det klart at etterforskerne mistenkte at piloten Andreas Lubitz (27) styrtet flyet med vilje. De siste dagene har det kommet flere detaljer hvor lyd fra taleregistratoren i flyet forteller oss hvordan piolten stengte ute kapteinen fra cockpit.

NY VEI: En anleggsmaskin rydder vei inn til Seyne-les-Alpes i Frankrike. Foto:Claire Price,Afp

Høyre vingen

Lubitz sier at kapteinen kan gå ut, og setter straks ferden rett mot fjellene. Senere forsøker kapteinen febrilsk å komme inn igjen i cockpit for å avverge styrten.

Han roper «For Guds skyld, åpne døren!», mens passasjerene skriker i bakgrunnen.

Klokken 10.35 høres «et høyt metallisk slag mot døren» på opptaket, ifølge den tyske avisen Bild. Flyet er nå nær bakken, og kapteinen roper til Lubitz: «Åpne den jævla døren!» Avisen skriver også at en metallisk lyd på taleregistratoren sannsynligvis er den høyre vingen på flyet som skraper borti fjell få sekunder før flyet smadres i møte med fjellet.

Det tyske sykehuset som behandlet Germanwings' styrmann, har overlevert journalen hans til påtalemyndigheten i Düsseldorf, opplyser sykehuset ifølge NTB.

Lubitz ble utredet ved sykehuset ved tre anledninger fra februar – det siste besøket var så sent som 10. mars. Det er fortsatt uklart hvilken sykehusavdeling han ble utredet ved. Påtalemyndighetens fremste teori om Lubitz' motiv, dreier seg om at han slet med psykiske problemer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder