EKSTREMT KREVENDE: Mannskapet ombord på Siem Pilot jobbet til langt på natt med å hente de siste likene ut av det klaustrofobiske lasterommet.

EKSTREMT KREVENDE: Mannskapet ombord på Siem Pilot jobbet til langt på natt med å hente de siste likene ut av det klaustrofobiske lasterommet. Foto:Kripos,

Middelhavet: Her henter norsk mannskap opp 41 omkomne

Måtte skjære seg inn i båten **Styrkesjef: Situasjonen kom som et sjokk

Det norske mannskapet på Siem Pilot hentet opp 41 som ble kvalt under dekk i en flyktningbåt på lørdag. Til sammen 49 døde i tragedien.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Tidlig lørdag morgen var det italienske marinefartøyet Cigala Fulgosi kommet fram til en båt i nød. Det som en gang var en fiskebåt var nå overlesset med flyktninger, antagelig på vei til Italia. Farkosten tok inn vann. Da italienerne fant omkomne om bord tilkalte de skipet Siem Pilot, et av Norges bidrag til redningsarbeidet i Middelhavet. 313 desperate flyktninger ble til slutt reddet om bord i det norske skipet.

– Vi er godt utstyrt for å ta imot både overlevende og omkomne. Heldigvis var vi i nærheten, forklarer Lise Dunham, styrkesjef om bord på Siem Pilot, til VG.

Dette er Siem Pilot: Slik er Norges redningsskip i Middelhavet

Flytende i vann, drivstoff og avføring

STYRKESJEF: Lise Dunham er operativ leder for det norske mannskapet i redningsarbeidet i Middelhavet. Foto:Kripos,

Da det norske skipet ankom hadde italienerne tatt opp åtte omkomne fra båten. Under dekk fant nordmennene 41 flere døde flyktninger.

Kapteinen på det italienske skipet beskrev situasjonen under dekket til den italienske nyhetskanalen Rai News24:

– De fant lik i lasterommet, flytende i vann, drivstoff og avføring.

De døde var antagelig blitt kvalt av gasser fra motoren som hadde fylt lasterommet de oppholdt seg i. Dette gjorde situasjonen enda mer komplisert for det norske mannskapet som hentet ut resten av de omkomne fra den klaustrofobiske kjølen på flyktningbåten.

De krysset Middelhavet: Les historien til brødrene Amir og Abrar

– Dette var et ekstremt krevende arbeid. Det var en trang og overfylt båt, og det var veldig trange luker ned under dekk. Vi brukte en del tid på å skjære oss inn, og så på å få skrudd av motoren, slik at det ble trygt å jobbe, sier styrkesjef Dunham.

Selv om det norske mannskapet er godt trent og har erfaring med krevende situasjoner er det lite som kan forberede en på noe lignende, forklarer styrkesjefen.

– Det er vanskelig å være klar for påkjenningen av å hente opp 41 lik fra omstendighetene som var under dekket på den båten, sier hun.

VANSKELIG Å KOMME TIL: For å få de omkomne opp måtte mannskapet bryte seg gjennom dekket. Foto:Kripos,

På flyktningbåten var det flest menn, forteller Dunham.

Men det var også kvinner og barn blant de overlevende. Kapteinen på det italienske skipet forteller at flere gråt over barn og ektefeller som var blitt kvalt under dekk.

Lise Dunham har bakgrunn som innsatsleder i Oslopolitiet, og er operativ sjef for mannskapet på Siem Pilot som ankom Middelhavet i juli. Mannskapet består av personell fra politiet og forsvaret, samt noen sivile. Til tross for bred erfaring tror ikke styrkesjefen at mange om bord har vært med på noe som ligner lørdagens oppdrag.

– Dette er i hvert fall det mest krevende jeg har vært med på, sier Dunham.

Utfordrende

Situasjonen i Middelhavet er prekær. Mer enn 2300 migranter mistet livet på overfarten så langt i år, ifølge International Organization for Migration. 250.000 har ankommet Europa siden januar. De fleste til Italia og Hellas. Brorparten av de 2300 som er døde, har omkommet på den livsfarlige ruten fra Nord-Afrika til Italia. Flyktningbåten der 49 omkom lørdag kom i nød bare fire mil utenfor kysten av Libya.

Dramaet på lørdag sammenfalt med Siv Jensens oppfordring til norske kommuner om å boikotte Syria-avtalen som kom i stand som en løsning på flyktningkatastrofen.

Jan Egeland:– Dette er bare trist og smått

Styrkesjef Lise Dunham tror det er vanskelig å tegne seg et klart bilde av det som foregår i Middelhavet nå.

OVERLEVENDE: Siem Pilot hentet tilsammen 313 mennesker ombord fra flyktningebåten før de gikk i gang med å ta opp de omkomne. Foto:Kripos,

– Det er vanskelig å forestille seg denne situasjonen hjemme i trygge Norge, og det kom som et sjokk på de fleste av oss når vi kom ned hit, sier hun.

Selv om oppdraget i Middelhavet er ekstremt utfordrende, forteller Dunham at det norske mannskapet setter pris på å være en del av det.

– Det har vært et krevende døgn, men jeg må si at jeg er stolt av at Norge leverer et så avgjørende bidrag, og av mannskapet om bord på Siem Pilot. Jeg tror de fleste av oss er glade for at vi kan hjelpe i hvert fall hjelpe noen av disse menneskene, sier Dunham.

Syrisk familiefar til VG: Derfor flykter vi

Og me den dystre situasjonen i Middelhavet blir det flere anledninger til å bidra for det norske mannskapet. I det samme Siem Pilot hadde utført oppdraget utenfor Libya lørdag, satte skipet kurs mot et tysk fartøy som hadde hentet opp 103 flyktninger tidligere på dagen.

Deretter var Siem Pilot på vei til Italia for å sette i land til sammen 416 overlevende – i tillegg til de 49 som aldri kom seg til Europa i live.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder