Slik stengte annenpiloten
kapteinen ute fra cockpit

Se grafikk og video – slik virker cockpitdørene på moderne passasjerfly

Med denne knappen forseglet annenpilot Andreas Lubitz (27) cockpiten – og dermed også skjebnen til alle de 150 på Germanwings-flyet.

  • Rune Thomas Ege
  • Sondre Nilsen
  • Dan Kåre Engebretsen
  • Eira Lie Jor
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Så lenge noen har ført den lille knappen ned mot «LOCK» er det ingenting de utenfor cockpiten kan gjøre. Det er umulig å komme seg inn – selv om du kan koden som skal åpne døren.

– Hvis døren blir aktivt låst fra innsiden, vil den fortsette å være låst i lang tid, uten at koden fungerer, sier Morten Kjellesvig i Flyoperativt forum til VG.

Det var det som skjedde da 4U9525 på vei mot Düsseldorf hadde flatet ut på cruisehøyden over sørkysten av Frankrike tidligere denne uken.

Så lenge annenpiloten Andreas Lubitz låste døren, ble kapteinen Patrick Sonderheimer i flere minutter et hjelpeløst vitne til at kollegaen trolig med overlegg satte nesen mot bakken i 700 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Foto: ,

Etter terrorangrepet mot New York 11. september 2001, ble det innført flere endringer i lovene som regulerer flytrafikk. En av endringene var at cockpitdøren skal være låst på alle fly som tar over 60 passasjerer mens flyet er i luften.

– Regelverket sier dørene skal være stengt fra motoren på flyet starter til motorene er stoppet etter flyging. Flyselskapene skal beskrive i sine prosedyrer for hvordan de skal etterleve dette regelverket, for eksempel hvis en pilot må forlate cockpit, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Knarrum i Luftfartstilsynet til VG.

Kontrolltårnet hadde siste gang kontakt med cocpiten på flight 4U9525 kl 10.30 tirsdag formiddag. Flyets taleregistrator avslørte det intense dramaet som utspilte seg før styrten: Piloten som var låst ute hamret på den låste døren - uten å få svar.

Faste dør-rutiner

Flyselskapene er tilbakeholdne om hva som er rutiner for åpning og lukking av cockpitdører. Men VG har snakket med en rekke kilder, gått gjennom flymanualer og sett gjennom Airbus’ egne instruksjonsvideoer. Alle sier det samme.

I grove trekk kan moderne cockpitdører bare åpnes på to ulike måter:

1. Utenfra – med kode som både kabinbesetningen og de to i cockpit har tilgang til.

2. Innenfra cockpit – med en bryter som på Airbus A320 sitter i midtkonsollen rett til høyre for kapteinens sete.

Når noen vil inn i cockpit i luften, finnes det prosedyrer som er ganske like uavhengig av flyselskap – som vist på dette bildet.

Foto: Grafikk:Sondre Nilsen,VG

**Den ene er at besetningsmedlemmene «ringer på» ved å trykke på en knapp på kodelåsen til cockpitdøren (A). Samtidig tar de gjerne kontakt med de to i cockpit ved hjelp av internkommunikasjonsutstyret for å fortelle hvem de er, og hvorfor de vil inn.

**Den andre er at besetningsmedlemmene taster koden. På de mest moderne flyene er det et kamerasystem som gjør at de i cockpit kan se hvem som vil inn. Alle fly har også «kikkhull» i døren (B) som gjør at du kan se hvem som er på andre siden.

– For eksempel: Hvis jeg som pilot går på toalettet, og skal komme meg inn igjen, så vil jeg først ringe inn til den andre piloten, og si «nå skal jeg inn igjen». Hvis han ikke åpner, har jeg mulighet til å slå inn en kode, og i det jeg slår koden, kommer det et lydsignal i cockpit, sier Kjellesvig.

Backup-system

**Da kan de eller den i cockpit velge låse opp døren umiddelbart. Men for sikkerhets skyld – hvis for eksempel den ene eller begge pilotene skulle være bevisstløse som under Helios-ulykken – er det også lagt inn en sikkerhetsmekanisme:

– Hvis den inne i cockpit ikke åpner, vil låsen åpnes i en kort periode etter 30 sekunder. Hvis han inne i cockpit ikke låser med vilje, vil jeg i teorien kunne ha åpnet døren, sier Kjellesvig til VG.

Artikkelen fortsetter under bildet

DØDSFLYETS COCKPIT: Dette bildet ble tatt om bord i Airbus A320-flyet fra Germanwings bare noen dager før dødsstyrten. Knappen som låser cockpit-døren er delvis skjult av det som trolig er kapteinens mobiltelefon ved siden av setet til venstre. Foto:,VG

Forsegling av cockpit

**Hvis den eller de i cockpiten – eller flight deck som det egentlig kalles på Airbus-fly – velger å skyve bryteren til «LOCK», forsegles cockpiten totalt, selv om du kan sikkerhetskoden.

Hvor lenge døren forblir låst før noen igjen kan taste koden, kommer an på innstillingene hvert enkelt flyselskap velger når de installerer sikkerhetssystemet som styrer døren. Etter det VG får opplyst, er standardinnstillingen fra Airbus fem minutter. Men enkelte flyselskaper skal ha en innstilling som totalt forsegler cockpiten i så mye som 20 minutter.

Bombesikre dører

**Etter terrorangrepet 11. september ble det også innført langt sterkere dører og låsemekanismer på passasjerfly. Hva disse reglene sier, er det ingen som vil fortelle åpent. Men kilder forteller VG at de «minst skal tåle eksplosjonen tilsvarende militære håndgranater.

– Det er fastsatt krav til denne type dører, men vi ønsker ikke å kommentere nærmere hva disse kravene er, sier Marit Kvarum i Luftfartstilsynet til VG.

Ulike toalett-rutiner

STYRTET I DØDEN: Den 28 år gamle piloten Andreas Lubitz skal ha styrtet flyet med vilje. Foto:,

Hva slags rutiner som slår inn når en av de to i cockpit skal forlate stolen sin – vanligvis for å gå på do, varierer fra selskap til selskap.

Hos noen må alle passasjerer sitte i stolene med setebeltene på før døren til cockpit kan åpnes.

Andre praktiserer de strenge reglene Norwegian innførte torsdag: At det alltid må være to fra besetningen inne i den låste cockpiten. Altså må en av de kabinansatte inn dersom piloten eller styrmannen vil ut.

Flere selvmordspiloter

Selv om det er uvanlig, har det skjedd flere ganger de siste tiårene – at en i mannskapet med vilje prøver å styrte store passasjerfly. VGs gjennomgang fra i fjor viser at over 500 har mistet livet i flyselvmord med passasjerfly de siste tiårene.

Nå kan en plusse på 150 nye ofre i den dystre statistikken.

LES SAKEN OG DE DRAMATISKE HISTORIENE PÅ VG+:De tok med seg passasjerene i døden

I fjor avdekket VG at 145 norske piloter er satt på bakken på grunn av helseproblemer siden 2006. 18 av disse mistet flytillatelsen på grunn av psykiske problemer.

– Selv om pilotselvmord skjer, er de uvanlige, og utgjør mindre enn en halv prosent av alle dødelige ulykker med fly, skriver FAA i sin rapport.

Eller for å si det på en annen måte:

Både flyselskaper og myndigheter vurdert at sjansen for terror- eller kapringer er langt større enn sjansen for at en av dem som allerede er ansatt av selskapet har onde hensikter.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder