TRANSPORTFLYSJEF: I over én uke har Hans Martin Steiro ventet på det norske transportflyet som skal stasjoneres her i Mazar-e Sharif. - Jeg har ikke opplevd det har tatt så lang tid før, sier han. Foto: RUNE THOMAS EGE

Norsk Afghanistan-fly strandet på Kypros

MAZAR-E SHARIF (VG Nett) Dette er sjefen for den nye norske transportflystyrken i Afghanistan. Det er bare ett problem: Han mangler fly.

  • Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Forrige uke tok det norske Hercules-flyet av fra Gardermoen med kurs for Afghanistan. Så langt kom det ikke. I stedet ble flyet stående på en flybase på Kypros.

- Vi har forberedt dette oppdraget i tre år, så det er klart det er frustrerende at vi nå går her og venter på et fly som ikke kommer, sier major Hans Martin Steiro.

VET DU NOE OM DENNE SAKEN? KLIKK HER FOR Å TIPSE OSS!

VG Nett møter sjefen for Tactical Airlift Detachment (TAD) i den norske leiren Camp Nidaros i Mazar-e Sharif i Nord-Afghanistan.

Den nye norske transportflystyrken skulle egentlig fløyet sine første treningsturer i Afghanistan denne uken. Men sammen med resten av forpartiet til den norske transportflystyrken, kan Steiro ikke gjøre annet enn å fortsette forberedelsene. Og vente.

Mangler tillatelser

- Årsaken til forsinkelsen er at flyet mangler noen såkalte «diploklareringer», tillatelser til å fly gjennom luftrommet til en del land. Å få slike tillatelser på plass er en litt mer omstendelig prosess for militære enn sivile fly, sier Steiro - etter nok en tur innom den norske operasjonssentralen for å sjekke hvor langt flyet hans har kommet.

- Slikt kan ta litt tid. Men jeg har aldri vært med på at det har tatt så lang tid før, sier den erfarne piloten til VG Nett.

Sent torsdag kom flyet seg endelig videre til den internasjonale flybasen i Minhad i De forente arabiske emirater. Den er det ny stopp. Flyet ble også nektet å fly over Pakistan.

Helgetrøbbel

- Problemet er at fredag er fridag i Pakistan, og dermed kan det ta enda lengre tid. Men jeg vet de jobber bra med dette i Norge, så jeg håper at det løser seg raskt, sier Steiro.

Hvorfor flere arabiske land plutselig bestemte seg for å nekte det norske transportflyet å passere gjennom sitt luftrom, har Forsvaret foreløpig ikke noe godt svar på.

- Det er umulig å komme seg til Afghanistan uten å fly over andre land. Det er mer omstendelig prosess for militære fly, og det kan være små tilfeldigheter som gjør at saker stopper opp. Men det er klart dette har tatt uvanlig lang tid, sier kommunikasjonssjef John Espen Lien ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til VG Nett.

- Har det noe med den kontroversielle You Tube-videoen eller de nye karikaturtegningene av Muhammed å gjøre?

- Vi vet ikke hvorfor, vi vet bare at flyet ikke har fått de nødvendige klareringene, sier Lien.

Det norske Hercules-flyet er tidligst ventet til sin nye hjemmebase i Mazar-e Sharif i løpet av helgen - godt over en uke forsinket.

1. oktober skal flyet etter planen gå inn i den internasjonale ISAF-styrkens transportfly-pool. Det skal i utgangspunktet kunne fly alle typer transportoppdrag over hele Afghanistan.

AFGHANISTAN-FRIGG: Det er det norske Hercules-flyet «Frigg» som skal til Afghanistan. Flyet er oppkalt etter kjærlighets- og skjebnegudinnen Frigg, men har ikke akkurat hatt skjebnen med seg på sin ferd mot sin nye hjemmebase. Foto: NTB SCANPIX

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder