FALSKE MELDINGER VIDERESENDT: En demonstrant står med bildet av to menn som ble lynsjet som følge av falske meldinger på WhatsApp. Når har selskapet innført begrensninger for hvor mange man kan videresende meldinger til. Foto: Anupam Nath / AP / NTB scanpix
WhatsApp gjør endringer etter lynsjinger i India
WhatsApp begrenser hvor mange man kan videresende meldinger til, etter at en rekke personer er drept i India som følge av falske rykter spredt på meldingsappen.
- NTB
Endringene skjer etter at indiske myndigheter torsdag truet det Facebook-eide selskapet med rettsforfølgelse dersom de ikke tok grep.
Brukere kan nå videresende meldinger til maks fem personer eller grupper. I tillegg fjernes en hurtigfunksjon slik at det blir mer tungvint å vidersende meldinger raskt.
– Vi mener disse endringene, som vi vil fortsette å evaluere, vil hjelpe til med å opprettholde WhatsApp slik den er ment å være – en privat meldingsapp, sier selskapet i en uttalelse.
Endringene innføres kun i India. For brukere i andre land settes begrensningene til maks 20 grupper.
Antatte bakmenn pågrepet etter vold mot muslimer på Sri Lanka
Den ukontrollerte spredningen av løgnhistorier om barnekidnapping og annen kriminalitet har ført til at over 20 mennesker er blitt lynsjet av folkemasser i løpet av de siste to månedene.
Etter press fra myndighetene innførte den enormt populære meldingstjenesten nye løsninger for å gjøre det lettere for brukerne å se hvor meldinger kommer fra og dermed vurdere om de er ekte eller falske.
Departementet for informasjonsteknologi syntes ikke dette var nok, og nå har selskapet altså tatt ytterligere grep.
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Fra andre aviser
WhatsApp gjør endringer etter lynsjinger i India
Aftenposten
15 pågrepet i India etter lynsjinger som følge av ryktespredning
Aftenposten
Tyskland krever Facebook-endring
Aftenposten
Har du noen gang angret på meldinger du har sendt? Nå kommer Facebook med en løsning.
Aftenposten
Facebook-app betaler brukere ned til 13 år for detaljerte mobildata
Aftenposten
Facebook har avdekket ny påvirkningskampanje
Aftenposten