TRIST SKUE: Som «Blue Lady» har SS «Norway» den siste måneden ligget i opplag utenfor kysten av India. Nå slepes den opp på stranden for opphugging. Foto: AFP Foto: AP

TRIST SKUE: Som «Blue Lady» har SS «Norway» den siste måneden ligget i opplag utenfor kysten av India. Nå slepes den opp på stranden for opphugging. Foto: AFP Foto: AP

SS «Norway» til dødsstranden

(VG Nett) Miljøorganisasjonene fortviler, norske myndigheter er maktesløse. I dag seiler SS «Norway» opp på opphuggingsstranden i Alang.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL

Offisielle protester og store medieoppslag verden over hjalp ikke. Den tidligere norskeide stoltheten SS «Norway» ender i løpet av dagen sine dager på en strand i India.

- Det er nok for sent å få stoppet dette nå, medgir Ingvild Jensen, som leder en internasjonal koalisjon av miljøvernorganisasjoner som kjemper mot skipsopphugging fra et felles kontor i Brussel.

HAR DU TIPS, BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

Asbest-befengt

De siste dagene har hun og resten av organisasjonen kjempet en innbitt kamp for å hindre at asbest-befengte «Norway», som nå har fått skrapnavnet «Blue Lady», skal

skjæres i biter for hånd på den indiske stranden.

ALANG: Dette er forholdene som venter SS «Norway» på dødsstranden Alang vest i India. Flere hundre arbeidere skades eller dør i ulykker på stranden årlig. Foto: GREENPEACE

Tidligere i år måtte det franske hangarskipet «Clemenceau», som var på vei til samme stranden, gjøre vendereis etter at indisk høyesterett satte ned foten. Det skjer ikke nå.

Den indiske skrapmetallindustrien er i krise etter sterk konkurranse fra Bangladesh, og arbeidsledigheten i området der SS «Norway» skal hugges opp, er enorm.

- Norge har ansvar

- Høyesterett har vært under et enormt press fra næringslivet rundt opphuggingsstranden. Der er de helt avhengige av å få dette skipet opp på land, sier Gopal Krishna fra Ban Asbestos Network i India til VG Nett.

Både han og flere norske organisasjoner har pekt på at norske myndigheter har et ansvar i saken.

- Den norske regjeringen har et moralsk ansvar. Skipet er kjent verden over under det samme navnet som landet regjeringen deres styrer. Derfor bør de vise at de står på det de har sagt om internasjonal miljøkriminalitet tidligere, og gjøre en innsats for å stoppe denne ulovlige opphuggingen, sier Gopal.

Kan ikke gjøre noe

Men så lenge skipet ikke lenger er under norsk flagg, er det fint lite Norge kan gjøre, får VG Nett opplyst hos miljøverndepartementet.

Om bord på det tidligere norskeide cruiseskipet er det 1200 tonn asbest og store mengder giftig PCB, tungmetaller, lakk, olje og bunnstoff. I ettermiddag seiler det på land på stranden vest i India, før det skal skjæres i biter for hånd. Ifølge miljøvernorganisasjoner er opphuggingsselskapene på stranden i Alang ikke skikket til å ta seg av de enorme mengdene miljøgifter.

- Dette er en skandale. Ingen ting annet, sier Gopal Krishna.

HAR DU TIPS, BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder