ISOLERT: Eva Marie Stensland fra fra Rauma på hostell i Cusco. Foto: PRIVAT

Norske Eva Marie i isolat med 150 personer i Peru

Eva Marie Stensland (34) forteller at hun er totalt isolert på et hostell i Cusco med rundt 150 andre – hvorav to er smittet. Hun føler seg utrygg og har fått beskjed om at de må isoleres i inntil tre måneder.

• Mona Langset
  • Ingvill Dybfest Dahl

Artikkelen er over 63 dager gammel, myndighetenes råd angående coronasmitten kan derfor være utdaterte. Du kan alltid holde deg oppdatert i vår spesial, eller gjennom FHIs nettsider.

– I dag ble vi informert om at to personer har testet positivt for covid-19. På grunn av dette er vi satt i én til tre måneder i total isolasjon, skriver Stensland i en e-post til VG.

Hun kommer fra Rauma i Møre og Romsdal og ønsker å dra hjem til familien i Rauma, eller til London, der hun har bodd de siste årene.

Stensland har vært backpacker i Sør-Amerika og kom til Peru fra Colombia 28. februar. Planen var å fortsette videre til Bolivia og Argentina og reise hjem i slutten av april. Nå vil hun bare hjem, men har så langt ikke fått svar fra UD eller ambassade.

Hun forteller at hun ble sittende fast fordi hun befant seg i fjellområdet Aguas Calientes da Peru erklærte unntakstilstand og stengte grensene for inn- og utreise.

– Jeg sto opp tidlig om morgenen for å prøve å komme meg med på et tog til Cusco, og det var totalt kaos på stasjonen. Etter å ha ventet rundt fem-seks timer, fikk jeg endelig plass på toget, så jeg kunne komme meg til Cusco. Da jeg var fremme her, hadde alt allerede stengt, inkludert all innenlands transport, men jeg fikk heldigvis sjekket meg inn på Pariwana Hostel, sier Stensland.

MAT PÅ GANGEN: Nordmannen sier de får komme ut fra rommet for å spise, men at det kun er plass til to ved bordet. Foto: PRIVAT

Der har hun nå vært i karantene i ti dager. Ifølge henne hadde de mulighet til å forlate hostellet 20 minutter daglig for å handle mat og til å bruke fellesarealer, men onsdag ble det innført nye regler: Total isolasjon på rommene.

les også

UD om coronafaste nordmenn: – Stadig vanskeligere å komme seg hjem

– I går kunngjorde hotellsjefen at to personer på hostellet har testet positivt og at vi må isolere oss på rommene i én til tre måneder. Videre vil vi ikke ha lov til å ta returflyginger fra regjeringene våre, selv om de skulle ønske å hente oss i løpet av denne tiden. Politi og militære ville forhindre dette, skriver Stensland.

ISOLERT: Eva Marie Stensland bor på et firemannsrom med køyesenger. Foto: Privat

Hun har fått beskjed om at alle gjestene skal intervjues av en som beskrives som en «helseminister» torsdag. Og at ledelsen deretter vil bestemme hvem som får bli testet. Det er gitt beskjed om at de ikke kan teste alle.

Stensland har ikke selv hatt nærkontakt med de smittede, men omgikk dem før de ble isolert.

les også

Mange nordmenn er corona-fast i utlandet

Selv bor nordmannen på et firemannsrom, men sier at flere deler rom med tolv andre. De får angivelig lov til å forlate rommene totalt én time hver dag.

– Det begynner å utvikle seg en panikktilstand, og reglene som er innført vil ha stor innvirkning på vår mental og fysisk helse. Vi er isolert i et smått rom med køyesenger, uten tilgang til en stol, mulighet til å bevege oss eller tilgang til dagslys. Flere rom er uten vindu. Vi kan kun sitte i sengene våre, beskriver hun.

– Politi og militære har blokkert gaten utenfor hostellet. Dette gjør meg veldig nervøs og jeg føler meg utrygg her. Situasjonen er helt uvirkelig, fortsetter Stensland.

Hun har fått beskjed om at de risikerer fem til ti års fengsel om de bryter reglene.

– Vi fikk ikke lov til å stille noen spørsmål etter at de annonserte at vi måtte isolere oss. Så vi vet ikke om vi kan slippe ut om vi tester negativt. Alle her har mange spørsmål som vi ennå ikke har fått svar på, skriver hun.

Siden de ble isolert på rommene, sier 34-åringen at de heller ikke har fått nok mat. Onsdag fikk de ikke mat før klokken 16. Til kvelds fikk de ifølge henne brød og smør. Torsdag hadde de ennå ikke fått mat da klokken var 13.30 lokal tid.

MAT: Stensland sier de har fått lit mat siden isolasjonen ble iverksatt onsdag. Foto: Eva Marie Stensland

Hun forteller at hun registrerte seg på Reiseregistrering.no før karantenen ble innført, og sier hun kontaktet UD med én gang hun hørte at landet gikk i karantene. Der ble hun fortalt at hun må følge råd fra lokale myndigheter.

– Jeg har også kontaktet dem om utviklingen fra i går, men har fortsatt ikke fått noen respons fra dem. Jeg er skuffet over kommunikasjonen fra dem i denne situasjonen. Tanken på at dette vil vare én til tre måneder er uutholdelig. Jeg har kontaktet ambassaden, men har så langt ikke fått noe svar, sier Stensland.

Ifølge UD har ambassaden i Santiago i overkant av 100 personer på listen over norske borgere som ønsker å reise hjem fra Peru. Til sammen er mer enn 8500 europeere strandet i Peru.

– Vi er glade for at vi har lyktes med å bistå en mindre gruppe nordmenn med å reise hjem fredag 27. mars. Vi jobber nå med å få flere nordmenn med på flyginger som settes opp fra Lima de kommende dagene. Vi arbeider også med å bistå reisende i Peru med å komme seg til Lima, skriver pressetalsperson Siri R. Svendsen i UD i en e-post til VG

Hun understreker at arbeidet med å bistå nordmenn på reise i Peru er svært tidkrevende og komplisert på grunn av de restriktive tiltakene som myndighetene har iverksatt.

– Det er kun humanitære flyginger ut av Lima som nå er tillatt. Vi samarbeider derfor tett med nordiske og øvrige europeiske land for å finne felles løsninger for reisende som er strandet i Peru, skriver pressetalsperson Siri R. Svendsen i UD.