TIL MALI: Sammen med 11 andre land spleiser Norge på tre transportfly av typen C-17. Flyene er stasjonert i Ungarn, og flyr over hele verden. Foto: RUNE THOMAS EGE

Her er Norges første Mali-bidrag

(VG Nett) Norge, Sverige og flere andre land sender transportfly til Mali-konflikten.

  • Rune Thomas Ege

Artikkelen er over syv år gammel

Sammen med 11 andre land eier Norge tre gigantiske transportfly av typen C-17 Globemaster. Flyene er stasjonert i Ungarn, med med mannskap fra Norge og de andre bidragslandene. Flyene fra den såkalte Heavy Airlift Wing (HAW) flyr militære oppdrag for medlemslandene over hele verden.

- Svenskene tilbyr 40 av sine årlige flytimer til å fly materiell og personell til Mali. Norge inngår som en av mange nasjoner i C-17-samarbeidet, og kommer til å bidra til å løse oppdragene når en av nasjonene ønsker å benytte sin kvote, sier pressevakt Marita Hundershagen i Forsvarsdepartementet (FD) til VG.

Flere nordmenn

Norge har vært med i transportflysamarbeidet siden starten, og har 16 offiserer stasjonert på den ungarske flybasen Papa. De tre milliardflyene ble kjøpt inn i et spleiselag med de andre nasjonene som deltar i samarbeidet.

- I praksis betyr det at norsk personell kan bidra når flyene skal fly materiell og personell til og fra Mali, sier Hundershagen.

Franske soldater kjemper en hard kamp mot islamistiske opprørere i den nordlige delen av Mali. De enorme landområdene ble overtatt av ytterliggående islamister etter det kaotiske kuppet som rammet landet i mars i fjor.

- Intensiv jobb

Nøyaktig når de delvis norskeide transportflyene skal fly til Mali, er foreløpig uklart. Det er også uklart om flyene bare skal fly fransk personell og utstyr, eller om det også skal fly til og fra landene som skal bidra i den regionale ECOWAS-styrken.

- Forsvaret jobber intensivt med planleggingen av transportstøtten. Det er viktig at personell og materiell til støtteinnsatsen blir transportert til Mali så fort som forutsetningene tillater, sier generalmajor Dennis Gyllensporre i det svenske Forsvaret i en pressemelding.

Tidligere i uken ble det klart at Norge også vurderer å bidra til en planlagt EU-styrke som skal til Nord-Afrika. EU-styrken skal lære opp soldater fra hæren i Mali.

Opplæringsstyrke

Ifølge VGs opplysninger er den foreløpige planen at EU-styrken bestå av om lag 450 soldater. 200 av dem skal drive opplæring, resten driver med ulike støttefunksjoner, logistikk og ulike vakt- og sikringsoppdrag.

- Sannsynligvis vil et eventuelt norsk bidrag bestå av offiserer med ulik bakgrunn som skal drive opplæring. Men dette er på et svært tidlig tidspunkt, så det er helt umulig å si nøyaktig hva vi skal bidra med, sa forsvarsminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen (Ap) til VG Nett tidligere i uken.

Dansk bidrag

Danmark har også tilbudt den franskdominerte koalisjonsstyrken et Hercules C-130J transportfly. Det er de samme transportflyene det norske Forsvaret har. Et av flyene er i dag stasjonert i Afghanistan.

Norske eksperter har tidligere uttalt seg kritisk til den internasjonale innsatsen i Mali.

Forsker Morten Bøås ved Forskningsstiftelsen Fafo advarer mot å gjøre de samme feilene som i Afghanistan og krever at retorikken om en «krig mot terror» legges bort.

- Militære virkemidler er nødvendig, men det er de politiske, sosiale og økonomiske dimensjonene som må ha førsteprioritet - vi finner ingen endelig militær seier i ørkenen i Nord-Mali, sa han på et Mali-seminar i Oslo tirsdag.

Heller ikke EUs antiterrorsjef Gilles de Kerchove tror problemene i Mali vil være løst når Frankrike en dag avslutter sin militæroperasjon i landet.

EU må også gi økonomisk bistand og hjelpe til med å bygge opp den maliske rettsstaten. I tillegg trenger det afrikanske landet hjelp til å gjenopprette et sivilt styre, understreker antiterrorsjefen.

- EU vil spille en aktiv rolle i mange år. Unionen er godt skikket til å møte sikkerhets- og utviklingsutfordringene i Mali, sier de Kerchove ifølge NTB.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder