PRESTISJEPROSJEKT: Gassfeltet er den åttende største utbyggingen på norsk sokkel, og gigaplattformen Aasta Hansteen blir konstruert på Hyundai Heavy Industries i Ulsan, Sør-Korea. Foto: Heiko Junge NTB scanpix

Dødsfall på Statoil-bygg i Sør-Korea

En person har mistet livet i en arbeidsulykke ved Statoils nye gigaplattformen Aasta Hansteen på et verft i Sør-Korea.

Eirik Røsvik
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Vi fikk i dag den tragiske beskjeden om at en arbeider har mistet livet i en fallulykke under arbeidet på Aasta Hansteen-plattformen, sier mediekontakt Ola Anders Skauby i Statoil til VG.

Alt arbeid på prosjektet ble umiddelbart stanset. Ifølge Statoil har verftet satt i gang en granskning av ulykken, som det norske oljeselskapet vil følge tett.

Flere dødsfall ved Statoil-prosjekt

Det var en lokalt ansatt som mistet livet i arbeid på Statoil-prosjektet.

– Arbeideren var ikke ansatt i Statoil, men jobbet på prosjektet vårt ved Hyundai Heavy Industries, sier Skauby.

Så sent som i april ble en annen arbeider på verftet skadet i samme prosjekt. I 2014 mistet også tre arbeidere livet ved samme verft.

– Vi kjenner ikke til årsakssammenhengen rundt denne ulykken. Jeg kan derfor ikke kommentere denne ulykken inn i det bredere bildet av ulykker ved verftet, sier han.

Les mer på E24: Tidenes 8. største utbygging

HMS-utfordringer ved verftet

I 2015 meldte Teknisk Ukeblad at HMS-forholdene og det store antallet dødsfall på verftet førte til at flere av de største fagforeningene i Sør-Korea skrev brev til det norske Oljefondet, med en oppfordring om å selg sin eierandel.

Ifølge Statoil er verftet delt i to, et skipsverft og et offshoreverft. Deres prosjekt er ved offshore-delen, mens de fleste dødsfallene skal ha skjedd på skipsverftet.

På et tidspunkt i april ble deler av verftet stengt ned på ubestemt tid på grunn av HMS-situasjonen, ifølge Teknisk Ukeblad. Fagbladet meldte at dette ikke var vanlig, og at det ble gjort fordi tre arbeidere omkom på verftet fra 11. til 18. april.

Stengte ned arbeidet

Ulykken skjedde tirsdag ettermiddag lokal tid. Statoil vet ikke når arbeidet på prosjektet starter opp igjen.

– Det er kveld i Sør-Korea nå. Hvilke planer de har for å starte opp igjen arbeidet i morgen har jeg ikke kjennskap til, sier Skauby.

Det skal være normal prosedyre å stenge ned arbeidet etter en ulykke.

– Ved tidligere ulykker har arbeidet blitt stanset for å se om det finnes umiddelbare tiltak man bør gjøre. Samtidig vil det foregå en granskning med lenger tidshorisont, hvor man ser om det finnes dypere årsaker, sier han.

Stort Statoil-prosjekt

Statoil har rundt 90 egne ansatte som følger opp prosjektet ved verftet.

– En slik ulykke skal selvfølgelig ikke skje.Verftet tar disse hendelsene på det største alvor. I tillegg har vi en stor kontingent med egne Statoil-ansatte som følger opp HMS-arbeidet i det daglige arbeidet, sier Skauby.

Les mer på E24: Det meste er ekstremt på «Aasta Hansteen»

– Blant annet har vi ansatt lokale HMS-inspektører, som kjenner til kultur, språk og forholdene i landet. Det skal være trygt å jobbe for Statoil, også i Sør-Korea.

Aasta Hansteen-plattformen skal produsere gass i Norskehavet. Plattformarbeidet ved Hyundai Heavy Industries startet opp like før sommeren i 2014.

– Per nå er det lagt ned total 8 millioner arbeidstimer på Aasta Hansteen-prosjektet. Det er et stort verft. Totalt i hele fjor ble det lagt ned 46 millioner arbeidstimer på alle prosjekt ved verftet, sier Skauby.

VG har tirsdag forsøkt å oppnå kontakt med verftet gjennom Statoil, uten hell.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder