MENNESKETOMT? Det forskes på harde livet for å fremstille automatisk styring av fly. Her fra midtkonsollen og instrumentpanelet på en Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian – inntil videre overvåket av mennesker. Foto:Jan Ovind,VG

Ut med pilotene - snart kan robotene overta

Mens hele verden diskuterer ustabile piloter og nødvendigheten av å være to personer i cockpit til alle tider, vurderer ekspertene hvor mange menneskelige piloter man egentlig trenger på fremtidens fly.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

- Én, eller ingen? spør New York Times.

Den utrolige utviklingen innen sensor-teknologi, PC-er og kunstig intelligens gjør menneskelige piloter mindre nødvendige enn noen gang.

Store amerikanske forskningsinstitutter eksperimenterer nå med å erstatte annenpiloten – og kanskje begge pilotene – på fraktfly, som skal opereres av roboter om bord eller styres fra bakken, skriver avisen.

- Industrien er blitt stadig mer villig til å satse forsknings- og utviklingsmidler på dette, sier Parimal Kopardekar, sjef for avdelingen for selvstyrende systemoperasjoner ved NASAs Ames Research Center.

Slik er «Air Force Un» - Kim Jong-uns presidentfly

I 2014 fraktet passasjerfly 838,4 millioner mennesker på flere enn 8,5 millioner flygninger. Kommersiell luftfart er allerede tungt automatisert. Moderne maskiner flys nesten utelukkende av et computerstyrt autopilotsystem, men kan også autolandes ved hjelp av eksisterende programvare.

New York Times viser til en nylig undersøkelse blant flygere, der Boeing 777-piloter som flyr langdistanser svarte at de gjennomsnittlig flyr manuelt syv minutter pr. tur. Piloter på Airbus-fly brukte tre og et halvt minutt på manuell flygning pr. strekning.

Passasjerfly blir stadig «klokere». – En Airbus vet allerede nok til ikke å fly inn i en fjellvegg. Flyet har en alarm som sier fra at man er for lavt, at man må stige og at bakken nærmer seg. Piloten blir advart, men teknikken tar ikke over styringen av flyet, sier professor David Mindell ved Massachusetts Institute of Technology.

Men et slikt system kan ta over. Pentagon har allerede montert et automatpilotprogram på sine F-16-fly. Auto Collision Ground Avoidance-systemet reddet et F-16-fly fra å kollidere med bakken under et oppdrag mot IS i november i fjor.

I sommer vil Pentagons forskningsorganisasjon ta neste steg i automatiseringsprosessen med Aircrew Labor In-Cockpit Automation System (ALIAS). I løpet av året skal man plassere en robot i høyresetet, som kan fungere som annenpilot. Den bærbare roboten vil kunne snakke, lytte, justere instrumentene og avlese dem.

Den vil også kunne lande flyet og ta av.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder