ULOVLIG: Et russisk SU-34 Fullback kampfly følges tett av et norsk F-16 fly utenfor Finnmarkskysten 31.oktober. Foto:FORSVARET,

- Russland truer sivil flytrafikk

Russiske fly langs Norskekysten svarer ikke på anrop

- Ulovlig, sier Storbritannias forsvarsminister til VG

Russiske kampfly øver langs NATOs sjøgrense fra Finnmark til Portugal, med transponderen avslått og full radio-taushet. Det er ulovlig og farlig, sier den britiske forsvarsministeren Michael Fallon til VG.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

- Disse flyvningene truer også sivil luftfart, sier Fallon.

NATO-landene har registrert 100 slike russiske flybevegelser inn mot sine sjøgrenser hittil i år. Det er tre ganger så mange som i 2013.

29.oktober viste Russland fram sitt nye kampfly, SU-34 Fullback, for første gang i internasjonalt farvann i nord. Norske F-16 fly gikk da på vingene og dokumenterte det nye flyet. Bildene er senere blitt offentliggjort.

To dager senere var russiske fly helt nede utenfor Portugals luftrom før de vendte om og satte kursen nordover igjen.

KRASS KRITIKK: Forsvarsminister Michael Fallon sammen med sin norske kollega Ine Eriksen Søreide på en felles pressekonferanse i Oslo torsdag. Foto:Terje Pedersen,NTB scanpix

- 31.oktober fløy de hele veien, langs kysten av Norge, og videre utenfor luftrommene til Danmark., Storbritannia, Irland og Portugal. Vi kjenner ikke formålet med denne turen, sier Fallon.

Transponderen i et fly skal hjelpe andre fly og radarer på bakken med å identifisere flybevegelser, hvem de er og hvilken kurs de holder.

Men NATO opplever nå at de russiske flyene skrur av transponderen, og NATO-landene trapper nå opp fordømmelsen av disse flyvningene, selv om de skjer i internasjonalt luftrom.

Provoserende og farlig

- De snakker ikke med våre fly i luften, heller ikke med våre flygeledere på bakken. Dette er unormalt og unødvendig provoserende. Og farlig. Og de gjør det utenfor kysten av Irland og Portugal, land langt borte fra Russland, sier den britiske forsvarsministeren.

Han har møtt sine kolleger fra en rekke andre nordeuropeiske land i Oslo onsdag og torsdag.

- Hvorfor er disse flyvingene ulovlige?

- Det er regler for internasjonal luftfart. Men først og fremst er det farlig fordi de kommer så nært vårer grenser, at vi må avskjære dem,. Jo nærmere de er, desto høyere risk oppstår, fordi de manøvrerer slik de gjør, sier Fallon.

Redusert varslingstid

I et intervju med VG torsdag (krever innlogging), sier den norske forsvarsministeren Ine Eriksen Søreide (H) at Russlands modernisering av sitt eget forsvar betyr at den norske varslingstiden er betydelig redusert, som en følge av at Russland kan flytte soldater og materiell langt raskere enn før.

- Tidligere kunne man basere seg på lange varslingstider for krise og krig. Det kan man ikke lenger, sier Søreide.

I 2006 var Luftforsvaret på vingene 14 ganger for å identifisere russiske fly langs den norske kysten. I 2013 var det 58 slike identifiseringer. Hittil i år har Forsvaret identifisert 67 russiske fly.

Nær kollisjon

I mars i år måtte et passasjerfly fra SAS endre kurs for ikke å kollidere med et russisk overvåkingsfly. De to flyene passerte hverandre på bare 90 meters avstand.

Hendelsen skjedde i internasjonalt farvann om lag 50 kilometer sørvest for Malmö, etter at SAS-flyet hadde tatt av fra København med kurs for Roma.

- Vi kjenner ikke til tilsvarende episoder i norsk luftrom, sier Kristian Løksa, kommunikasjonsjef i Avinor, til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder