Norsk atomubåtforsker: Sannsynligvis ingen fare for utslipp

REAKTOR AVSLÅTT: Det skal ikke ha vært ammunisjon om bord den russiske atomubåten som tok fyr tirsdag, og ingen personer er meldt skadd. Foto:Stringer/russia,Reuters

Brannen i russisk atomubåt er slukket

Brannen i den russiske atomubåten ved Zvjozdotsjka-verftet i Arkhangelsk fylke er slukket.

  • Tanja Wibe-Lund
  • Camilla Tryggestad Visjø
  • Siri Eggen
  • Ole Kristian Strøm

Artikkelen er over fem år gammel

SISTE: Brannen i atomubåten ved Zvjozdotsjka-verftet i den russiske byen Severodvinsk er slukket. Det er ikke blitt målt radioaktiv stråling fra ubåten, ifølge NTB.

Brannen startet i 14-tiden tirsdag, trolig i forbindelse med sveisearbeid på den 154 meter lange atomubåten. Tirsdag kveld meldte Reuters at brannen var over.

En talsperson ved skipsverftet sier at ubåtens atomreaktor var blitt stengt og våpnene om bord lastet av før arbeidet startet.

– Relativt udramatisk

– De sier at de kommer til å bruke noen timer på å fylle dokken med vann, sa Bellona-leder Nils Bøhmer til VG tidligere tirsdag.

– Hvor farlig er dette nå?

BELLONA-LEDER: Nils Bøhmer. Foto:Ole Kristian Strøm,VG

– Når det gjelder selve ubåten, er det relativt udramatisk. De sier at atombrenselet er tatt ut og at det ikke er våpen om bord.

– Men faren om er om brannen skulle spre seg utenfor dokken. Det ligger en båt i nærheten som fortsatt har atombrensel om bord. Dette har russiske myndigheter tidligere uttrykt bekymring for, sa Bøhmer mens det fremdeles var fyr i ubåten.

Oscar-klassen

Flere russiske nyhetsbyråer meldte tirsdag ettermiddag at en atomubåt av Oscar-klassen – K266 Orjol – brant i skipsverftet Zvjozdotsjka i Arkhangelsk fylke nord i Russland.

– Dette kan være en alvorlig situasjon. Hvis de ikke får kontroll over brannen, frykter vi at dette kan føre fra radioaktive utslipp fra reaktoren om bord, sa atomfysiker i Bellona, Nils Bøhmer tidligere i ettermiddag.

USC, som eier skipsverftet, sier til NBC News at mesteparten av brannen var slukket 15.30 norsk tid.

Vurderte å fylle dokka med vann

Ingen personer skal ha blitt skadd i brannen. Marinens tekniske sjef, kontreadmiral Igor Zvaritj har dratt til Serevodvinsk.

Kommunikasjonsrådgiver Synne Egset i Statens strålevern fortalte til VG klokken 15.30 norsk tid at de jobbet med å komme i kontakt med russiske myndigheter.

– Vi bruker de kanalene vi kan nå, men vi har ikke satt stab, det er for tidlig.

Brannen har ikke slått ut på målestasjonene verken i Norge, Russland eller i nabolandene.

– Vi leser av nivåene, og det har ikke vært utslag på noen av dem, sier telefonvakt i Statens Strålevern, Astrid Liland til Bergens Tidende.

– Årsak: sveising

Atomubåten, som skal være 154 meter lang, og ifølge Russia Today først ble tatt i bruk av den russiske marinen i 1992, skal for tiden være inne til reparasjon. Årsaken til brannen skal være sveisearbeid – og det brenner angivelig i gummien rundt ubåten, ifølge RIA.

Ifølge det russiske nyhetsbyrået RIA er området som brant rundt 20 kvadratmeter stort.

– Det virker som Orjol har store paralleller til ubåten som brant i Murmanskfjorden desember 2011. Ubåter av denne klassen har to atomreaktorer om bord, sier Bøhmer.

Bakgrunn:Flammene sto ti meter oppi været

Russiske nødetater sier til nyhetsbyrået AFP at de jobbet på spreng for å slukke brannen på atomubåten i skipsverftet i Severodvinsk.

Steinar Høibråten, ekspert på atomvåpen og atomubåter ved Forsvarets forskningsinstitutt, kjenner til denne type atomubåt, men forteller til VG at det ikke er noe spesielt med den.

– Verre hvis brannen sprer seg

Ifølge Høibråten brukes gummilaget det skal ha brent i, til blant annet å dempe sonarsignaler.

– At det brenner i denne gummien er i seg selv ikke så mye å frykte. Den gummien ligger utenpå et stort metallskrog. Men om brannen sprer seg inn i båten, blir situasjonen en annen.

Ifølge sikkerhetssjef ved Institutt for energiteknikk, Ole Reistad, er det lite sannsynlig at brannen vil få alvorlige følger.

– En brann er uansett dramatisk og skal ikke bagatelliseres, men i dette tilfelle ser det ut til at det er svært liten mulighet for et dramatisk utfall. Reaktorene er steng ned, og når båten står inne til vedlikehold, har reaktorene vært stengt en god stund, sier Reistad, som har skrevet doktorgrad om sikkerhet knyttet til russiske ubåter.

Dagens brann skjer nøyaktig 26 år etter brannen i den sovjetiske ubåten Komsomolets i 1989. Fire mennesker omkom i denne ulykken. Størsteparten av besetningen kom unna.

I 2011 oppsto det en brann på en annen atomubåt i Russland, før båten til slutt delvis ble nedsenket i vannet. Slukningsarbeidet tok over 20 timer. Ni personer ble røykskadet, og skadeomfanget endte med millionbeløp.

Denne ubåten hadde langtrekkende atomraketter om bord, ifølge et russisk nyhetsmagasin.

Mange liv gått tapt

Mange liv har gjennom tiden gått tapt i russiske ubåtulykker, ifølge Ole Reistad.

– Det man kan si generelt om branner i russiske ubåter er at det har vært mange av dem. Det er spesielt farlig når det har skjedd til havs, noe det ikke har i dette tilfellet. Grunnen til det er at slukkemidler som brukes er giftige, slik at selve brannslukningen er farlig for mannskapene.

Skjer en slik brann på land, så er det ofte fordi ubåtene har et gummidekke rundt seg for å stoppe lyd, forteller forskeren.

– Som regel er det sveisearbeid eller reparasjoner på utsiden av båten som gjør at materialet antennes. Da er det begrenset risiko for at det skjer noe med reaktoren. Standard er at en eller annen verftsarbeider har klart å antenne noe. Dette kal normalt sett ikke ha noe å si for muligheten for radioaktive utslipp eller andre større problemer.

Les også

Mer om

  1. Russland

Flere artikler

  1. Dette er de verste atomubåt-ulykkene i Russland

  2. Pluss content

    FSB: E-tjenesten fikk informasjon fra lukket militærby

  3. Pluss content

    Atomulykken Putin ikke vil snakke om

  4. 30 år siden atomubåt sank – fortsatt en mulig radioaktiv trussel

  5. 14 døde etter brann i russisk undervannsfartøy

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder