Bekrefter angrep – UD bekymret

Utenriksdepartementet mener angrepene på skipene i Omanbukten øker spenningen i området. Sjøfartsdirektoratet advarer fem norske skip som befinner seg der.

UD har sendt ut en uttalelse etter at to skip, deriblant Frontline-skipet «Front Altair», ble angrepet i Omanbukten tidligere torsdag.

– Vi er bekymret over situasjonen i Omanbukten. Denne typen hendelser bidrar til å øke spenningen i regionen ytterligere, sier Astrid Sehl, pressetalsperson i UD, til VG.

– Norge er en av verdens ledende skipsfartsnasjoner, og for oss er fri navigasjon og sikker seiling på havene av stor viktighet. Overfor norske skip henviser vi til råd fra Rederiforbundet og Sjøfartsdirektoratet, om at det bør utvises høy aktsomhet og årvåkenhet i regionen, sier hun videre.

les også

Dette har skjedd i Omanbukta: Drama i eksplosivt farvann

Bekrefter angrep

Oljetankerorganisasjonen Intertanko bekrefter nå det som skjedde, og sier to oljetankere ble angrepet tidligere torsdag, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Bakgrunn: Dette har skjedd i området

Frontline-eide «Front Altair» stod i brann etter en eksplosjon tidligere i dag. Alle 23 om bord er i sikkerhet. Tankeren «Kokuka Courageous» ble også angrepet, og her ble et av besetningsmedlemmene lettere skadet.

Frontline opplyste til VG at det ikke var norske besetningsmedlemmer om bord på skipet.

les også

Brann i tankskip eid av John Fredriksen – mistenker angrep

– Som en motorvei for verdenshandel

Administrerende direktør i Rederiforbundet, Harald Solberg, liker ikke det han ser i området hvor angrepet fant sted.

– Dette er veldig alvorlig og dramatisk. Dette er et nytt angrep i forlengelsen av flere angrep i området, sier han til VG.

Solberg opplyser om at de i Rederiforbundet har bedt sine medlemmer være særskilt varsomme i området.

– Vi har 1800 skip i utenriksflåten, det siste vi trenger for skipsfarten er denne type utrygghet, sier han videre.

Ifølge direktøren er Omanbukta en viktig del av skipsfarten.

– Dette området er som en motorvei for verdenshandel. En stor del av oljeeksporten går i disse områdene. Suezkanalen som ikke var der dette skjedde, men som er i området, er en avgjørende kanal for all verdenshandel.

I ytterste konsekvens kan Solberg se at dette vil merkes for vanlige folk..

– Det kommer jo an på om dette eskalerer, men er det starten på en alvorlig trussel kan det åpenbart merkes på oljeprisen og andre råvarer. Men som regel finner man erstatningsveier.

Men han mener ikke vi skal la dette gå ubemerket hen.

– Det er grunn til å rope et lite varsko, sier Solberg.

Fem norske skip i området

Også Sjøfartsdirektoratet er urolige etter dagens hendelser. De råder norske skip om å holde god avstand til iransk farvann inntil videre.

– Vi ser alvorlig på situasjonen og ber norske skip i området om å vise høy aktsomhet og årvåkenhet. Vi kjenner til at fem norske skip befinner seg i området nå, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad i en pressemelding.

– Sjøfartsdirektoratet har hevet sikringsnivået for norske skip fra nivå 1 til nivå 2. Dette innebærer at skip i området iverksetter tiltak i henhold til sikringsplaner for det enkelte skip, melder direktoratet.

– Vi følger situasjonen nøye og er i tett dialog med næringsorganisasjoner og andre aktuelle myndigheter, forklarer Alvestad.

Det høyeste sikkerhetsnivået de opererer med er nivå 3.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder