BESØKTE DE RAMMEDE: Ambassadør Ragne Birte Lund og utenriksminister Jan Petersen besøkte den flodbølgerammede landsbyen Ban Nam Kehm 7. januar. Der ble de vist rundt av den pensjonerte politimannen Lars Henriksen, som mistet sitt nybygde hus. Foto: Harald Henden
BESØKTE DE RAMMEDE: Ambassadør Ragne Birte Lund og utenriksminister Jan Petersen besøkte den flodbølgerammede landsbyen Ban Nam Kehm 7. januar. Der ble de vist rundt av den pensjonerte politimannen Lars Henriksen, som mistet sitt nybygde hus. Foto: Harald Henden

- Mye av kritikken var uforståelig

UTENRIKS

BANGKOK (VG) Thailand-ambassadør Ragne Birte Lund har opplevd den kraftige kritikken mot hjelpearbeidet som en tøff belastning.

Publisert:

Hun sier at ambassaden har gjort alt i dens makt for å hjelpe pårørende og overlevende.

- Vi var aldri opptatt av å avslutte dagen og komme oss hjem på et bestemt tidspunkt. Vi var opptatte av å kunne redde liv og hjelpe folk i nød, og det har vi gjort døgnet rundt. På denne bakgrunn oppleves mye av kritikken som uforståelig. Det har vært ubehagelig, sier Ragne Birte Lund.

Nå snakker hun ut om de intense ukene og om den kraftige kritikken.

Selv mistet Ragne Birte Lund sin ti år gamle sønn i en tragisk ulykke for snart 15 år siden.

- Én ting er når noen er syke, og man kan forberede seg på at de vil gå bort. Men det er umulig å forstå når noen du er glad i bare plutselig blir revet bort.

Slik har mange hundre nordmenn opplevd flomkatastrofen. Og mange pårørende har ment at UD og den norske ambassadens arbeid har påført dem en ekstra belastning.

- Jeg forstår den fortvilelsen mange følte i dagene etter flodbølgen; for oss var dette en kamp om liv og død, og vi gjorde vårt ytterste.

På ferie

Vi sitter på verandaen i ambassadørresidensen i Bangkok. I fem dager har VG bedt om å få gjøre dette intervjuet, men arbeidsoppgavene til ambassadøren har vært mange.

Ragne Birte Lund var på ferieopphold i India sammen med sin ektemann da flodbølgen slo til søndag 2. juledag. Hun var i Rajastan og utenfor mobildekning. Da hun på ettermiddagen samme dag skrudde på mobilen i en by, kom sjokkmeldingen om flodbølgen. Først natt til tirsdag kom hun seg til ambassaden i Bangkok.

- Da jeg kom inn i ambassadekontorene, var miljøet helt forandret. Ambassaden var ikke til å kjenne igjen. Midt på natten jobbet både ambassadeansatte og folk jeg ikke kjente. Telefonen kimte og det klapret i tastaturene.

Mens det ble jobbet i Thailand, begynte debatten i Norge. Både politikere og pårørende snakket om dårlig arbeid, og mediene begynte å skrive kritisk om jobben som ble gjort av UD og ambassaden.

Mest kritikk var det mot ambassadens angivelig manglende tilstedeværelse de første dagene, og mot måten informasjonen ble registrert på i Utenriksdepartementet.

- Vår prioritet i den første fasen var å prøve å redde liv. Vi gjorde så mye vi kunne, men det fremsto hele tiden som et kappløp med tiden, sier Ragne Birte Lund.

I India

Hun sier at ambassaden var på plass i Phuket søndag kveld, og i Khao Lak og Krabi mandag, og at hun mente de gjorde det de maktet med sine ressurser.

- Ambassadens ansatte kjempet seg frem til disse områdene. Flyene var fulle, men vi kom oss dit likevel, sier hun. Jeg hadde dyktige folk ute i felt som hadde full frihet til å gjøre de grep de kunne for å komme i kontakt med de norske. Men i forhold til dimensjonen var vi jo få personer.

- Hvordan var det å jobbe i Thailand mens kritikken kom fra alle kanter i Norge?

- Dette var ikke tiden for å lese aviser eller se på TV. Det er først i ettertid den kraftige kritikken har gått opp for meg. Nå avventer jeg de viktige granskingene som er satt i gang.

- Men hva følte du da du forsto at kritikken var så kraftig?

- Det var ubehagelig, og svært tøft fordi vi virkelig sto på; alle de som var her, både ambassadeansatte og frivillige. Da virket kritikken veldig fjernt fra det arbeidet vi gjorde.

Hun mener fellesskapet og arbeidsånden blant dem som kom til ambassaden i denne tiden, er det som har gjort sterkest inntrykk.

Men både for frivillige, ambassadeansatte og for ambassadøren ble trykket i overkant. Midt i arbeidet ble en psykolog sendt fra UD i Oslo til ambassaden for å snakke med de ansatte.

-Mistet sønnen

Også jeg var i samtale med ham. Og det var riktig og viktig at dette skjedde tidlig i prosessen. Flere vil ha behov for videre oppfølging fremover.

Selv vet Ragne Birte Lund mer enn mange om det å bearbeide egen sorg og følelser. Hun valgte selv å fortelle om sitt tap av sønnen Ånun under en minnegudstjeneste for de pårørende i Phuket søndag 2. januar.

Og hun viderebrakte et sitat som hennes sønn hadde skrevet ned før han døde.

- Selv om det er trolig at skyggen har en uovervinnelig makt, så ligger det alltid et skjær av lys under skyggens sorte kappe.

Sønnen var ti år da ulykken skjedde på en skiferie i Sveits. Mens Ånun sto mellom henne og ektemannen, veltet en skiheis. Han døde momentant.

- Jeg har all sympati for de pårørende fordi det som har hendt, vil snu opp ned på deres liv.

Sorgen og tapet er en del av vår virkelighet. Det som har hjulpet oss, har vært å ta vare på de gode minnene, og det er et råd jeg håper de pårørende etter denne katastrofen vil ta med seg.

Hun lover at ambassaden vil jobbe for at det fortsatt skal letes etter omkomne, slik det også ble lovet under statsminister Kjell Magne Bondeviks besøk.

Her kan du lese mer om