UTFORDRER BRANSJEN: Studievennene Sondre Rasch (FV) og Fredrik Thomassen har utviklet en tjeneste som forandrer vikar- og bemanningsbranjsen over hele verden. Selskapet heter Konsus og er et av Silicon Valleys hurtigst voksende start-ups.
UTFORDRER BRANSJEN: Studievennene Sondre Rasch (FV) og Fredrik Thomassen har utviklet en tjeneste som forandrer vikar- og bemanningsbranjsen over hele verden. Selskapet heter Konsus og er et av Silicon Valleys hurtigst voksende start-ups. Foto: Leif-Åge Reme

Norsk selskap er blant dem som vokser raskest i Silicon Valley

Uber for frilansere

UTENRIKS

Har vokst 10 prosent i uken

PALO ALTO (VG) To nordmenn står bak et konsept som utfordrer vikar- og bemanningsselskaper i hele verden.

  • Camilla Bjørn
Publisert: Oppdatert: 06.06.16 12:38

Selskapet heter Konsus og kobler frilansere fra hele verden med kunder som har oppgaver de trenger å løse. Tjenesten er ifølge analyseselskapet Mattermark en av Silicon Valleys raskest voksende oppstartsbedrifter med nærmere 600 små og store selskaper på kundelisten.

Konsus ble startet opp august i fjor og har hatt en vekst på 10 prosent i uken siden den gang.

– Vi er fremtidens vikarbyrå. Eller mer presist, vi er fremtidens plattform for å koble riktig oppgave til riktig person. Vi tror fremtidens arbeidsliv handler om oppgaver og prosjekter, og ikke om roller og titler, sier gründer Fredrik Thomassen (29) til VG.

Ny vikarbyråløsning

Verden står midt i en teknologisk revolusjon, hvor digitaliseringen river ned og bygger opp industrier over hele verden. Nye og effektive løsninger utvikles innenfor bank, forsikring, utdanning, medier, reiseliv og eiendomsmegling, for å nevne noen få. Stikkord for fremtiden er lite byråkrati og rimeligere drift. Nå kan vikarbransjen stå for tur.

Konsus har bygget en «vikarmodell» helt uten kostbare mellomledd.
Via mail, en chat på hjemmesiden eller en app, forteller kundene hva de ønsker gjort. Konsus finner den best kvalifiserte frilanseren og estimerer kjapt hvor lang tid det vil ta og hva det vil koste. Arbeidet kvalitetssikres av en lokal prosjektleder og sendes tilbake så snart det er ferdig. 200 frilansere i 18 tidssoner er tilknyttet Konsus sitt nettverk.

Les også: App-eventyr for norske NTNU-studenter

– Vi løser for eksempel oppgaver som alle bedrifter i Norge og verden gjør hver eneste dag. Som å lage en enkel nettside, power point-presentasjoner, å taste inn data i et excel-ark, produsere markedsføringsmateriell, eller samle inn kontaktdetaljer og annen informasjon på internett, fortsetter Thomassen.

VG treffer den tidligere McKinsey-konsulenten i Palo Alto sammen med partner Sondre Rasch (29), som har en fortid som politisk rådgiver for Høyre på Stortinget. De to møttes under studietiden ved Handelshøgskolen i Bergen for 9 år siden.

Konsus er et virtuelt selskap og har ingen faste kostbare lokaler eller byråkratiske prosesser. Foruten de to gründerne har Konsus tre ansatte.

Rasch og Thomassen har ikke hatt en hel fridag siden oppstarten og lever på oppsparte midler.

I dag drives selskapet ut fra Silicon Valley hvor de for tiden sanker investorpenger. Ifølge gründerne har de over 100 interessenter allerede. De fikk god medfart og buzz som følge av å ha blitt plukket opp av det gjeve akseleratorprogrammet Y Combinator.

Les også: Nordmenn starter helserevolusjon i USA

Ideen kom som en konsekvens av deres egne erfaringer med å bruke frilansere på nett både i Norge og i utlandet.

– Vi har brukt frilansere på nett i over 10 år og det tar utrolig lang tid å finne gode folk. Og det du til slutt får er helt usikkert. Vi visste hva som skulle til for å få dette til å fungere og når du finner noen gode, så fortsetter du å jobbe med dem. Det vi har gjort er bare å gjøre det sånn som vi gjorde det for oss selv. Vi finner noen gode folk og beholder dem, forteller Rasch til VG.

Kundene er i hovedsak fra USA og Norge, men også fra Danmark, Sverige, Tyskland og Storbritannia. Blant norske kunder er landets ledende event- og kommunikasjonsselskap Gyro. De mener næringslivet har større behov for oppgaveløsning enn å bemanne en statisk stilling.

– En oppgave kan være sammensatt, og da er det fint at en prosjektleder i Konsus kan hente inn flere frilansere til et riktig team for den oppgaven. At de også er tilgjengelige hele døgnet på en chatte-tjeneste med mindre enn 15 minutters responstid, gjør tjenesten unik, sier produsent i Gyro Petter Henriksen til VG.

Pågangen fra frilansere som ønsker å bli en del av Konsus sitt nettverk er stor. For å bli godkjent må man gjennom to ulike tester. En kognitiv test og en spesifikk test Konsus har utviklet selv.

Les også: WhatsApp-gründer søkte jobb i Facebook - fikk avslag

– På den måten sikrer vi at kundene får et godt produkt, sier Thomassen og legger til:

– Frilansere rates også. Fordelen med vår rating er at kunden ikke snakker direkte med en frilanser. Når du kjører med en Uber-person så får du en sosial greie som gjør at du blir snillere fordi du ikke har lyst til å ta hele levebrødet hans. For man vet hvor mye rating har å si. Mens hos oss så gir kunden en rating til Konsus som et brand. Og da blir ratingen ærligere.

Slik tjener de penger

Forretningsmodellen er enkel. Avhengig av om man har bedriftspakke eller ikke betaler kunden 19 eller 29 dollar i timen. Av disse går 15 dollar til frilanserne. Resten går til Konsus. Halvparten av frilanserne kommer fra Øst-Europa og Russland. Resten fra land som Vietnam, Filipinene og India.

En dollar er nå omlag 8,2 kroner.

– Frilanserne får sinnssykt godt betalt til å være på internett, sier Thomassen, som i en periode jobbet i Indonesia. Der var gjennomsnittslønnen for en grafiker 1,5-2 dollar. Vårt mål er å lage verdens beste løsning for å koble arbeidskraft i lavtlønnede områder med bedrifter i høytlønnede området, avslutter Thomassen.

Les også: André (45) fikk domene-bud på åtte millioner kroner - sier nei

Setter Norge på kartet

En annen bedrift som benytter seg av Konsus sine tjenester er det amerikanske teknologiselskapet Prompt.

– Konsus har helt forandret måten vi jobber på. Mitt team kan fokusere utelukkende på det de har unik kompetanse på. Alt annet kan vi sette ut, sier administrerende direktør Tom Hadfield til VG.

Han er imponert over norsk innovasjon.

– Det er kult å se enda et norsk start-up gjøre suksess i Silicon Valley. Noen av de beste selskapene i akseleratorprogrammet YCombinator er norske, NURX er et annet, og det gir et inntrykk av Norge som et veldig innovativt land, fortsetter Hadfield.

Les også: Brillene som kan endre verden

Gro Eirin Dyrnes, direktør for Innovasjon Norge i San Fransisco, tror de norske verdiene har vært avgjørende for Konsus sin suksess.

– Jeg tror mye av grunnen til at de har lykkes godt så langt er at de følger sine verdier, arbeider hardt og målrettet, er åpne for læring og har en positiv innstilling. Det er flott å være vitne til hvor stolt de er av å være norske og hvor godt de representerer Norge her, selv om det ikke er del av forretningsidéen, sier Dyrnes.

Her kan du lese mer om