TATT: I motsetning til det mange tror, er hovedoppgaven til den norske redningsskøyta RS "Peter Henry von Koss" ikke å redde flyktninger ved Lesbos. Her blir to mistenkte menneskesmuglere stoppet av det norske mannskapet utenfor øya i midten av desember. Foto: Kripos ,

Norske flyktningstyrker har tatt minst 28 menneskesmuglere

Smuglere kutter matrasjoner for å spare penger

Styrkesjef: God følelse å stanse så kyniske mennesker

Her ender ferden for de mistenkte menneskesmuglerne. Med
hendene over hodet, pågrepet av bevæpnet norsk politi utenfor Lesbos.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Hver eneste dag går flere titalls norske menn og kvinner på jobb for å stoppe menneskesmuglerne som tjener milliarder på å frakte migranter til Europa. Så langt har de tatt 29 mistenkte smuglere.

Det viser tall VG har fått fra Kripos – som understreker at det totale tallet trolig er enda høyere.

- Vi politifolk er genuint interesserte i å rette opp urett i verden. Derfor er det en svært god følelse å kunne bidra til å stanse folk i en så kynisk bransje, sier politiinspektør Tore Barstad i Kripos til VG.

Barstad er tidligere styrkesjef på «Siem Pilot» som del av Operasjon Triton i regi av EUs grensebyrå Frontex.

Han har også vært på oppdrag med «Peter Henry von Koss» som del av Operasjon Poseidon mellom Tyrkia og Lesbos.

I fremste linje

JAKTER MENNESKESMUGLERE: Tore Barstad i Kripos. Foto: Privat ,

Begge oppdragene har fått enorm oppmerksomhet for de flere tusen flyktningene og migrantene de har reddet på havet. Redninger utgjør en stor del av oppdraget, men det er ikke hovedårsaken til at de er der.

- Vårt primæroppdrag er grensekontroll, understreker Barstad – som i dag jobber med å koordinere de to oppdragene fra Kripos`operative senter i Oslo.

Det betyr at mannskapet står i fremste linje i det internasjonale samfunnets kamp mot menneskesmuglere.

Som VG skrev i går, brukte 90 prosent av de rundt en million mennesker som tok seg ulovlig til Europa i fjor smuglere for å komme seg hit.

Det har gitt grobunn for velorganiserte kriminelle nettverk som soper inn milliarder, blant annet på å sende desperate flyktninger og migranter på livsfarlig ferd over Middelhavet.

Kutter mat for å tjene penger

- Det er en milliardindustri vi både er en del av og en motpart til. At vi er så tungt til stede utenfor Libya, kan ha ført til at menneskesmuglerne tar med i regnestykket at migrantene kan bli plukket opp av internasjonale fartøyer, sier Barstad.

- Derfor gir de dem mindre drivstoff, mindre mat og mindre vann før de blir satt ut på havet for å øke overskuddet . Dette er klart et paradoks for oss, for vi kan heller aldri la være å redde mennesker som er i livsfare på havet sier Barstad.

- Samtidig er vi opptatt av å stoppe dette. Det er en gledelig del av oppdraget å få tatt disse folkene, sier Barstad.

På forespørsel fra VG har Kripos oppsummert den norske innsatsen mot menneskesmugling på havet de siste månedene:

PÅ VAKT: En norsk politimann holder vakt over flyktninger og migranter samlet på akterdekket om bord på "Siem Pilot" i Middelhavet i høst. Nå blir nordmennene værende i minst seks nye måneder. Foto: Gregorio Borgia , Ap

**Mannskapet på «Siem Pilot» har siden i fjor sommer meldt inn 130 mistenkelige personer til italiensk politi. Det inkluderer også vitner som kan informasjon om smuglerruter og bakmenn.

**Politiet i Italia har gått videre med saker mot minst 21 av disse. I tillegg har det italienske politiet selv plukket ut personer det norske skipet har tatt med seg til land - så totaltallet er langt høyere.

**Mannskapet på "Peter Henry von Koss" i Egeerhavet har anholdt minst syv personer mistenkt for menneskesmugling. I tillegg har mannskapet bidratt med informasjon om smuglerruter og bakmenn til politiet.

- Vi overlater alle vi redder til lokalt politi i Hellas og Italia. I tillegg til de vi har pekt ut, vet vi at politiet på land har tatt flere på bakgrunn av opplysningene de har fått fra oss og andre. Så det er vanskelig å få et nøyaktig tall, sier Barstad.

Siktet for drap og menneskehandel

Da han var i Egeerhavet i oktober, var han selv med på å pågripe menneskesmuglere. VG var om bord i redningsskøyta et par uker senere. Også da bisto mannskapet svenske kolleger med å pågripe en person de overlot til lokalt politi.

– Det er vanskelig å si hva slags rolle han har hatt. Kanskje har han bare fått avslag på prisen mot at han kjørte båten for smuglerne. Men det er viktig å sjekke, sa styrkesjef Sverre Sørberg til VG den gang.

Artikkelen fortsetter under bildene


VG på jobb med Norges livreddere i Middelhavet: Jakter menneskesmuglere, gjenoppliver spedbarn, redder folk fra sjøen

Også på «Siem Pilot» har mannskapet fått nærkontakt med menneskesmuglerne:

**15. august 2015 hentet mannskapet ut 49 døde fra lasterommet på en smuglerbåt. Etter oppdraget ble seks mistenkte menneskesmuglere siktet for blant annet drap av italiensk politi.

**Etter et redningsoppdrag 12-14 november 2015 fikk «Siem Pilot» om bord en gruppe vestafrikanske kvinner mellom 17 og 20 år som reiste uten følge og som hadde fått betalt reisen av andre. En mann og en kvinne som også var om bord på det norske skipet ble siktet for menneskehandel da de kom til land.

Pengene frister

- De som blir tatt på land i Nord-Afrika, risikerer langt lavere straffer enn de som blir tatt av oss. Det betyr at pengene de tjener for mange er mer fristende enn risikoen for noen måneder i fengsel. Derfor er det selvfølgelig godt at vi får tatt noen, sier Barstad.

- Men det er opp til lokalt politi om de vil gå videre med opplysningene vi gir dem. Hva de gjør, får vi som regel aldri vite, sier han.

Frontex har den siste tiden intensivert arbeidet mot smuglernettverkene, både på sjøen og på land.

I løpet av våren får de også følge av fartøyer fra Natos stående marinestyrke i farvannet utenfor de greske øyene.

Flere arrestert

Sammen med italienske myndigheter jobber grensebyrået nå for å plukke ut tre-fem faste havner slik at flyktninger, migranter og menneskesmuglere alltid blir levert samme sted, til et ferdig mottaksapparat.

I tillegg styrker de etterretnings- og rapporteringsarbeidet, blant annet ved at hele styrken skal ta i bruk malen som mannskapet på «Siem Pilot» har utviklet.

- Vi vil aldri klare å stanse smuglerne helt. Så lenge det finnes et behov, vil det være smuglere. Men antallet arrestasjoner har økt, og fortsetter å stige, sier pressetalskvinne Ewa Moncure i Frontex.

Onsdag ble det kjent at «Siem Pilot» blir værende i Middelhavet minst frem til i vinter.

– Norges bidrag er høyt verdsatt. Vi vil derfor tilby Frontex et bidrag i form av et skip for i første omgang seks nye måneder, sier statsminister Erna Solberg (H).

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder