KAOS: Krasjstedet for Germanwings-tragedien var et katastrofeområde få hadde sett maken til. 150 mennesker døde da flyet ble styrtet i Alpene i mars. Foto:,AFP

Franske etterforskere: Germanwings-piloten øvde på dødsstyrten

Annenpilot Andreas Lubitz øvde på den dødelige nedstigningen på vei til Barcelona, samme dag som dødsstyrten. På hjemturen tok han med seg 149 mennesker i døden da han styrtet flyet i Alpene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VAR SYK: I etterkant av flytragedien er det avdekket at Andreas Lubitz lenge hadde slitt med depresjoner, og selvmordstanker. Foto:,AFP

Det bekrefter den franske luftfartskommisjonen BEA i en rapport onsdag ettermiddag.

Andreas Lubitz øvde på den livsfarlige nedstigningen på turen fra Düsseldorf til Barcelona, samme dag som dødsstyrten, uten en «merkbar effekt», ifølge etterforskerne.

Også under denne flyturen, som ble gjort med samme fly som Lubitz senere styrtet i Alpene, forlot kapteinen cockpit. Lubitz satte flyet i nedstigningsmodus totalt fem ganger under denne flyturen.

Informasjonen er hentet fra ferdsskriveren, som også inneholdt opptak fra den foregående turen til Barcelona.

Grafen under viser nedstigningene etterforskerne fant.

ØVDE: Denne grafen viser nedstigningene Lubitz gjennomførte på flyturen til Barcelona, før dødsstyrten. Foto: BEA,

«Åpne den jævla døren!»

Rapporten redegjør også for tidsforløpet da Germanwings-flyet styrtet i Alpene den 24. mars i år. Annenpilot Lubitz hadde først låst flykaptein Patrick Sondenheimer ute av cockpiten, økt maskinens fart og deretter latt flyet styre på autopilot inn i fjellveggen.

Funnet av de «svarte boksene» har tidligere tegnet et dramatisk bilde av de siste minuttene i forkant av tragedien.

Fra den publiserte lydloggen kan en tydelig høre kapteinen hamre vilt på cockpit-døren og skrike:

– Åpne den jævla døren!

LES: Dette er flykapteinen

Dette er blir kapteinens siste ord. I cockpiten sitter Lubitz helt stille, og man hører kun pusten hans. Deretter er det bare støy.

Ifølge den foreløpige rapporten fr BEA prøvde både mannskapet i kontrolltårnet i Marseilles, crew fra andre fly og det franske luftforsvaret gjentatte ganger å komme i kontakt med cockpit, uten hell. Klokken 1040 lød varselet «terrain, terrain, pull up, pull up,» før flyet smalt inn i fjellene.

LES: Gjorde det avgjørende funnet

FUNNSTEDET: Her ble flydelene funnet etter dødskrasjen i Alpene. Foto: BEA,

Fikk avslag på helseklarering

I den påfølgende etterforskningsfasen er det avdekket at Andreas Lubitz slet med depresjoner, og at han skal ha blitt behandlet for selvmordstanker.

Rapporten fra BEA bekrefter at han avbrøt pilottreningen i Lufthansa i 5. november 2008 på grunn av helsemessige årsaker, men at han påbegynte den igjen 26. august 2009. To ganger fikk han avslag på helseklarering for å fly på grunn av depresjon, og da klareringen ble godkjent 9. april 2010, fikk han en type klarering som krever spesiell oppfølging av lege hvert år.

Lubitz fikk imidlertid helseklarering årlig etter dette, og hadde en gyldig klarerling da han kjørte Germanwings-flyet inn i Alpene.

Etter styrten beslagla imidlertid politiet ulike dokumenter på hans bopel, som tydet på at han hadde skjult sykdom for sin arbeidsgiver.

VGTV: Slik virker den svarte boksen

Düsseldorf universitetssykehus har bekreftet at Lubitz helt nylig var pasient hos dem. Han hadde ikke flydd uken før styrten,

I forkant av dødsstyrten er det kommet frem at annenpiloten i tillegg hadde gjort nettsøk på selvmordsmetoder, og hvordan sikkerheten på cockpitdører fungerer.

Kort tid etter styrten ble det meldt at flyet hadde hatt tekniske problemer før avgang. Lufthansa avviste tidlig at disse hadde noe med styrten å gjøre. Rapporten fra BEA bekrefter at hendelsen handlet om et toalett som ikke fungerte, og ikke hadde noe med flyets sikkerhet å gjøre.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder