FLØY UTEN TILLATELSE: AirAsia ble nektet å fly ruten mellom Indonesia og Singapore. Foto: Enny Nuraheni, Reuters Foto: ,

Flyekspert tror ikke AirAsia-ulykken skyldes ising i motoren

Både ising i motorene og manglende værvarsel er nevnt som mulig årsak til AirAsia-styrten.

Jennifer Bråthen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

AirAsias rute 8501 fra Surabaya til Singapore forsvant fra radarskjermene 42 minutter etter avgang søndag 28. desember.

Vrakrester fra flyet, som hadde 162 mennesker om bord, er funnet på rundt 30 meters dyp. Flyets ferdsskriver er ennå ikke funnet, og selv om årsaken til ulykken ikke er fastslått konkluderte Indonesias meteorologiske institutt (BMKG) i en rapport at værforholdene trolig spilte en avgjørende rolle, og at flyet kan ha fått problemer med ising i motorene, melder NTB.

– Det mest sannsynlige værfenomenet var ising, som kan forårsake skade på motorene, heter det i rapporten.

I et lekket dokument som ble kjent søndag ettermiddag kommer det frem at pilotene i AirAsia-flyet ikke mottok værmeldingen de skal ha i hende før avgang, melder Sunday Times.

– Det høres ut som en spekulasjon

Norske flyeksperter har ikke tro på påstanden om at ising i motoren kan være en av årsakene til ulykken.

– Det finnes ikke hold i et slikt synspunkt. Det finnes nemlig ingen fare for at et fly skal styrte av en slik årsak. Jeg vil avvise denne påstanden helt - det høres ut som en spekulasjon, sier Roger Handeland, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon.

Han påpeker at alle instrumenter og motorer skal virke hvis flyet er i orden tross problemer med ising.

– Hadde ising i motoren kunnet forårsake flystyrt burde vi hatt store problemer med flere steder i verden. Motoren er utstyrt med luftvarme og varmeelementer for å unngå at slike ting skal skje. Så lenge et fly er i luften og motoren er i gang skal ikke dette kunne skje, sier Handeland.

Foto: ,

Lederen forklarer at ising på motorene - som folk gjerne kjenner til - forårsakes av «freezing fog» og underkjølt regn.

– Dette er et problem på bakken og ved lavt motorturtall. Det fjernes med varmluft av bakkepersonell før start og ved å ruse motorene litt opp før avgang, slik at is slipper før full power, sier han.

Jo Bjørn Skatval, leder i Norsk Flygerforbunds Flysikkerhetskomitè, påpeker at isingsproblematikk nok vil være en av momentene som vil vurderes av oppnevnte etterforskere, selv om ingen nå kan si med sikkerhet at flyet har vært utsatt for isingsforhold.

Han vil ikke konkludere med noe før flyhavarikommisjonen legger frem sin endelige rapport.

– Det er mye spekulasjoner i mediene, men vi vet ingenting helt sikkert før havarikommisjonen har fått samlet inn all informasjonen. Vi i flysikkerhetskomiteen har et samfunnsansvar om å opplyse mediene og publikum. Vi kan presisere og informere om hvordan flyutstyret fungerer, men vi vil ikke dra noen konklusjoner før havarikommisjonen har alt klart, sier Skatval.

Manglende værmelding

De siste avsløringene om at pilotene ikke mottok værmeldingen før avgang setter igjen fokus på AirAsias prosedyrer. Informasjonen kommer etter at det lørdag ble kjent at flyselskapet ikke hadde tillatelse til å fly ruten på søndager.

– AirAsia mottok BMKGs værmelding klokken 07.00 28. desember sier, Andi E. Sakya i BMKG.

Det er nesten en og halv time etter at flyet tok av fra Surabayas Juanda International Airport. Flyet tok av 05.35.

– Ifølge standardprosedyrer skal piloter kartlegge flygeplanene. De må vurdere værmeldinger. Så hvordan kunne flyet dra uten en værrapport fra selskapet, spør Ruth Hanna Simatupang, tidligere flyinspektør ved National Transportation Safety Committee.

Hun tror den manglende værmeldingen kan skyldes flyets tidlige avgang. Sunu Widyatmoko, direktør i AirAsia Indonesia, avviser påstanden.

– AirAsia Indonesia er svært nøye med å vurdere værrapporter fra BMKG før hver flytur, sier han.

Sunu forteller at BMKG sendte rapporter via e-post fire ganger om dagen til AirAsia Indonesia operasjonssentral.

Både Handeland og Skatval mener den siste opplysningen også er spekulasjoner.

– I forbindelse med planlegging av en flytur er dette nødvendig informasjon, men publisert værdata kan hentes via mange ulike kanaler. Et moderne flyfartøy vil ha tilgang til værdata i flyet, både gjennom datalink og i direkte kommunikasjon med lufttrafikktjenesten. Dette blir igjen å spekulere, sier Skatval.

Fikk avslag

Kapteinen på flyet ba før avgang om tillatelse til å fly høyere enn vanlig for å unngå en storm over Javasjøen, men dette ble avslått fordi det var stor trafikk i luftrommet, opplyser den indonesiske flygelederkontrollen AirNav.

Kapteinen, som var en erfaren flyger med lang erfaring fra det indonesiske flyvåpenet, gjentok forespørselen kort tid før flyet forsvant, men fikk nok en gang avslag.

Handeland tror styrten kan skyldes værforholdene, men han tror flyvelederne som ikke ga kapteinen tillatelse til å fly høyere kan ha gjort en grov feil.

– Pilotene har nok fått inn varsel om dårlig vær på radaren og bedt om å få stige over dette. Hvis det da har vært snakk og hagl på størrelse med tennisballer, smadres flyet og det får selvsagt alvorlige følger, sier han.

Søndag ettermiddag er til sammen 34 omkomne funnet og brakt i land, opplyser sjefen for den indonesiske redningstjenesten, Bambang Soelistyo, ifølge BBC. Også flere vrakdeler som stammer fra flyet er funnet.

Redningsmannskapene er ganske sikre på hvor de tror det styrtede flyet ligger. Men dårlig vær og ugunstige havstrømmer har gjort det vanskelig for dykkere å ta seg ned til vraket. Strømmene gjør blant annet at sikten under vann er svært dårlig.

Airbus A320-maskinen fra det indonesiske lavprisselskapet styrtet i Javasjøen utenfor Borneo forrige søndag på vei fra byen Surabaya i Indonesia til Singapore. Flyet hadde 162 personer om bord.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder