KREVENDE: Mannskapene står ovenfor en uhyre vanskelig jobb i fjellsiden hvor Germanwings-flyet styrtet. Foto:Laurent Cipriani,Ap

Germanwings-ulykken: Slik skal de døde hentes ut etter styrten

Første omkomne hentet ut

Samler DNA i flere land

Bygger 3D-versjon av flyet

LA SEYNE-LES-ALPES/LE VERNET (VG) Vanskelige arbeidsforhold kompliserer arbeidet med å hente ut de 150 som døde i Germanwings-styrten tirsdag.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Germanwings-flyet styrtet i en fjellside i nærheten av Le Vernet i Alpene og ble totalt knust.

Max Trancard var blant de aller første oppe på ulykkesstedet, da han guidet militærpoliti opp på fjellet.

– Mange av de unge (fra militærpolitiet) ble veldig sjokkert, sier Trancard til VG.

– Vrakrestene var spredt over et område like stort som 3-4 fotballbaner. Det var kun to store deler av flyet igjen, resten var knust i småbiter. Det var umulig å se at det var et fly, sier Trancard.

Brynjar Skjærli og Atle Jørstad Foto: ,

Onsdag fikk redningsmannskapene bedre oversikt over ulykkesområdet. Ti helikoptre er i sving for å fly inn redningspersonell. Helikopterne tar av fra fjellandsbyen Seyne-les-Alpes og frakter personer og utstyr inn til ulykkesstedet. Det er ikke mulig å lande i nærheten av havaristedet, så personell og utstyr blir senket ned.

Første omkomne hentet ut

I Senye-Les-Alpes er det bygd opp et større mottak som også fungerer som hovedbase for redningspersonellet.

Onsdag ble også medisinsk personell fraktet inn for å kartlegge hvordan de omkomne skal hentes ut.

De første levningene ble onsdag brakt ned fra fjellsiden, ifølge NTB.

Politiet som leder redningsarbeidet opplyser at det er usikkert om alle de omkomne vil bli funnet.

Yves Naffrechoux, som leder fjellredningstjenesten i området, sier operasjonen med å hente ut omkomne er vanskelig – både teknisk og følelsesmessig.

– Mine folk er vant til å ta hånd om kropper fra hangglider-ulykker og fall fra fjellskrenter, men de har ikke sett noe lignende, sier Naffrechou, ifølge Wall Street Journal.

Skadeområdet er ulendt og glatt, og redningspersonell må ta seg rundt i fjellmassivet ved hjelp av klatreutstyr.

De omkomne skal fraktes til en skole som utgjør deler av mottaket i Seyne-les-Alpes, og de pårørende skal også gis tilgang her.

Myndighetene vil imidlertid ha en vanskelig oppgave med å identifisere de 150 omkomne.

– Jeg kan ikke skjønne hvordan de skal klare å identifisere kroppene, sier Max Trancard.

Lager 3D-bilde

Kriminalteknikere er allerede på plass for å bistå i arbeidet. Spanske myndigheter skal bistå med å samle inn DNA fra ofrenes hjem, og pårørende i Seyne-les-Alpes vil også bidra med identifikasjonsarbeidet.

Rettsmedisiner Inge Morild ved Gades institutt sier identifiseringsarbeidet tar tid.

- Det er klart det er vanskelig arbeid. Det er ikke teknisk vanskelig, men det er jo følelsesmessig tungt - i hvert fall for de som er ute på åstedet, sier Inge Morild som også er med i identifikasjonsgruppen i Kripos.

Ifølge Morild tas det vevsprøver av hver enkelt menneskedel.

- Hver og en vil ha sin DNA-profil. Det er viktig for de pårørende å få riktig person samlet i en grav, sier han.

Inge Morild sier utfordringen er å få en DNA-profil å sammenligne med.

- Du må enten sammenligne med nær familie, som foreldre, barn eller søsken. Det går også an å finne DNA fra vedkommendes bopæl – som en tannbørste eller hårbørste, sier Morild som sier det er vanskelig å anslå hvor lang tid arbeidet vil ta.

Det er den franske havarikommisjonen som leder arbeidet med å finne årsaken til ulykken, men Tyskland har sendt tre personer fra den den tyske kommisjonen.

Først etter at de omkomne er hentet ut, vil arbeidet med flyrestene starte. Hver enkelt bit blir kartlagt, og etter hvert skal det lages et 3D-bilde som skal gjøre en rekonstruksjon – så langt det er mulig – mulig.

3D-operasjonen skjer normalt i en hangar hvor flyets deler settes sammen.

– Ved flyulykker pleier man å samle vrakrestene i en stor hall og sette dem sammen som et 3D-puslespill, sier Albrecht Brömme, sjef for det tyske direktoratet for samfunnssikkerhet, til det tyske nyhetsbyrået DPA.

Leder Morten Kjellesvig i Flyoperativt forum har liten tro på at det er mulig å gjenskape flyet.

– I dette tilfellet vil jeg tro det er en umulig oppgave. Men at man kanskje kan lage en animasjon av ulykken basert på ferdskriveren, utelukker jeg ikke, sier Morten Kjellesvig.

Gilles Thezan bor i nærheten av havaristedet og var på ulykkesstedet noen timer etter flystyrten. Han sier vrakdelene, bortsett fra et par større deler, er mindre enn en bærbar PC.

På spørsmål om han kunne se døde mennesker, rister han på hodet.

– Det er bare små biter. Det vil bli veldig vanskelig å finne kropper. Det er forferdelig for familiene, sier Thezan til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder