Lufthansa bekrefter problemer med ulykkesflyet

Ulykkesflyet stod flere timer på bakken på mandag på grunn av tekniske problemer.

Silje Løvstad Thjømøe
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Den skriver den tyske avisen Der Spiegel.

Det var tirsdag formiddag at et Airbus A320-fly, på vei fra Barcelona til Düsseldorf, styrtet i alpene sør i Frankrike.

Flyet er fra lavprisselskapet Germanwings, og hadde 150 personer om bord. Samtlige er antatt omkommet.

Airbus-flyet hadde dagen før avgang stått på bakken i flere timer grunnet problemer med luken til nesehjulet.

Dette bekrefter Lufthansa.

– Dette er en luke som åpner og lukker seg ved avgang og landing. Denne feilen ble fullstendig rettet og flyet var tilbake i normal trafikk rundt klokken 10 mandag formiddag, sier en talsmann for Lufthansa ifølge Der Spiegel.

Under pressekonferansen tirsdag avviste Germanwings-sjef Thomas Winkelmann at det var problemer med flyet før takeoff tirsdag.

– Det var ingen uregelmessigheter på flyet, sa han på pressekonferansen.

Leder i Norsk Flytekniker Forening, Andreas Sundt, tror ikke problemene fra mandagen er årsaken til ulykken.

– Det skal i utgangspunktet ikke ha noen å si. Har du fått et teknisk problem som du ikke har fått fikset ordentlig, så vil det komme tilbake med engang, sier han.

Ansatte vegrer seg for å fly

Ifølge den tyske avisen vegrer piloter fra Germanwings og Lufthansa seg nå for å fly selskapenes Airbus-fly.

Den tyske tv-kanalen RTL skriver at flere av Germanwings mannskaper av personlige grunner ikke var i stand til å gå på jobb i dag. Imidlertid er det ikke kjent at dette skjedde ut fra en bekymring om at noe ikke var i orden med flyene.

Der Spiegel melder at flere av Lufthansas flygninger har blitt kansellert etter tirsdagens ulykke. Fra flyplassen i Düsseldorf meldes det om lange køer foran infoskranken.

Få siste nytt om flystyrten:Følg utviklingen i VG Direkte!

Germanwings-sjef: – Vi må finne ut hva som skjedde

Germanwings-sjef Winkelmann lover at selskapet vil gjøre alt de kan for å finne ut av årsaken til ulykken så raskt som mulig.

– Vi må bruke alle Lufthansa-gruppens ressurser, teknikere, flyoperatører, piloter og alle andre eksperter, sammen med myndighetene for å finne ut hva som skjedde så fort som mulig, sier han.

Han sier at ulykkesflyet gjennomgikk vedlikehold senest mandag, på flyplassen i Düsseldorf, og at den siste store sjekken i henhold til reguleringene ble gjort sommeren 2013.

Germanwings-flyet styrtet brått fra marsjhøyden på 38.000 fot til 6.000 fot på under åtte minutter. Så forsvant det fra radaren, opplyser flyselskapet.

Kapteinen på flyet hadde fløyet over 6000 timer med flytypen Airbus og hadde jobbet i Lufthansa/Germanwings i 10 år.

Bakgrunn:Dette vet vi så langt

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder