FREMDELES FORSVUNNET: Mandag ettermiddag norsk tid er det fortsatt ingen spor etter AirAsias flight QX8501. Flyet på dette bildet er av samme type, men har ingen øvrig tilknytning til saken. Foto:Enny Nuraheni,Reuters

AirAsia-forsvinningen: Ekspert mener flyet kan ha holdt for lav fart

Norsk flygesjef: Kan ha vært en medvirkende årsak

Kombinasjonen av utfordrende værforhold og lav hastighet kan ha spilt en viktig rolle for det savnede AirAsia-flyet, tror eksperter.

Line Orfjell
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det har nå gått over et døgn siden AirAsias flight QX8501 plutselig forsvant fra radaren over Javahavet. Flyet på vei fra Indonesia til Singapore, men nådde aldri frem til målet – og satellittbilder viser at det var svært dårlige værforhold i området.

Men ifølge flyekspert Geoffrey Thomas, som The Telegraph har vært i kontakt med, er det sannsynlig at flyets hastighet har spilt en avgjørende rolle i forsvinningssaken.

Farlig lav fart

Flyet må ha holdt altfor lav hastighet da mannskapet forsøkte å endre marsjhøyde, hevder Thomas.

– Dette kan ha ført til at flyet steilet, sier flyeksperten til den britiske avisen.

En radaravlesning viser at AirAsia-flyet beveget seg farlig langsomt med tanke på hvilken høyde flymaskinen holdt på daværende tidspunkt, mener Thomas. Ifølge ham fløy flyet rundt 100 knop for sakte – målt i forhold til bakkehastighet – noe som tilsvarer omtrent 185 km/t.

Men eksperten mener at flymaskinen, som er av flytypen Airbus A320, ikke burde være i stand til å steile på grunn av lav fart alene.

– Noe må ha gått fryktelig galt, sier han – og påpeker at de vanskelige værforholdene nok har spilt en annen viktig rolle i saken.

Ingen enkeltårsak

FLYEKSPERT: Kraftig turbulens og lav fart er ingen heldig kombinasjon for et fly, mener Norwegians Tomas Hesthammer. Foto:Jørgen Braastad,VG

Det er også oppfatningen til Tomas Hesthammer, som er flygesjef i Norwegian. Han understreker at det fortsatt er altfor tidlig å peke på konkrete grunner til AirAsia-flyets forsvinning – men lav fart kan absolutt være en medvirkende årsak.

– Men i så fall er det neppe den eneste årsaken til forsvinningen. Når en flymaskin flyr for sakte, mister den løftet over vingene, noe som fører til at nesen på flyet peker nedover. Slik skal flyet oppnå hastighet igjen – det er en slags sikkerhetsmekanisme. Lav hastighet kan være én teori om forsvinningen, men den holder bare delvis, sier Hesthammer til VG.

Det er mange faktorer som må tas hensyn til i en slik sak, mener flygesjefen.

– Enkeltfaktorer – dårlig vær, for lav hastighet eller lignende – er ikke nok til å få satt et fly ut av spill. Men det er klart at kombinasjonen av kraftig turbulens og lav fart ikke er særlig god, sier Hesthammer.
Totalt 162 mennesker – 155 passasjerer og syv besetningsmedlemmer, flesteparten indonesiske statsborgere – skal ha befunnet seg om bord i AirAsia-flyet da det mistet kontakten med cockpiten klokken 00.24 natt til søndag norsk tid. Mandag formiddag ble det observert flere gjenstander i leteområdet i Javahavet, men senere ble det avkreftet at disse stammet fra det savnede flyet.

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder