VIKTIG SPOR: Fransk politi og millitærpoliti bærer en stor flyvrakdel som ble funnet på en strand på øya Reunion forrige uke. Delen skal nå undersøkes på et laboratorium i Toulouse, for å avgjøre om den stammer fra MH370-flyet som forsvant i mars. Foto:Stringer/france,Reuters

MH 370-etterforskerne samles i Frankrike i dag

Funnet av vrakrester fra et Boeing 777-fly skal granskes med
elektronmikroskop for å finne flere svar på mysteriet flight MH 370.

Silje Fjeldstad
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Fem dager etter funnet av en flyvrakdel som stammer fra et Boeing 777-fly, den samme typen fly som forsvant fra radaren i mars i år, samles ekspertene i Paris for å koordinere den videre etterforskningen av forsvinningen til MH 370.

Det melder The Guardian.

Funnet av en vingeklaff ble gjort på den franske øya Réunion utenfor Madagaskar i forrige uke. Réunion ligger 4000 kilometer fra området hvor det ble søkt etter MH 370 i tiden etter at flyet forsvant.

Malaysiske myndigheter opplyste søndag at vingeklaffen stammer fra en Boeing 777.

Store ressurser i granskingen

Etter flere omfattende søk på øya ble det funnet flere metallbiter, men myndighetene avviste senere at disse stammet fra et fly.

Vingeklaffen skal undersøkes i et militært laboratorium i den franske byen Toulouse, og ekspertene her er spesialisert på undersøkelser av flyulykker.

En offisiell malaysisk delegasjon, representanter for flyselskapet Malaysia Airlines og flere juridiske embetsmenn skal møte tre franske dommere for å vurdere den videre etterforskningen.

Les også: Ett år siden mysteriet startet

Videre skal etterforskere fra en etat i det franske forsvarsdepartementet som arbeider med luftfart og representanter fra havarikommisjonen BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l'aviation civile), være til stede for å få status på de funn som er gjort, samt koordinere en bredere etterforskning.

Konklusjonen fra undersøkelsene bør være om bitene fra Boeing 777-flyet faktisk er fra MH370 som forsvant den 8. mars, med 239 mennesker om bord, og muligens flere spor i en av de største flymysteriene i moderne tid.

Mulig svar denne uken

Også flyprodusenten Boeing vil delta når ekspertene onsdag går løs på den to meter lange vingebiten. Et avgjørende serienummer skal være det første de ser etter, ifølge NTB.

Ifølge malaysiske Star online skal prosessen med å verifisere flyet starte onsdag, ifølge transportminister i Malaysia, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Vingeklaffen skal analyseres ved fysiske og kjemiske metoder, inkludert et elektronmikroskop som kan forstørre opp til 100.000 ganger, slik at etterforskerne kan forstå hvordan vrakdelen ble skadet.

Men utover å identifisere flyet, tror ekspertene det er vanskelig at undersøkelsene kan gi gode svar på hva som skjedde da flyet forsvant.

– Vi bør ikke forvente mirakler fra denne analysen, uttalte direktør for havarikommisjonen Jean-Paul Troadec, ifølge The Guardian.

Viktige skjell

Bilder av den avrevne vingebiten viser at flere skjell har festet seg i bruddstedet, der materialet vingene er bygd av, har løst seg noe opp og gitt grofeste. Australske forskere sier at klassifisering av disse skjellene kan si noe viktig om hvilken rute vrakbiten har tatt fra nedslagsstedet fram til standkanten på Reunion. Det melder NTB.

«Skattejakt» på Øya

Avisen L'info melder at ivrige turgåere og joggere i området nå melder om forskjellige gjenstander de tenker kan stamme fra flyet, og at det hersker en form for kollektiv feber i området. Avisen skriver at politiet har hendene fulle med å besvare telefoner fra publikum.

Forrige uke skrev mediene om funn av deler av en koffert, og en metallbit som senere viste seg å være en del av en lokal stige. Til nå er det dermed bare vingeklaffen som skal undersøkes i laboratoriet.

Samtidig opplyser Australia at de vil avslutte søket etter flyet, når de aktuelle undervannsområdene er dekket, med mindre det fremkommer nye spor som følge av funnet på Øya. Det skriver The Wall Street Journal.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder