FLASHER PENGER: Instagram-kontoen med bilder av russisk overklasse-ungdom, har snart 250.000 følgere og får oppmerksomhet fra medier verden rundt.
FLASHER PENGER: Instagram-kontoen med bilder av russisk overklasse-ungdom, har snart 250.000 følgere og får oppmerksomhet fra medier verden rundt. Foto: Faksimile ,

Russiske tenåringer viser sin rikdom på nett

UTENRIKS

Instagram-kontoen, som viser russiske tenåringer bade i champagne og kjøre dyre biler, tar Internett med storm.

  • Angelica Hagen
Publisert:

En anonym Instagram-konto som viser bilder av rike tenåringer i Russland har blitt en Internett-sensasjon. Flere medier verden rundt omtaler kontoen, som har over 270.000 følgere.

Kontoen dokumenterer ungdommer som angivelig bruker hundretusenvis av kroner på ferie, drikker champagne av gullflasker og kjører svinedyre biler.

Ifølge avisen Daily Mail er kontoen ment som en hån mot barna til de mektigste mennene i Russland.

Intagram-kontoen består i skrivende stund av over 460 bilder. VG har samlet et utdrag nederst i saken.

– Ikke noe nytt

Foredragsholder og forfatter Ida Aalen mener det ikke er noe nytt at vi interesserer oss i livene til «The Rich and Famous».

– Før vi fikk sosiale medier var det sjeldent at vi fikk innblikk i livene til barn, som lever i helt andre klasser, på helt andre steder enn oss selv. Men det betyr ikke at de ikke fantes, sier hun.

Når store deler av hele verden er på sosiale medier, blir ikke følgerne så mange i den store sammenhengen heller, mener hun.

– Hvis det er vanlig for disse ungdommene å tilbringe fredagskvelden på en yacht, er det ikke noe «rarere» enn at vi Instagrammer fra en vanlig kveld i våre liv, sier Aalen.

Ikke vits å være rik om ingen ser det

Førsteamanuensis Berit Skog ved NTNU mener at å synliggjøre at en er ekstremt velstående, er en velkjent strategi for å skille seg ut fra andre.

– Borgerskapets diskrete sjarm er langt unna den livsstil denne gruppen representerer. For hvorfor være ekstremt rik, ha flotte biler, smykker etc. når ingen ser det?, skriver hun om temaet på bloggen sin.

Denne formen for fremvisning av ekstravagant forbruk forutsetter både en økonomisk og en kulturell basis for at en slik trend kan oppstå. Men også preferanser og verdigrunnlag er avgjørende, mener Skog.

– Et poeng er også valget av Instagram som arena for å fronte denne styrtrike ungdomskulturen. Dette kan ses i sammenheng med at billeddelingstjenesten har et adresseringsprinsipp (hashtaggen) som gjør at en enkelt kan søke opp bestemte temaer og grupper. Bilder og informasjon som postes her, blir offentlig tilgjengelig. Å dele dette på Facebook blir ikke like attraktivt, forklarer hun.

Amerikansk versjon

Fra før finnes den allerede populære, Rich Kids Of Instagram- kontoen. Mediekommentatorer i USAs største aviser har kritisert bloggen for å vise frem en vulgær side av landet, som sliter med høy arbeidsledighet blant unge.

Førsteamanuensis i sosialantropologi ved universitet i Stavanger, Bror R. Olsen har tidligere sagt til VG Helg at Rich Kids Of Instagram representerer en ekstrem form for individualisme.

Les hele saken om den amerikanske versjonen her: VG+: Rike barn leker best

Utdrag fra Rich Russian Kids-kontoen på Instagram:

#RRK берет на себя ответственность за еженедельные пятничные теракты в Лугано😂💣🍾💸🇨🇭 - by #InternationalFamilyMember @mvsha_777 #RRKmafia #RichRussianKids #champagneshowers #domperignon #veuveclicquot #belvederevodka #cristal

Her kan du lese mer om